Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB
Snabbare omställning till ”fossilfria” fordon! Elbil Vätgas
Tre åtgärdsområden för att nå fossilfrihet 1.Trafiksnålt samhälle - Stimulera samhällsomställning mot minskade och effektivare transporter - Infrastrukturåtgärder och byte av trafikslag 2.Effektivare fordon och framförande 3.Ökad andel förnybar energi -Eldrift och biodrivmedel Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84)
Perspektiv- Alternativa drivmedel Fordon Bränsle Beteende Produktion/tillverkning Distribution Konsumtion/användning
Norrsundets Biokombinat och Energibruk
Medlemmar Södra Norrlands Hamn & Logistik AB Colabitoil Sweden AB Biokol Sverige AB Gävle kommun Gästrike Vatten AB GÅ Utveckling Högskolan i Gävle Mittuniversitetet Movexum Metahyd Hansson & Friborg
Olja Kol GAS Förbränning Vatten Fraktionering Hydrogenering Baskemikalier Transportbränsle Torv, sågspån, lignin, + katalysator -> Pellets Maskiner Bunker Fordon ca 35% µFuel™ Kol Aktiverat kol Adsorbent ca 45% µSorb™ Strö i kycklingstallar NHx reduktion µChar™ Kompostering Kol, Gödsel, biomassa Produktexempel Ca 10% GAS Förbränning Anläggning för mikrovågspyrolys MF 90 Vatten Till biogas Jordförbättringsmedel µSoil™ 2016-02-24/ML
Region Gävleborgs förutsättningar och möjligheter i en framtida bioekonomi Niklas Berglin, Anna von Schenck, NiNa Innovation Seminarium, 30 September 2016
Några identifierade styrkeområden för samverkan Biodiesel Colabitoil är ett utvecklingsföretag som håller på att starta upp en pilotanläggning i Norrsundet baserad på en ny processteknik för produktion av HVO-biodiesel –börjt bygga upp marknad och kunder Möjlig samverkan med ett annat företag, Biokol, som fokuserar på en produkt som kompletterar biodiesel Båda företagen ingår i initiativet Norrsundets biokombinat Inköp Region Gävleborg jobbar med att försöka stimulera användning av fossilfria drivmedel vid offentliga upphandlingar Biogas Flera initiativ som tittar på produktion av biogas, främst på jordbrukssidan och från restprodukter i reningsverken Sandvik efterfrågar mer biobaserat i sina processer, även pappersindustrin använder gasformiga fossila bränslen i vissa delar av processen Pilotprojekt som tittar på möjliga produktionsenheter, logistik samt kunder
Fordonsflottan är 2013 Gävle-Dala ca 300 000 personbilar varav 62 000 drevs med diesel Ca 34 000 lätta lastbilar Ca 28 000 traktorer Ca 6 000 tunga lastbilar Ca 800 bussar Ca 500 miljoner liter diesel levererades Antalet personbilar som drivs med diesel ökade med 32 000 och mer än fördubblats år 2009-2013 från 30 000 till nära 62 000 (+ 104 %). Förbrukningen av diesel ökade med nära 42 % mellan 2007 och 2013.
Miljömärkning 100 procent förnyelsebart drivmedel. Inga förändringar behövs i befintliga motorer. Kan blandas med vanlig diesel utan några problem eller inställningar. Mycket bra lagringsegenskaper, ingen bakterietillväxt vilket finns i svensk diesel i miljöklass 1 (MK1), biodiesel tillverkad av rapsolja (RME) och biobränsle som tillverkas av olika typer av oljeväxter(FAME). Klart förbättrade köldegenskaper jämfört med MK1 och RME etc. Det höga cetantalet ger bättre tändvillighet, jämnare förbränning och därmed högre verkningsgrad vilket medför att bränslet räcker två till fem procent längre än om fordonet tankats med fossilt bränsle. Betydligt bättre kallstarter. 30 % reduktion av kväveoxid. Fri från aromatiska och polycykliska kolväten.
Tankställen Colabitoil Nuläge Planerad utbyggnad