Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
Och vad är datateknik…?
Algoritmer och datastrukturer Programkonstruktion Operativsystem Datornätverk Databaser
Datavetenskapens matematiska grunder Teoretisk datavetenskap Numeriska metoder Datorarkitektur/Maskinvara Programspråk
Distribuerade system IT-säkerhet Människa-datorinteraktion Webbapplikationer Artificiell intelligens, maskininlärning Distribuerade system Datorgrafik och bildbehandling See www.miun.se/itm/master Distribuerade system IT-säkerhet
Civilingenjör i Datateknik
Syfte ”En civilingenjör med inriktning tillämpad datateknik ska ha de teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter som krävs för att arbeta med forskning, utveckling, programmering, projektledning, specifikation, standardisering, simulering, driftsättning och utvärdering av nya datorsystem och IT-tjänster.” (Ur utbildningsplanen) En bred utbildning med många yrkesrollsnära projekt och forskningsanknytning.
Vill du arbeta med forskning och utveckling FÖR nästa generations IT-SYSTEM?
Vad får man FÖR JOBB EFTER UTBILDNINGEN? De flesta civilingenjörer i datateknik blir systemutvecklare som arbetar med projektledning, programmering, systemspecifikation och simulering av nästa generations algoritmer, protokoll och IT-arkitekturer. De utvecklar ofta avancerade webbtjänster och mobilappar. Sundsvall är en IT-stad med ständig efterfrågan på systemutvecklare inom konsultföretag, bank, försäkring, telekom, media och automation. Några hamnar på orter där det finns elektronik- och telekomindustri Några av våra studenter blir doktorander och forskare vid Mittuniversitetet, inom områden som 3D-TV, mobila tjänster och Internet of things
Datateknik Preliminära inriktningar åR 4-5 • Tillämpad datateknik (Miun) • Datalogi (KTH) • Programvaruteknik och distribuerade system (KTH) • Maskininlärning (KTH) • Människa-dator-interaktion (KTH) • Nätverkstjänster och system (KTH)
Inriktningen Tillämpad datateknik Kurser årskurs 4–5 Projektledning Forskningsnära applikationsutveckling (ofta för Android eller 3d-tv) Industriell ekonomi Visualisering (valbar) TCP/IP-nätverk Simulering av kommunikationssystem Datamining Distribuerade system (inkl molntjänster och webbapplikationer) Nätverkssäkerhet och nätverksdrift Agila metoder och avancerad programutveckling
Utbildningen återspeglar aktuella TEKNIKtrender CA technologies innovation imperative study 2012
Realistic 3D research group 2013-06-12 Näringslivsanknytning – en röd tråd på MIUN:s fem civilingenjörsutbildningar Årskurs 1: Intro till projektbaserad produktutveckling, 6 hp. Multidisciplinära innnovationsprojekt kring studenternas egna produktideer men baserat på kravfångst bland distributörer och användare. Exjobbs-/rekryteringsdag årligen kring oktober Årskurs 5: Projektbaserad produktutveckling, 15 hp Case från företag. Samläses med andra SIMS-kurser på andra program. Årskurs 5: Examensarbete 30 hp Sök sommarjobb och exjoob i www.miun.se/karriarsok Dessutom arrangerar BIMS (Branchssamverkan IT Miun Sundsvall) hackaton med studenter+företag, alumnkvällar med företag, gästföreläsningar, studiebesök, mm, för våra IT-utbildningar Inte stuprör. Kan kommunicera med flera professioner. Värdefullt i utvärdering. www.miun.se/civing www.miun.se/bims 14
Nära samverkan med branSchen Företagen vill lära känna er. De har påverat kursplanen, föreslår kursprojekt och exjobb, ger gästföreläsningar och studiebesök, mm. Projektet BIMS (Branchråd IT Mittunveristetet Sundsvall) syftar till att öka detta ändå mer.
Praktisk info om utbildningen På utildningens portalplats portal.miun.se/web/civilingenjor-i-datateknik/ hittar du: Utbildningsplan Ramschema Förkunskapsgraf Schema Tentamensschema och länkar till mycket annat som du behöver under utbildningens gång, allt samlat på en sida.
Övning: AnAlySERA EXJOBB Bilda grupper om cirka 4 personer. Presentera er för varandra. Varje grupp väljer en exjobbsrapport Skumma tillsammans igenom den – du behöver inte förstå allt. Beskriv på 1-2 minuter hur ni uppfattar projektets centrala idé, tillämpningssområde, metod (= tillvägagångssätt och verktyg), resultat och slutsatser. (En i gruppen gör en ”elevator pitch” för hela klassen.) Identifiera utifrån förkunskapsgrafen vilka kurser ni bedömer vara viktiga som förkunskaper för att kunna göra projektet, och deras förkunskapsgivande kurser, både teoretiska och tillämpade kurser. (En i gruppen sammanfattar för hela klassen på 1-2 minuter vad de viktigaste kurserna handlar om.)