Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turiståret 2010 The Tourist Year in Sweden 2010 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 05Oct10, PT Sommarturismen 2013 The Summer Tourism in Sweden 2013 Inkvarteringsstatistik/Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turiståret 2012 The Tourist Year in Sweden 2012 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
Stockholmskonjunkturen Konjunkturläget 2015 kv2 September 2015 Photo: Henrik Trygg.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv December 2015.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Konjunkturen i Dalarnas län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv December 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Västmanlands län kv December 2016
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Konjunkturen i Gävleborgs län kv December 2016
Konjunkturen i Södermanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv December 2015
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Örebro län kv Mars 2017
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Konjunkturen i Dalarnas län kv December 2016
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F2: Smith and Ricardo Per-Åke.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
GDPR - General Data Protection Regulation
Konjunkturen i Södermanlands län kv December 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
@GreaterCph #GreaterCph
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Continuing the work with scb.se.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv December 2015
Konjunkturen i Uppsala län kv December 2016
Konjunkturen i Östergötlands län kv December 2016
Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Östergötlands län kv Mars 2017
Experience and development of the NOX charge in Sweden
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Reporting of indicators i Sweden step by step
Titel på projektet Title of the project
Presentationens avskrift:

Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation statistics Källa/Source: Tillväxtverket & SCB/Statistics Sweden Preliminära data för 2015/Provisional data for 2015 4 feb 2016

Volymer/övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping- platser & förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) under 2015 Volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apartments (SoL) 2015 • 60 428 358 totalt antal övernattningar/total no. of nights spent • +7,1% total ökning från 2014/total increase from 2014 • +6,1% ökning av svenska/inhemska nätter/increase of domestic nights • +10,5% ökning av utländska/inkommande nätter/increase of intl. nights • +8,1% ökning av nordiska nätter/increase of Nordic nights* • +8,2% ökning av europeiska nätter/increase of European nights** • +20,8% ökning av utom-europeiska nätter/increase of nights from outside Europe *excl. Sweden **excl. Nordic countries Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source 04FEB16PT Tab. 1 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Logiintäkter på hotell, stugbyar och vandrarhem under 2015 Accommodation revenue at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden during 2015 • 22,5 miljarder SEK i totala logiintäkter (plus 8,6% i löpande priser) /total revenue from accommodation in billion SEK • 20,9 miljarder SEK i logiintäkter på hotell (plus 8,9% i löpande priser) /revenue from accommodation at Hotels in billion SEK • Störst ökning av logiintäkter i Stockholms län, plus 748 miljoner SEK (plus 9,8% i löpande priser) /largest accommodation revenue increase in Västra Götaland County • Störst procentuell ökning av logiintäkter i Örebro län, plus 14,6% (i löpande priser) /largest accommodation revenue increase in percent Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source 04FEB16PT Tab. 2 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Uteveckling av kapacitet, beläggning, logiintäkt & övernattningar på hotellen under 2015 Development of capacity, occupancy, accommodation revenue and nights spent at Hotels in Sweden during 2015 • +1,9% ökning av totalt antal disponibla rum från 2014 /increase of total no. of available rooms from 2014 • +6,8% ökning av totalt antal belagda (sålda) rum från 2014 /increase of total no. of occupied (sold) rooms from 2014 • +2,0% ökning av logiintäkt per belagt (sålt) rum från 2014 /increase of revenue per occupied (sold) room from 2014 • +8,2% ökning av totalt antal gästnätter på hotell från 2014 /increase of total no. of nights spent at Hotels from 2014 • +13,6% ökning av totalt antal utländska gästnätter på hotell från 2014 /increase of total no. of foreign nights spent at Hotels from 2014 Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source 04FEB16PT Tab. 3 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Index för internationella ankomster i världen, till och i Europa (UNWTO) och utländska volymer/övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem i Sverige (Tillväxtverket/SCB) Index for development of international tourist arrivals in the World and Europe and foreign volumes/nights spent in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels Index 1996=100 Procentuell förändring från 1996 och mellan 2014 och 2015 inom parentes Percentage change from 1996 and from 2014 to 2015 in brackets +107% (+10,5%) +111% (+4,4%) +89% (+5,0%) 04FEB16PT Fig. 1:1 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB, UNWTO

Totala volymer/övernattningar (tusental) på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* med förändring från 2014 Total volumes/nights spent (.000) at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden with development from 2014 *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +7,1% (+20,6%) Procentuell förändring från 2008 till 2015 inom parentes Percentage change from 2008 to 2015 in brackets +6,1% (+18,6%) +10,5% (+27,0%) 04FEB16PT Fig. 1:2 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

/övernattningar* per region från 2014 till 2015 (%) Totala volymer/övernattningar Total volumes/nights spent Utländska volymer/övernattningar Foreign volumes/nights spent Förändring av volymer /övernattningar* per region från 2014 till 2015 (%) Change of volumes/nights spent* by region from 2014 to 2015 (%) Ökning i procent/ Increase in percent Minskning i procent/ Reduction in percent *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig. 2 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Förändring av utländska volymer/ övernattningar Förändring av utländska volymer/ övernattningar* i Sverige per marknad/ land från 2014 till 2015 Change of foreign volumes /nights spent* in Sweden by market/country from 2014 to 2015 Ökning i procent/ Increase in percent Minskning i procent/ Reduction in percent *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig. 3 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Volymer/övernattningar (tusental) från de tio största utlandsmark- naderna på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser & SoL* 2015 Volumes/nights spent (.000) from the ten largest foreign markets at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden 2015 *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 04FEB16PT Fig. 4 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Marknadsandelar av totala volymer/ övernattningar Marknadsandelar av totala volymer/ övernattningar* från utlandet i Sverige per marknad/land 2015 Market share of total foreign volumes/nights spent* in Sweden by market/country 2015 *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig. 5 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Utveckling av volymer/övernattningar (tusental) från de sju största utlandsmarknaderna på hotell, stugbyar och vandrarhem Development of volumes/nights spent (.000) from the seven largest foreign markets at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden 04FEB16PT Fig. 6 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Volymer/övernattningar (tusental) från utländska marknads- områden på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Volumes/nights spent (.000) from foreign market areas at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +8,2% (+13,2%) Totala volymer (tusental) med procentuell förändring från 2014 och mellan 2008 och 2015 inom parentes Total volumes (.000) with percentage change from 2014 and from 2008 to 2015 in brackets +8,1% (+18,2%) +20,8% (+110,7%) 04FEB16PT Fig. 7 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Volymer/övernattningar från de fyra största utom-europeiska mark- naderna på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Volumes/nights spent from the four largest markets outside Europe at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +5,6% (+34,6%) Totala volymer (tusental) med procentuell förändring från 2014 och mellan 2008 och 2015 inom parentes Total volumes (.000) with percentage change from 2014 and from 2008 to 2015 in brackets +28,5% (+159,2%) +17,9% (+248,2%) -2,1% (-14,8%) 04FEB16PT Fig. 8 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

av utländska volymer/ övernattningar* i Sverige 2015 Från utom-Europeiska marknader From markets outside Europe Från samtliga marknader From all foreign markets Regional fördelning av utländska volymer/ övernattningar* i Sverige 2015 Regional distribution of foreign volumes/nights spent * in Sweden 2015 *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig. 9 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Utländska volymer/övernattningar (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Foreign volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 04FEB16PT Fig. 10 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

på hotell stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* 2015 Utländska volymer/övernattningar (tusental) i de tio största regionerna på hotell stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* 2015 Foreign volumes/nights spent (.000) in the ten largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* 2015 *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Utländska volymer (tusental) 2015 med procentuell förändring från 2014 Foreign volumes (.000) 2015 with percentage change from 2014 +13,6% +13,5% +7,6% +3,2% +4,3% +8,2% +12,9% +10,9% +1,0% +8,1% 04FEB16PT Fig. 11 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Totala volymer/övernattningar (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Total volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 04FEB16PT Fig. 12 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Totala volymer/övernattningar (tusental) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Total volumes/nights spent (.000) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +9,8% (+38,3%) Totala volymer (tusental) med procentuell förändring från 2014 och mellan 2008 och 2015 inom parentes Total volumes (.000) with percentage change from 2014 and from 2008 to 2015 in brackets +7,8% (+26,0%) +9,2% (+27,2%) +3,2% (-6,1%) +9,9% (+15,8%) 04FEB16PT Fig. 13 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Logiintäkter (miljoner SEK i löpande priser) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar och vandrarhem Total accommodation revenue (.000 000 SEK in current prices) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages and Youth hostels +9,8% (+98,6%) Procentuell förändring från 2014 och mellan 2003 och 2015 inom parentes Percentage change from 2014 and from 2003 to 2015 in brackets Fig. 14 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 04FEB16PT

Logiintäkter (miljoner SEK i löpande priser) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar och vandrarhem Total accommodation revenue (.000 000 SEK in current prices) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages and Youth hostels Procentuell förändring från 2014 och mellan 2003 och 2015 inom parentes Percentage change from 2014 and from 2003 to 2015 in brackets +9,8% (+98,6%) +12,2% (+50,4%) +10,7% (+56,6%) +9,0% (+66,6%) +6,9% (+13,9%) 04FEB16PT Fig. 15 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Index för utveckling av logiintäkter (löpande priser) och volymer/övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem Index for development of accommodation revenue (current prices) and volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden Index 2002=1 04FEB16PT Fig. 16 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och genomför insatser för främjande av turismföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket har också som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling i Sverige med ett särskilt ansvar för inkvarteringsstatistiken som ingår i Sveriges officiella statistik. Du hittar mer fakta om turismens utveckling i Sverige på Tillväxtverkets webbplats www.tillvaxtverket.se under rubrikerna Fakta och statistik och Turism 04FEB16PT

Fakta om inkvarteringsstatistiken Inkvarteringsstatistiken är en del av Sveriges officiella statistik och produceras på Tillväxtverkets uppdrag av Statistiska centralbyrån (SCB). Statistiken omfattar boende på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping- platser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL). Den visar bland annat volymer i antal övernattningar, gästernas nationa- litet, genomsnittlig rumsintäkt, beläggningsgrad och utvecklingen i olika delar av Sverige. Varje månad lämnar över 4 000 anläggningar data. Många är beroende av turismstatistiken för att ha goda beslutsunderlag. Såväl beslutsfattare, myndigheter, enskilda näringsidkare, turistorganisationer, turismkonsulter som utredningsinstitut använder statistiken för egna analyser. Statistiken publiceras varje månad och är tillgänglig via Sveriges Statistiska Databaser (SSD). Där går det att göra egna uttag och skapa egna tabeller och diagram utifrån den senast publicerade statistiken. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Naringsverksamhet/Inkvartering/Inkvarteringsstatistik Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa 04FEB16PT

The Swedish Agency for Economic and Regional Growth provides knowledge about the development of tourism in Sweden The Swedish Agency for Economic and Regional Growth, Tillväxtverket, promotes enterprise and entrepreneurship within travel and tourism. The Agency is also responsible for tourism statistics, and the collection and dissemination of knowledge about the development of tourism in Sweden. More information about the development of tourism in Sweden can be found on the Agency’s website: www.tillvaxtverket.se under the headings English pages and Tourism industry issues and statistics 04FEB16PT

Facts about the accommodation statistics The accommodation statistics is produced by Statistics Sweden (SCB) on behalf of the Swedish Agency for Economic and Regional Growth. The statistics include number of nights spent, nationalities of guests, occupancy rates and trends in various regions of Sweden. About 4 000 establishments report data every month. The statistics is reported back to the establishments, but many more depend on data for making good decisions. Authorities, the business community, tourism bodies, tourism consultants and research institutes often use the statistics to analyze the development. The accommodation statistics is published every month on our website: www.tillvaxtverket.se under the heading English pages and on the website of Statistics Sweden: www.scb.se http://www.scb.se/en_/Finding-statistics/Statistics-by-subject-area/Business-activities/Accommodation/Accommodation-statistics 04FEB16PT