Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Fordonets Teknik o Mekanik
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Olika energi källor Skilj mellan förnyelsebara och ej förnyelsebara energikällor (fossila bränslen eller material)
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Fossilbränslefri region
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Swedish Biogas International
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
för dig som reser i Skåne
ELBILSSALONG 23 oktober Gavlerinken i Gävle ”Hur vill vi transportera oss – och kan vi göra det hållbart” Intressanta föreläsningar Utställning av Miljöfordon.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Miljökrav för upphandling av entreprenader
Energikällor.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Utsläppsrätter och miljökostnader
Det västsvenska kemi- och fordonsbränsleklustrets bidrag till förnybara och klimatsmarta lösningar Lägesrapport
”Vägen mot e-samhället”
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Aktuella bränslen för tung trafik
Roine Morin Hållbarhetschef Södra Skogsägarna
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Ett klimatvänligt alternativ
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Hur långt åker man på en koskit?
Den bästa energin är… 1.Den aldrig använda 2.Den återvunna 3.Den som är gratis 4.Det förnyelsebara bränslet 5.Den ändliga resursbasen.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Synergier mellan första generationens biodrivmedel – ett forskningsprojekt i samverkan Jenny Ivner Mats Eklund, Niclas Svensson, Michael Martin.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatsmart Ekokommunen Trosa Elin van Dooren, kommunekolog Rickard Österlund, energi- och klimatrådgivare.
Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Den industriella revolutionen
Den enda lösningen i världen som verkar direkt inuti tanken
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Förnybar värme och SGBC-engagemang Mats Fredrikson
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Av: William, 8E. Biobränslen Bränslen har funnits länge, men har påverkat miljön på ett dåligt sätt, dessa kallas Fossila Bränslen. Endast nyligen har.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Fem programområden Energi och miljö
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
Vårdhygiendagen Lina Widenmo Miljöenheten
Fossilfrihet i regional tågtrafik – en förstudie
Presentationens avskrift:

Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB

Snabbare omställning till ”fossilfria” fordon! Elbil Vätgas

Tre åtgärdsområden för att nå fossilfrihet 1.Trafiksnålt samhälle - Stimulera samhällsomställning mot minskade och effektivare transporter - Infrastrukturåtgärder och byte av trafikslag 2.Effektivare fordon och framförande 3.Ökad andel förnybar energi -Eldrift och biodrivmedel Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84)

Perspektiv- Alternativa drivmedel Fordon Bränsle Beteende Produktion/tillverkning Distribution Konsumtion/användning

Norrsundets Biokombinat och Energibruk

Medlemmar Södra Norrlands Hamn & Logistik AB Colabitoil Sweden AB Biokol Sverige AB Gävle kommun Gästrike Vatten AB GÅ Utveckling Högskolan i Gävle Mittuniversitetet Movexum Metahyd Hansson & Friborg

Olja Kol GAS Förbränning Vatten Fraktionering Hydrogenering Baskemikalier Transportbränsle Torv, sågspån, lignin, + katalysator -> Pellets Maskiner Bunker Fordon ca 35% µFuel™ Kol Aktiverat kol Adsorbent ca 45% µSorb™ Strö i kycklingstallar NHx reduktion µChar™ Kompostering Kol, Gödsel, biomassa Produktexempel Ca 10% GAS Förbränning Anläggning för mikrovågspyrolys MF 90 Vatten Till biogas Jordförbättringsmedel µSoil™ 2016-02-24/ML

Region Gävleborgs förutsättningar och möjligheter i en framtida bioekonomi Niklas Berglin, Anna von Schenck, NiNa Innovation Seminarium, 30 September 2016

Några identifierade styrkeområden för samverkan Biodiesel Colabitoil är ett utvecklingsföretag som håller på att starta upp en pilotanläggning i Norrsundet baserad på en ny processteknik för produktion av HVO-biodiesel –börjt bygga upp marknad och kunder Möjlig samverkan med ett annat företag, Biokol, som fokuserar på en produkt som kompletterar biodiesel Båda företagen ingår i initiativet Norrsundets biokombinat Inköp Region Gävleborg jobbar med att försöka stimulera användning av fossilfria drivmedel vid offentliga upphandlingar Biogas Flera initiativ som tittar på produktion av biogas, främst på jordbrukssidan och från restprodukter i reningsverken Sandvik efterfrågar mer biobaserat i sina processer, även pappersindustrin använder gasformiga fossila bränslen i vissa delar av processen Pilotprojekt som tittar på möjliga produktionsenheter, logistik samt kunder

Fordonsflottan är 2013 Gävle-Dala ca 300 000 personbilar varav 62 000 drevs med diesel Ca 34 000 lätta lastbilar Ca 28 000 traktorer Ca 6 000 tunga lastbilar Ca 800 bussar Ca 500 miljoner liter diesel levererades Antalet personbilar som drivs med diesel ökade med 32 000 och mer än fördubblats år 2009-2013 från 30 000 till nära 62 000 (+ 104 %). Förbrukningen av diesel ökade med nära 42 % mellan 2007 och 2013.

Miljömärkning 100 procent förnyelsebart drivmedel. Inga förändringar behövs i befintliga motorer. Kan blandas med vanlig diesel utan några problem eller inställningar. Mycket bra lagringsegenskaper, ingen bakterietillväxt vilket finns i svensk diesel i miljöklass 1 (MK1), biodiesel tillverkad av rapsolja (RME) och biobränsle som tillverkas av olika typer av oljeväxter(FAME). Klart förbättrade köldegenskaper jämfört med MK1 och RME etc. Det höga cetantalet ger bättre tändvillighet, jämnare förbränning och därmed högre verkningsgrad vilket medför att bränslet räcker två till fem procent längre än om fordonet tankats med fossilt bränsle. Betydligt bättre kallstarter. 30 % reduktion av kväveoxid. Fri från aromatiska och polycykliska kolväten.

Tankställen Colabitoil Nuläge Planerad utbyggnad