Kommunal synpunktshantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Kommunal synpunktshantering
Uppdrag effektivare synpunktshantering Hultsfreds kommun Ledarutveckling över gränserna.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Varför är det viktigt att mäta?
Patientenkät sommaren -13
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Kommunal synpunktshantering
Program Genomgång av Synpunkten
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Förstudie.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Modell för Utveckling av ledningssystem
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nya föreskrifter och allmänna råd
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Synpunkter, klagomål och beröm
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Ledningssystem på 60 minuter
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Nu rapporterar vi i Treserva!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Kommunal synpunktshantering Digital Fox AB Digital Fox AB Stampgatan 38 41101 Göteborg info@digitalfox.se

Plattformen för era digitala lösningar! DF RESPONS Plattformen för era digitala lösningar!

Digital Fox AB Fokus på synpunktshantering sedan 2006! Digital Fox Flexibilitet Tillgänglighet Kompetens Kommunfokus!

Projektplan för införande Utredning Policy Rutiner Anpassning Installation Utbildning Registratorer Handläggare Administratörer Lansering Support Inom 24 timmar, prata alltid med rätt person!

Kundfördelar Kunskapsnätverk Ta del av material från andra kommuner. Årliga användarträffar. Årlig jämförelsestatistik. Ta del av material från andra kommuner. Slipp uppfinna hjulet på nytt!

Varför synpunktshantering? Kvalitetsarbete Förebygga och rätta fel. Lära av misstag. Underlag för förbättringsarbete. Synpunkter hanteras enhetligt och systematiskt. Medborgardialog Utveckla dialog med brukarna. Tydliggöra vart allmänheten vänder sig med synpunkter och klagomål. Brukare och allmänhet känner att synpunkter tas emot, åtgärdas och följs upp.

Vad krävs för att lyckas? Synsätt och värderingar förankrade hos personalen. Personalen känner till rutiner och policy. Allmänheten känner till att synpunktshantering finns och vad det innebär. Synpunkter skall: Betraktas som värdefull information Vara lätta att framföra Behandlas systematiskt Analyseras löpande Redovisas löpande Behandlas systematiskt enligt policy Enligt Motala: Gemensamt förhållningssätt Angående öppenhet Ex. Markaryd: Politiker -> Lekpark

Process för synpunkter generellt Insamling & registrering Handläggning & återkoppling Statistik & beslutsstöd Publicering & redovisning

Exempelprocess för synpunkter medborgarperspektiv Registrator DF Respons Handläggare Synpunktslämnare Dokumentation 7. Om önskas, synpunkter publiceras automatiskt 5. Resultat och åtgärder dokumenteras 6. Svar till synpunktslämnare 3. Mottagningsbekräftelse till synpunktslämnare 1. Synpunkt registreras, t.ex. via kommunens hemsida 2. Registrator meddelas automatiskt 4. Handläggare utses och meddelas

Insamling & Registrering Alla synpunkter registeras i en gemensam databas oavsett hur de kommer in. Berörd registrator/handläggare meddelas per e-post. Ärende via någon extern kanal, t.ex. e-post/brev fax/telefon personligt samtal vem som helst! Ärendet registreras i systemet. Ärende via webben -> direkt i systemet Automatisk meddelning till berörda personer -> direkt behandling  

Integreras med hemsidan Insamling & Registrering Integreras med hemsidan Demonstration Visa hur det kan se ut hos kund

Handläggning & återkoppling Insamling & Registrering Handläggning Handläggning & återkoppling Automatiska svarsmallar för mottagningsbekräftelse och svar. Automatiska påminnelser när ett ärende drar ut på tiden. Kategorisering. Handläggning Klassificering Återkoppling Rättigheter & Sekretess Avslut

Statistik & Beslutstöd Insamling & Registrering Handläggning Statistik & Beslutsstöd Statistik & Beslutstöd Analysverktyg Rapporter Medborgare Politiker Automatisk publicering Synpunkt & svar Postlista Efter en viss tidsperiod eller löpande kan detaljerad statistik och rapport tas fram ur systemet. Informationen kan användas till olika aktiviteter som utveckling, publicering och beslutsstöd. Statistik & rapporter Formuläret styr statistiken Gör analys möjlig Kan användas för uppföljning Ger beslutsstöd

Statistik & beslutsstöd Insamling & Registrering Handläggning Statistik & Beslutsstöd Statistik & beslutsstöd Demonstration

Fördelning mellan förvaltningarna Insamling & Registrering Handläggning Statistik & Beslutsstöd Fördelning mellan förvaltningarna Demonstration

Publicering & redovisning Insamling Handläggning Statistik Publicering Publicering & redovisning Återkoppling till medborgarna. Även anonyma synpunktslämnare kan få ett svar. Automatisk publicering på kommunens hemsida. Automatiskt när ärendet avslutas. Eller när handläggaren väljer. Demonstration

Vad tycker våra kunder? Annica Carter, Hjo Kommun ”Det bästa med Digital Fox är att de är anspråkslösa. Det gör det tillåtet att vara som man är i kontakten med dem. Det är skönt att ha kontakt med folk som inte utgör sig för att sitta inne med alla svaren men som ändå kan hjälpa en att hitta svaren på alla ens frågor! När vi valde system var våra alternativ att antingen använda vårt diarium eller att köpa in ett system som var specifikt anpassat för synpunktshantering. Diariet gick inte att använda på ett funktionellt sätt för detta ändamål så det alternativet uteslöts. Vid en jämförelse med övriga leverantörer visade sig DF vara både billigast och mest lämpat för våra behov.”

Vad tycker våra kunder? Brittmarie Ahlm, Karlskoga kommun "Anledningen till att vi valde DF Respons var användarvänligheten för sällananvändarna. Att det håller ser vi nu i efterhand. Långt ifrån alla användare har gått utbildningen, men de klarar av att svara på synpunkter i systemet ändå."

Vad tycker våra kunder? Marie Göransson, Kävlinge kommun "Digital Fox har ett professionellt bemötande där de tar sig tid till att lyssna av och komma med synpunkter/förslag. Återkopplingen mellan fråga till svar har hela tiden varit mycket snabb vilket vi har uppskattat. De två främsta faktorerna till att vi valde just DF Respons var främst att systemet var användarvänligt samt att priset var bra."

Vad tycker våra kunder? Ola Eknor, Markaryds kommun "Vi är mycket nöjda med samarbetet vi haft med Digital Fox. Programmet fungerar över förväntan och det har hela tiden blivit bättre och bättre. Bemötandet och servicen som vi fått från Digital Fox har också vida överträffat våra förväntningar."

Vad tycker våra kunder? Göran Pettersson, Tjörns kommun "Tjörns kommun köpte från början in systemet DF Respons för att hantera kommunens synpunkter och klagomål. Efter att vi börjat arbeta i systemet insåg vi potentialen att kunna bygga ytterligare modeller för andra tillämpningar. DF Respons visade sig vara ett mycket kraftfullt verktyg för detta ändamål. Vi har idag utvecklat en väl fungerande ärendehantering för: avvikande händelser, barnolycksfall och VA-info. Vid skrivandets stund arbetar vi med att utveckla ytterligare modeller. En viktig förutsättning för att lyckas utveckla nya modeller är god lyhördhet från leverantören. Denna finns verkligen! Tack vare Digital Fox flexibilitet har vi fått våra krav väl uppfyllda och där med lyckats komma vidare i vårt utvecklingsarbete.”

Digital Fox AB Kontakta oss för mer information: Linus Grinsvall http://www.digitalfox.se Linus.grinsvall@digitalfox.se 070-25 25 112 Mia Havinder Mia.havinder@digitalfox.se 070-990 53 08