BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter BI SYD, jan-april 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 975 292 gästnätter (+10,5 %, +92 832 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 81 % +8,6 % Stugby 3 % -9,2 % Vandrarhem 6 % +41,3 % Camping 7 % +11,6 % SoL 3 % +6,1 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter BI SYD, jan-april 2016 2 337 938 gästnätter (+11,2 %, +235 269 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 78 % +11,4 % Stugby 2 % -6,8 % Vandrarhem 6 % +28,3 % Camping 10 % +0,4 % SoL 3 % +8,0 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Skåne, jan-april 2016 1 162 104gästnätter (+12,8 %, +131 886 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 86 % +14,8 % Stugby 2 % +18,2 % Vandrarhem 5 % +10,5 % Camping 5 % -7,6 % SoL 1 % -11,5 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Blekinge, jan-april 2016 128 508 gästnätter (+8,7 %, +10 290 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 70 % +8,4 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 8 % +30,8 % Camping 15 % -8,2 % SoL 7 % +41,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Halland, jan-april 2016 371 366 gästnätter (+12,9 %, +42 551st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 60 % +8,4 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +71,5 % Camping 25 % +0,7 % SoL 4 % +82,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Kronobergs län, jan-april 2016 169 942 gästnätter (+17,0 %, +24 745 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 78 % +13,0 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +126,1 % Camping 8 % -10,9 % SoL 6 % -27,3 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Jönköpings län, jan-april 2016 316 694 gästnätter (+7,7 %, +22 715 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 73 % +5,7 % Stugby 8 % +18,9 % Vandrarhem 8 % +25,0 % Camping 6 % +10,5 % SoL 5 % --4,9 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Kalmar län, jan-april 2016 189 324 gästnätter (1,7 %, 3 082 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 73 % +3,4 % Stugby 3 % -70,1 % Vandrarhem 8 % +16,8 % Camping 12 % +43,2 % SoL 2 % -45,5% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Malmö, jan-april 2016 489 279 gästnätter (+25,9 %, +100 649 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Malmö Sverige 368 273 75 238 25,7% Utlandet 121 006 25 411 26,6% Totalt 489 279 100 649 25,9% Göteborg 721 904 45 084 6,7% 302 067 44 881 17,5% 1 023 971 89 965 9,6% Stockholm 1 498 353 96 895 6,9% 854 861 88 327 11,5% 2 353 214 185 222 8,5% Uppsala 142 502 2 925 2,1% 34 220 -2 236 -6,1% 176 722 689 0,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 5 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 95 % +25,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Lunds kommun, jan-april 2016 121 121 gästnätter (+7,0 %, +7 917 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Lund Sverige 77 936 5 397 7,4% Utlandet 43 185 2 520 6,2% Totalt 121 121 7 917 7,0% Helsingborg 128 575 5 921 4,8% 38 420 1 780 4,9% 166 995 7 701 Malmö 368 273 75 238 25,7% 121 006 25 411 26,6% 489 279 100 649 25,9% Uppsala 142 502 2 925 2,1% 34 220 -2 236 -6,1% 176 722 689 0,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 0 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 100 % +8,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-april 2016 166 584 gästnätter (+4,9 %, +7 715 st) Marknad jan - apr 2016 Förändr i antal Förändr % Jönköping Sverige 147 177 8 370 6,0% Utlandet 19 407 -655 -3,3% Totalt 166 584 7 715 4,9% Malmö 368 273 75 238 25,7% 121 006 25 411 26,6% 489 279 100 649 25,9% Göteborg 721 904 45 084 6,7% 302 067 44 881 17,5% 1 023 971 89 965 9,6% Stockholm 1 498 353 96 895 6,9% 854 861 88 327 11,5% 2 353 214 185 222 8,5% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 10 % +16,4 % Hotell 90 % +3,8 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne