Lutherdom och karismatiska rörelser Hur ska modern kristendom relatera till andevärlden? Mika Vähäkangas, Lunds Universitet Föredrag vid Borgå stifts synodalmöte i Åbo 2016-09-27
Inget nytt under solen ● Karismatiska fenomen funnits sedan början av kristendom ● De hör inte endast till kristendom ● Man räknar mycket som karismatiskt som tidigare inte räknats så ● Karismatiska fenomen funnits även i lutherdom - T.ex. ”liikutukset” i laestadianism: en stor del av tidiga svenska pingstvänner påstås ha kommit från laestadianism
Tre vågor av karismatisk kristendom Klassisk pingströrelse (från 1901/1906) - 2 grundare: Charles F. Parham, William J. Seymour - Tungotal/andedop men annars ”reguljär” väckelsekristendom: omvändelse, helgelse, frälsning genom nåd, upplevelsens roll Karismatisk rörelse (från1960-talet) - Pingstspiritualitet men teologi och medlemskap i gamla kyrkor - Tonvikt på helbrägdagörelse Neopentekostalism/tredje vågen (från 1970-talet) - Under och tecken - Framgångsteologi Varje våg större och vagare än den tidigare: finns det någon neopentekostalism?
Varför växer karismatisk kristendom? Det andliga tas på allvar: Även när ”traditionella” andar döms som demoner, har de fortfarande en betydelse för de troende Konkretion/handgriplighet: Språk som man förstår, kroppslighet, känslor, musik Frihetskänslan
Lutherdom som moderniserande förnyelserörelse? -Lutherdom haft ett komplext förhållande till rationalitet: Grundare professor, filosofiskt nominalist, teologiskt realist, paradoxers teologi -Å ena sidan: Individualitet, drivkraft för upplysning (särskilt i Norden) -Å andra sidan: Teologisk realism: Guds närvaro, drivkraft för pietism (reaktion mot upplysning) -Tudelat arv
Karismatisk kristendoms två relationer till upplysning I västervärlden, reaktion mot upplysningens rationalitet -Levande Gud istället av urmakarguden -Under i den kontrollerade världen -Motkultur I majoritetsvärlden, upplysningen inte nått folket eller ytlig -Kristet budskap i existerande världsbild –> karismatiska tolkningar -Kontextualisering Skillnaden syns inte om man inte analyserar noggrant: -Hos västerlänningar, andevärlden lyfts upp som utmaning mot sekulariserad världsbild -I majoritetsvärlden, andevärlden finns som bakgrund och behöver inte betonas
Postmodern spiritualitet Lutherdomens mångfalt: olika svar Lutherdomens fyrfaldiga tabell gentemot karismatiska fenomen: Upplysning genomförts - Upplysning inte genomförts Kontextualisering i upplysningskultur (västervärlden) ”Developmentalism” (t.ex. Afrika) Karismatiska fenomen som motkultur (västervärlden) Kontextuell teologi och praxis i den förtrollade världen Betoning på nominalistisk rationalitet Postmodern spiritualitet Befrielseteologi Betoning på realistisk teologi
Plats för karismatiska fenomen i finländsk lutherdom? Traditionalism vs. kontextualitet? Vems kontext ska man ta hänsyn till? Enhetlig folk(kyrka) vs. pluralism Ordning & prästmakt vs. ”vild” lekmannaaktivitet
Möjliga bedömningskriterier ● Etiska Maktförhållanden: jämlikhet eller förtryck? Frihet/öppenhet eller sektarianism? ● Praktiska Hur påverkar karismatiker församlingen? ● Teologiska Är nådegåvor gåvor från Gud eller människans strävan att nå Gud? Vad för slags religiös auktoritet?