Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att kläcka och vaska idéer
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Mål och betygskriterier
Samma fast olika eller olika fast samma?
Att hålla en presentation
Samma fast olika eller olika fast samma?
Musik: Nightengale Serenade
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Kunskapskrav och matriser
Att fundera på. En bildserie om att tycka och tro.
Nätmobbing/Cyberbullying
Muntlig presentation.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Identitet Vad formar oss till oss?.
MAKTLEKAR.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Att skriva vetenskapligt
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Det nya medielandskapet och våra vanor
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Det nya medielandskapet och demokratin
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Om språkliga varianter
Att skriva en resonerande text
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Varför behöver vi politik?
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Vem sa det? Om anonymitet.
Nationella proven i svenska
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Kroppsspråk, röst och artikulation
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Det nya medielandskapet och våra relationer
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Nätvett Sjökarbyrådet.
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat. Övning Tid: 20 minuter

Syfte med övningen Det är skillnad på hur vi kommunicerar med varandra online och offline. Online tenderar vi att uttala oss på ett mer direkt och extremt sätt än när vi möts offline. En orsak kan vara att vi inte ser varandra och att responsen vi därför får ser annorlunda ut.

Fundera enskilt Fundera på något eller någon du tycker väldigt mycket om. Tänk dig att du ska berätta om detta för någon. Förbered dig genom att skriva ner stödord. Det ska ta ungefär en minut att berätta.

Arbeta i par Ni ska nu berätta om det ni förberedde ovan för varandra. Detta ska ske i två olika varianter: I den första varianten ska ni inte se ansiktet på den ni berättar för. Den personen ska också vara helt tyst. I den andra varianten sitter ni mitt emot varandra så att ni har ögonkontakt. Även i denna variant ska mottagaren vara tyst.

Arbeta i par Reflektera kring om det var några skillnader mellan de två olika varianterna och vad de i så fall bestod av. En förklaring till att vi är mer uttrycksfulla och kanske mer extrema på nätet kan enligt psykologin vara att kommunikationen där är asynkron Undersök vad det betyder och reflektera kring om det kan vara en orsak till kränkningar på nätet.

Diskutera i helgrupp Dela med er av vad ni kom fram till i paren. Det finns ju inte bara hat på nätet utan också kärlek. På vilket sätt har internet påverkat vårt beteende när det gäller att säga bra saker till varandra, att uttrycka kärlek?