BI SYD Bakgrund och förklaringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Advertisements

Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv December 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skogspriser halvår 2013.
instagram. com/p/BZ1PYzQHOsU/
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Antal olyckor januari-december
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Inkomna ansökningar företags- och projektstöd (LB-stöd)
Antal olyckor januari-september
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Stockholm KV4 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
åkermarkspriser Helår 2015
åkermarkspriser Helår 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Kontaktperson: Chefsmäklare Markus Helin
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En rapport från Regionkontoret 2016
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kommunassurans Syd Försäkrings AB
Innehållsförteckning presentationsbilder 2019
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-april 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 975 292 gästnätter (+10,5 %, +92 832 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 81 % +8,6 % Stugby 3 % -9,2 % Vandrarhem 6 % +41,3 % Camping 7 % +11,6 % SoL 3 % +6,1 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-april 2016 2 337 938 gästnätter (+11,2 %, +235 269 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 78 % +11,4 % Stugby 2 % -6,8 % Vandrarhem 6 % +28,3 % Camping 10 % +0,4 % SoL 3 % +8,0 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Skåne, jan-april 2016 1 162 104gästnätter (+12,8 %, +131 886 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 86 % +14,8 % Stugby 2 % +18,2 % Vandrarhem 5 % +10,5 % Camping 5 % -7,6 % SoL 1 % -11,5 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Blekinge, jan-april 2016 128 508 gästnätter (+8,7 %, +10 290 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 70 % +8,4 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 8 % +30,8 % Camping 15 % -8,2 % SoL 7 % +41,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Halland, jan-april 2016 371 366 gästnätter (+12,9 %, +42 551st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 60 % +8,4 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +71,5 % Camping 25 % +0,7 % SoL 4 % +82,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kronobergs län, jan-april 2016 169 942 gästnätter (+17,0 %, +24 745 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 78 % +13,0 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +126,1 % Camping 8 % -10,9 % SoL 6 % -27,3 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings län, jan-april 2016 316 694 gästnätter (+7,7 %, +22 715 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 73 % +5,7 % Stugby 8 % +18,9 % Vandrarhem 8 % +25,0 % Camping 6 % +10,5 % SoL 5 % --4,9 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kalmar län, jan-april 2016 189 324 gästnätter (1,7 %, 3 082 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 73 % +3,4 % Stugby 3 % -70,1 % Vandrarhem 8 % +16,8 % Camping 12 % +43,2 % SoL 2 % -45,5% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Malmö, jan-april 2016 489 279 gästnätter (+25,9 %, +100 649 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Malmö Sverige 368 273 75 238 25,7%   Utlandet 121 006 25 411 26,6% Totalt 489 279 100 649 25,9% Göteborg 721 904 45 084 6,7% 302 067 44 881 17,5% 1 023 971 89 965 9,6% Stockholm 1 498 353 96 895 6,9% 854 861 88 327 11,5% 2 353 214 185 222 8,5% Uppsala 142 502 2 925 2,1% 34 220 -2 236 -6,1% 176 722 689 0,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 5 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 95 % +25,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Lunds kommun, jan-april 2016 121 121 gästnätter (+7,0 %, +7 917 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Lund Sverige 77 936 5 397 7,4%   Utlandet 43 185 2 520 6,2% Totalt 121 121 7 917 7,0% Helsingborg 128 575 5 921 4,8% 38 420 1 780 4,9% 166 995 7 701 Malmö 368 273 75 238 25,7% 121 006 25 411 26,6% 489 279 100 649 25,9% Uppsala 142 502 2 925 2,1% 34 220 -2 236 -6,1% 176 722 689 0,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 0 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 100 % +8,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-april 2016 166 584 gästnätter (+4,9 %, +7 715 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Jönköping Sverige 147 177 8 370 6,0% Utlandet 19 407 -655 -3,3% Totalt 166 584 7 715 4,9% Malmö 368 273 75 238 25,7%   121 006 25 411 26,6% 489 279 100 649 25,9% Göteborg 721 904 45 084 6,7% 302 067 44 881 17,5% 1 023 971 89 965 9,6% Stockholm 1 498 353 96 895 6,9% 854 861 88 327 11,5% 2 353 214 185 222 8,5% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 10 % +16,4 % Hotell 90 % +3,8 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne