Primula Kort information om vilka förändringar som sker för alla medarbetare på Göteborgs universitet när vi byter system till Primula den 6 mars 2017
Vad förändras för mig som medarbetare? Ny egenrapportering i Primula. Du hittar Primula på samma ställe som dagens egenrapportering, under verktyg eller när du loggat in under profil på Medarbetarportalen Hantering av underlag och kvitton för resor blir digital via Primula Hantering av underlag och kvitton för begäran av ersättning för friskvård, läkemedel och sjukvård blir digital via Primula Sjukanmäl dig på din första sjukdag i Primula och friskanmäl dig din första friska dag Support via Statens Servicecenter
Ny egenrapportering i Primula
Resor Det finns fyra formulär som rör reseräkningar – de finns under resor/utlägg i vänstermenyn i Primula Reseförskott Inrikes resa Utrikes resa Enbart utlägg på resa t.ex. bilersättning Kvitton och övriga underlag ska scannas in eller fotograferas och bifogas i Primula Originalkvitton häftas på utläggsbilaga och skickas till institution/motsvarande för arkivering. Har du högkostnadskort kopierar du det tillsammans med originalkvitton och skickar till din institution/motsvarande för arkivering. Högkostnadskortet och originalkvitton behåller du för dig själv.
Friskvård, sjukvård och läkemedel Det finns två formulär för detta område - du hittar dem under resor/utlägg i vänstermenyn i Primula Friskvård Läkemedel och sjukvård Kvitton och övriga underlag ska scannas in eller fotograferas och bifogas i Primula Originalkvitton häftas på utläggsbilaga och skickas till institution/motsvarande för arkivering. Har du högkostnadskort kopierar du det tillsammans med originalkvitton och skickar till din institution/motsvarande för arkivering. Högkostnadskortet och originalkvitton behåller du för dig själv.
Sjukanmälan och friskanmälan När du är sjuk ska du sjukanmäla dig i Primula på din första sjukdag När du kommer tillbaka till arbetet ska du friskanmäla dig – genom att lägga in din sista sjukdag Du ska även meddela din arbetsplats enligt ordinarie rutin Om du efter sju kalenderdagar fortfarande är sjuk måste du lämna in ett läkarintyg. Det lämnar du till din arbetsplats enligt ordinarie rutin
Scannat in och bifogat i Primula Sammanfattning – Hantering av ärenden Ärende: Primula SSC Kundwebb Kvitto- hantering Bisyssla lärare x Läkemedel, sjukvård NY RUTIN Scannat in och bifogat i Primula Friskvård NY RUTIN Resor/utlägg NY RUTIN Ledighet – inkl semester Löneväxling NY RUTIN Övertid/OB Beredskap Sjuk/friskanmälan Begära arbetsgivarintyg NY RUTIN Skatt och jämkning NY RUTIN Föräldrapenningstillägg NY RUTIN Avsluta egen anställning Kostförmån NY RUTIN OBS! Originalkvitton häftas på utläggsbilaga och skickas till institution/motsvarande för arkivering. Har du högkostnadskort kopierar du det tillsammans med originalkvitton och skickar till din institution/motsvarande för arkivering. Högkostnadskortet och originalkvitton behåller du för dig själv.
Support Från och med den 6 mars 2017 kommer support kring lön, lönespecifikation och Primula att fås genom Statens Servicecenter, SSC. Ringa: Universitetets administrativa support-telefon, 4040, knappval 1 för lönerelaterade frågor. Du kopplas till SSC SSC support-telefon: 0771–456 000, knappval 1 för lönerelaterade frågor Öppettider 09.00–16.00 helgfria vardagar. Frågor kan ställas på engelska Skriva: Skicka ärende på SSC:s kundwebb. Kundwebben hittar du: i Primula under externa länkar på www.statenssc.se välj Kundwebben Ärenden kan registreras via SSC:s kundwebb dygnet runt, alla dagar om året. SSC åtgärdar ärenden när kundsupporten är bemannad, mellan 08.00-16.30, helgfria vardagar. Kundwebben finns just nu bara på svenska, men frågor kan ställas på engelska.
Frågor och svar Vanliga frågor och svar om projektet finns på Medabetarportalen: http://medarbetarportalen.gu.se/projekt/ aktuella-projekt/pa2.0/ Kontakta projektet: goliveprimula@gu.se