Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm
INLEDNING
Syfte och arbetsmetod – mini-workshop 2 timmar! Utifrån bedömda styrkor inom Studieförbundet Vuxenskolan bedöma olika alternativa affärsutvecklingsmöjligheter Undersöka möjligheter till ökad samsyn i affärsutvecklings-potentialerna Metod: Granska kärnkompetenser, tillgångar och bedömda kundvärden Laborera med olika scenarier för att pröva möjligheter
för affärsutvecklingen GRUNDERNA för affärsutvecklingen
Fråga till 1 till grupperna: Bedöm vilka kompetenser och tillgångar som är viktiga för affärsutvecklingen inom Studieförbundet Vuxenskolan 10 minuter och sedan återkoppling! Notera på blädderblock
Överblick av grunderna (för affärsutveckling) Kärnkompetens + Tillgångar Kundvärden Källa för angreppssättet: London School of Business, Gary Hamel, CK Prahalad Se ex.vis The Core Competence of the Corporation, HBR, Competing For the Future, HBR
Kärnkompetens – vad är det? En samlad kompetens i en organisation som skapar uthållig konkurrens, är strategiskt avgörande för organisationens förmåga och som genererar ett speciellt värde för kunderna. Exempel: Apple – användarvänliga gränssnitt med tilltalande design McDonald’s – snabbhet och pålitlighet Manpower – flexibilitet IKEA – smarta lösningar för inredning som sparar pengar
Kärnkompetenser i ett sammanhang Produkter Produkter Produkter Produkter 1 2 3 Affärsområde 4 5 6 Affärsområde 2 7 8 9 Affärsområde 3 10 11 12 Affärsområde 4 Resultat av en eller flera kärnkompetenser i kombination Kärnprodukt/tjänst 1 Kärnprodukt/tjänst 2 Kärnkompetens (uppsättning kunskaper) 1 Kärnkompetens (uppsättning kunskaper) 2 Kärnkompetens (uppsättning kunskaper) 3 Kärnkompetens (uppsättning kunskaper) 4
Tillgångar – vad är det? Tillsammans med kärnkompetens utgör tillgångar ett viktigt komplement för affärsutvecklingen Exempel: Varumärke Distributionsnät/lokal närvaro Kundbas Humankapital
“Värdeytan” - möjlighetsutrymmet Kundens behov av värdeskapande och ekonomiska utrymme Möjlig yta Etablerad yta Cirkel- pedagogiken
Bedöm vilka kärnkompetenser som finns inom Studieförbundet Vuxenskolan Fråga till 2 till grupperna: Bedöm vilka kärnkompetenser som finns inom Studieförbundet Vuxenskolan Bedöm vilka tillgångar som finns inom Studieförbundet Vuxenskolan 20 minuter och sedan återkoppling! Notera på blädderblock
för affärsutvecklingen SCENARIER för affärsutvecklingen
Strategisk förändring Vad är scenarier – erfarenheter från möjliga framtider Scenarieutveckling handlar om att addera en ny dimension till bedömningen av dagens och framtidens verksamhet DÅTID NUTID FRAMTID ERFARENHETER ERFARENHETER FAKTA “SVAR” Dagens beslutsfattande SCENARIER “FRÅGOR” Handling här och nu Vision, mål, strategier Implementering/ Strategisk förändring
Användning av scenariometodik – vilka är fördelarna? Utveckling av nya kunskaper: Scenarier bidrar till ett kontinuerligt och systematiskt analysarbete - som leder till utökad kunskap och nya idéer Utveckling av gemensamma synsätt: Scenarier skapar en delad plattform av kunskaper - hos en varierad grupp av människor Utveckling av en bas för strategiska beslut: Scenarier och bearbetningen av dessa skapar större utrymme och handlingskraft för beslut - som kan behöva fattas snabbt
Arbetsprocessen – modell för lärandet Divergera Utforska Konvergera
?? ?? Utgångspunkter för alternativa scenarier - affärsutvecklingen Scenario NU: Fokus på mer etablerade arbetssätt och möjligheter 900 anställda 19 500 cirkelledare Stark lokal närvaro Omsättning 750 mkr Scenario NY: Fokus på helt nya arbetssätt och möjligheter ??
?? ?? Scenario NU: Kundvärden Scenario NY: Kundvärden 900 anställda 19 500 cirkelledare Stark lokal närvaro Omsättning 750 mkr Scenario NY: Kundvärden ??
Kundvärden – vad är det? Uttalade eller underförstådda värden som kunderna baserar sina beslut på om att köpa en produkt/tjänst eller inte Exempel: Bekvämlighet Leveransmöjligheter/kapacitet Pålitlighet Kvalitetsegenskaper Enkelhet Snabbhet
Scenarierna sträcker sig fram till år 2022 Fråga till 3 till grupperna: Börja med att bedöma kundvärden (”vad kunden vill ha”) för scenario NU respektive scenario NY Skissera Studieförbundet Vuxenskolans utveckling av affären för att motsvara respektive kundvärde i scenario NU respektive NY Definiera kundvärden för respektive scenario och skissera sedan (ex.vis genom post-it-lappar eller skriv) hur SV utvecklades från idag till det nya ”läget” Förbered en kort återrapportering på max. 5 min
SUMMERING & SLUTSATSER