Servicehandelsindex HUI Research

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
En bransch med många ansikten….
1 GfK Consumer TrackingLidl & Netto Fredrik Ydell Februari 2010 Exempel på undersökningens layout och vilka nyckletal som redovisas. De varugrupper som.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Key Findings - rekryteringstrender
© 2014 HUI RESEARCH December 2014 Film&TV-Producenternas Branschindex 2014 HUI Research.
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
CEO Insight av Regi En studie med svenska börs VD om hur de ser på marknaden 2015.
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Inkvarteringsstatistik Helsingborg Juli Sidan 1 KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING.
Ökad användning av antibiotika i Sverige. Sedan 1998 har antibiotikaförsäljningen i Sverige minskat. År 2004 vände dock trenden och under de senaste två.
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
Stockholmskonjunkturen Konjunkturläget 2015 kv2 September 2015 Photo: Henrik Trygg.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 11 september 2015.
Business Region Göteborg. Sveriges BNP-utveckling i procent t o m andra kvartalet Förändring jämfört med motsvarande kvartal året innan Källa:
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Särskilt driftsstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen.
Oktober 2015 Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016
Småföretagsbarometern 2016
Lokalt företagsklimat Värmland 2017
Riksidrottsförbundet
Tyresö kommun Dalskolan - Elever Åk 8
Konjunkturen i Södermanlands län kv Mars 2017
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Antibiotika till skåningar
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv December 2015
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
Konjunkturen i Östergötlands län kv Mars 2017
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Christian Berner Tech Trade
Antibiotikaförbrukning i Stockholms län
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande
Basfakta skogsnäringen, 2017
Handelsbarometern April 2019.
Handelsbarometern Maj 2019.
Presentationens avskrift:

Servicehandelsindex HUI Research – Convenience-branschens utveckling fjärde kvartalet 2016 HUI Research På uppdrag av Convenience Stores Sweden Februari 2017 © 2017 HUI RESEARCH

Utvecklingen kommenteras på nästa sida Omsättningsutvecklingen inom convenience- branschen jämfört med dagligvaruhandeln Diagrammet illustrerar branschernas försäljning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. I convenience-branschen mäts försäljningen i jämförbara enheter till skillnad från dagligvaruhandeln som avser total försäljning. Utvecklingen kommenteras på nästa sida © 2017 HUI RESEARCH

Omsättningsutvecklingen inom convenience- branschen jämfört med dagligvaruhandeln Convenience-branschens försäljning ökade med 0,9 procent under fjärde kvartalet, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser. De enskilda företagen uppvisade under fjärde kvartalet återigen en starkare försäljning än kedjorna. Convenience-branschens utveckling för helåret 2016 utmynnade i en ökning om 2,6 procent jämfört med föregående år. Alla delbranscher utom Minilivs uppvisade positiv försäljningstillväxt under det fjärde kvartalet. Tillväxtvinnaren under Q4 var delbranschen Trafikbutiker med en ökning om 3,0 procent följd av Fast Food som ökade med 2,9 procent. Delbranschen Café uppvisade en tillväxt om 2,6 procent medan Spel & Tobak ökade med 0,8 procent. Minilivs, som mötte starka jämförelsetal, minskade med 4,7 procent. Dagligvaruhandelns försäljning (som mäts genom Detaljhandelsindex), ökade med 0,2 procent under det fjärde kvartalet 2016. Under helåret 2016 ökade dagligvaruhandelns försäljning med 2,3 procent i löpande priser och med 1,1 procent i volym. © 2017 HUI RESEARCH

Convenience-branschens framtidstro Andelen handlare som tror att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret uppgick till 58 procent under fjärde kvartalet 2016. Andelen handlare som tror att försäljningen kommer att minska uppgick under samma period till 8 procent. Andelen handlare som tror på en oförändrad försäljning under kommande halvår uppgick till 34 procent. Framtidsindex – räknat som summan av dem som tror på en ökning minus summan av dem som tror på en minskning – uppgick till 50 procent. © 2017 HUI RESEARCH

Omsättningsutveckling per delbransch – 2016 kvartal 4 – 2016 blev ett utmärkt år för convenience-branschen och 2,6 procent i helårsutveckling är bättre än på länge. Med den starka restaurangtrenden som lyft Café och Fast Food under året är det med optimism och tillförsikt vi blickar mot 2017, säger Bengt Hedlund, VD för Convenience Stores Sweden. © 2017 HUI RESEARCH

Rapportens definitioner – Delbranscher Fast Food – Branschen kännetecknas av företag som är specialiserade på mat som kan tillagas och serveras snabbt. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Café – Branschen kännetecknas av företag som är specialiserade på caféverksamhet. Enklare mat i form av sallader, pajer och bakverk serveras. Företagen är ofta specialister på kaffe och te. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Spel & Tobak – Tobaksbutiker med försäljning av kiosktillbehör såsom tidningar, godis, frukt samt spel. Trafikbutiker – Servicebutiker med ett begränsat sortiment av dagligvaror. Ofta belägen i eller i direkt anslutning till en bensinstation. Liknande utbud som Minilivs. Minilivs – Småskalig dagligvaruhandel med bra öppettider och något högre priser. Butiker med ett urval av dagligvaror, färdigrätter och övrig service. © 2017 HUI RESEARCH

Om Servicehandelsindex HUI Research mäter kvartalsvis försäljningsutvecklingen i jämförbara enheter inom convenience-branschen. Undersökningen görs på uppdrag av branschorganisationen Convenience Stores Sweden. Undersökningen har pågått sedan 2008. Uppgiftsinsamlingen sker genom telefonintervju och webbenkät. Kedjor och enskilda handlare svarar på undersökningen. Informationen som samlats in under fjärde kvartalet 2016 bygger på uppgifter från 16 servicehandelskedjor samt ett roterande urval om drygt 1 000 enskilda servicehandlare. För vidare analys kontakta: Convenience Stores Sweden Bengt Hedlund VD Tele.nr: +46 (0)8-505 970 31 E-post: bengt.hedlund@conveniencestores.se För frågor om undersökningen kontakta: HUI Research Andreas Svensson Senior analytiker Tele.nr: +46 (0)8-762 72 85 E-post: andreas.svensson@hui.se © 2017 HUI RESEARCH

HUI Research Postadress HUI Research AB 103 29 Stockholm Besöksadresser Regeringsgatan 60, Stockholm Drottninggatan 56, Göteborg Tel: 08-762 72 80 Fax: 08-679 76 06 E-post: info@hui.se © 2017 HUI RESEARCH