Svenska dagstidningar står i en brytpunkt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Talande böcker – läsande barn
Material för projektarbetet
Välkomna till Förskolan Lodet
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Hälsovecka på Olaus Petriskolan Arbetslag B 2009
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Att hålla en presentation
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
 Välkomna!   Vad har hänt sen sist?  Genomgång av nya funktioner  Statistik  Genomförandeplaner  Vilken metodik hade vi för att ta oss hit? 
Utbildning för utbildningsledare inom Yh
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Medieanvändning över tid (15-24 år) Olle Findahl: Barn och ungas medieanvändning 2012 Minuter/dag.
Marknadsföring av Projekt X
pedagogisk dokumentation
En text på sju bilder om källor och olika sökverktyg
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Examensarbete 2017.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Att skriva en nyhetsartikel
Hur vi hittar rätt i den digitala mångfalden?
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
V 2, 2017: Veckobrev för förskoleklass A
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Föreläsning Svenska II
Geografi Geo (jord) grafi (att beskriva)
Fastighetsbranschen behöver dig!
Var med och utveckla Umeå universitet
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Redovisa match 3 senast den 8 februari 2019 på mina sidor
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Medlemsvård – Hur gör vi?
Alla kan läsa och hör sen!
Presentation av antal spelande par år 2017
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Redovisa match 3 senast den 6 mars 2020 på mina sidor
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Information & kommunikation
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Stormaktstiden grupparbete 1611 och 1721
Presentationens avskrift:

Slutuppgift: Framtidens läsupplevelse digitalt - hur ser den ut om tre till fem år?

Svenska dagstidningar står i en brytpunkt Svenska dagstidningar står i en brytpunkt. Dagstidningarnas traditionella plattformar integreras med olika typer av digitala plattformar, nya beteendemönster och nya typer av interaktioner för läsarna. Västerbottens Kuriren (VK) har idag följande plattformar för sitt nyhetsbudskap: papperstidningen, tidningen som pdf, webbplatsen vk.se samt det rörliga mediet VK100. Sociala medier (Facebook och Instagram) för att sprida sitt budskap och sitt utbud samt för att flytta användarna till sin hemsida vk.se. En stor utmaning: Betalviljan. Räcker det att ”endast” erbjuda nyheter för att få prenumeranter? Hur ska betalningen gå till?

”Svenskarna och internet 2016 - Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl

”Svenskarna och internet 2016 - Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl

”Svenskarna och internet 2016 - Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl

”Svenskarna och internet 2016 - Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl

Interaktiva lösningar/idéer för VK Utgå från VK’s utmaningar och utbud för att hitta interaktiva möjligheter som stimulerar läsarna att tillgodogöra sig utbudet på ett bra, roligt, spännande och användarvänligt sätt. Tidsperspektiv tre – fem år framåt. Tänk er att det är någon typ av mobil enhet som är den fysiska enheten. Det mobila skulle kunna vara smartphones, surfplattor, smarta-klockor, osv. Hur kommer läsarna att konsumera VK´s utbud om tre - fem år? Fundera på hur målgruppen ska lockas till att använda mobila enheter.

VK’s utmaning består bla i betalviljan hos sina läsare VK’s utmaning består bla i betalviljan hos sina läsare. Räcker det i framtiden att erbjuda "enbart" nyheter? Nyheter har för det mesta ganska kort livslängd. På vilket sätt kan man stärka värdet av en prenumeration? Vad är målgruppen beredda att betala för? Hur vill läsarna i framtiden betala för innehållet? Fundera även på följande aspekt: Många av VK’s läsare har lokala intressen. Men de som bor här och är mer globala - på vilket sätt kan VK som lokalmedia tillfredsställa dem?

Användarna delas in i följande målgrupper: Singlar innan barn. Par innan barn. Barnfamiljer med barn i skolåldern. (den vuxne) Barnfamiljer med barn i tonåren. (den vuxne) Medelålders par där barnen redan flyttat ut. 

Arbeta i grupp Specificera er målgrupp (ålder, vanor osv från statistik) Brainstorm – ta vara på allas idéer innan ni sållar Gruppkontrakt – bestäm vad som gäller Skriv anteckningar och notera närvarande vid träffar ni har Varje grupp får en handledare

Träffa handledaren Träffa handledaren minst två gång under arbetet, boka tid med handledaren 12 maj – vid detta tillfället ska ni beskriva målgruppen mer i detalj Ha en grovplanering (tidplan och arbetsuppgifter) Berätta era tankar kring uppgiften 23 maj - vid detta tillfälle ska ni utveckla era idéer och vara mer konkret

Redovisning Den muntliga presentationen ska göras som en pitch för VK (preliminärt) fredag den 2 juni klockan 9-12 hos VK i Umeå. Det är ett obligatoriskt tillfälle och innebär att alla grupper ska lyssna på varandra. Pitchen ska vara en Pecha kucha-presentation (20*20 = 6 minuter och 40 sekunder per grupp). Efter varje presentation ges det sedan möjlighet för frågor.

Genrep: Träffa handledaren tisdag 30/5 (em) eller onsdag 31/5(em) , för en sista genomgång (genrep).

Det ska lämnas in en kort rapport (2-4 sidor) per grupp Det ska lämnas in en kort rapport (2-4 sidor) per grupp. Rapporten ska innehålla era viktigaste slutsatser om hur läsarna i er målgrupp kommer konsumera VKs utbud om tre-fem år samt en diskussion om varför ni har kommit fram till dessa slutsatser. Basera era beslut på fakta.