Välkommen till Axis Bolagsstämma 2003
7. Verkställande direktörens anförande Ray Mauritsson
Förbättrad lönsamhet trots svag marknad Nettoomsättningen för jämförbara enheter: 670 Mkr (676) Rörelseresultatet för jämförbara enheter: 40 Mkr (-83) Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7 Mkr (-26)
År 2002 i korthet Lönsamhet Kostnadskontroll Förbättrade bruttomarginaler Minskad försäljning inom Print Tillväxt för Video
Försäljningsutveckling 1997-2002 Document Video 97/98 98/99 99/00 2000 2001 2002
Intelligenta nätverkslösningar Video Solutions Network Printing 45% 41% 14% Other Network Scan & Store Technology sales Wireless Access Network Cameras Video Servers
Två erbjudanden till marknaden Axis affärsmodell Products and System Solutions 75% Platforms and Customized Products 25%
Global försäljningsstruktur Axis National distributor Value added distributor OEM Reseller Installer End user
Geografisk riskspridning Europa Mellanöstern Afrika Nord, Syd och Central Amerika Asien Fakturering per region 2002 47% 27% 26%
Kundsegment Bank Transportation Industrial Retail Government Education
Video - en växande marknad Global marknadsledare Stor framtida potential Växande intresse för övervakning och säkerhet Övergång från analoga till digitala lösningar Nya tekniska möjligheter
Traditionell analog kameraövervakning …en total marknad uppskattad till 50 miljarder SEK Multiplexor Alarm I/O Matrix Switch Time Laps Källa: Frost & Sullivan 2001
Digital kameraövervakning …motsvarar idag endast 2-3% av den totala marknaden Alarm I/O TCP/IP Network Work station Internet/ Intranet
Strategiska avtal 2002 Övervakningslösning till polis-myndighet i Washington DC Videoövervakning av kollektiv-trafiken i Italien Säkerhetslösning till fängelse på Nya Zeeland Fransk bankjätte väljer nätverks-kameror för att öka säkerheten
Två marknader möts IT marknad Säkerhetsmarknad
Första kvartalet Jan - Mars 2003
Finansiellt utfall Nettoomsättningen uppgick till 153 Mkr (164) Valutaeffekter har påverkat omsättningen negativt med 18 Mkr Rörelseresultatet uppgick till 0,6 Mkr (11)
Första kvartalet 2003 Fortsatt tillväxt för Video, 18% Aktiv marknadsbearbetning Låg investeringsvilja på IT-marknaden Generellt avvaktande marknad
Eget varumärke resp. OEM Försäljningsmix Q1 2003 Per produktgrupp 52% Print 40% Scan & Store 6% Access och övrigt 2% Eget varumärke resp. OEM 19% OEM Branded 81% Video
Framtidsinvesteringar Intensiv FoU agenda 15-20 % beräknas återinvesteras i FoU Video prioriteras under 2003 Flera nya produkter Offensiv marknadsbearbetning Utvalda kundsegment Nya partnerskap
Förväntad utveckling 2003 Återhållsam marknad Tecken på ökad aktivitet Stärkta positioner och tillväxt inom Video Fortsatt lönsam utveckling