Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Advertisements

9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Olycksfall och skador. Undvika skador Det är viktigt att värma upp före isträning för att undvika skador. Det är även viktigt att jogga ned sig och stretcha.
Utbildning personlyftar. Upplägg Teoridel Praktiska stationer med lyft (smågrupper) Teoretiskt prov Lyft upp från golv med personlyft (helgrupp) Genomgång.
9/24/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Norrebo. 9/24/ Vilken avdelning går ditt barn på? Norrebo 1.Bullerbyn13 (16%) 2.Junibacken18 (22%) 3.Madicken8.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Förhållningsregler Järfälla hC Team 07.
Föräldraenkät 2017 Förskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lösningsförslag för ABB
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Att bemöta och bli bemött
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Steg för livet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Diabetesskola - med fokus på fysisk aktivitet
Träff 10 Välkomna!.
Inbjudan till Anhörigträff Hjärtligt Välkomna!
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Överföring från barnklinik till vuxenklinik SFSD 2018
Kurs mindfulness Studenthälsan
Din säkerhet på sjukhus
Träff 5 Välkomna!.
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Bodens ungdomsmottagning
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Agenda Roller Föräldrasysslor Kläder Träningar Matcher och Cuper
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Välkomna.
Feber hos barn.
Presentation för föräldrar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla - Ett sätt att hantera stickrädsla Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Målsättning Att hjälpa barn och unga med injektionsrädsla att hantera sin rädsla. Att stegvis närma sig behandlingens mål, som vanligtvis är att klara av att ta ett blodprov eller få en vaccination. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Behandlingsupplägg Första kontakten Föräldrar, ofta via telefon Tar upp grad av problem Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Första besöket Förmedlar att rädslan är normal och går att göra något åt Att man inte tar sprutor etc. på lekterapin Beteendeanalys på det senaste injektionstillfället Berättar hur träningen går till, hemuppgift etc. Målsättning Startar med något förstärkningssystem Sjuksköterskan presenterar sig Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Andra besöket Funktionell beteendeanalys Sjukhuslek för mindre barn. Arbetar med bilder – händelseförlopp vid provtagning etc. Hierarki - kort för äldre barn. Klar med skattning, börjar arbeta praktiskt med ”lite svårt” Besöker sjuksköterska Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Tredje besöket Fortsatt träning/exponering/sjukhuslek, kontakt med sjuksköterska Ångest och exponeringskurva Rollspel/rollek för att hantera ”rädsla, ”motstånd” Knep att ta till vid rädsla Föräldraträning Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Uppföljning och utvärdering En månad efter avslutad behandling Genomgång av behandlingsresultat Faktorer som gör att träningen/behandlingen vidmakthålls Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Metod för yngre barn Barnet får stegvis i sin egen takt närma sig sjukhusmiljö i en situation då injektioner inte behöver tas. Stegvis exponering med hjälp av bildserie 1. Öva på docka 2. Öva på sig själv 3. Öva tillsammans med pedagog 4. Öva tillsammans med sjuksköterska Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Metod för äldre barn Praktiska och konkreta övningar Förändring av beteende och tankar kopplat till injektionsrädslan Lära om - göra på nytt sätt utan flykt och undvikande Stegvis exponering med hjälp av hierarkikort Injektionsrädslan kartläggs med hjälp av korten Barnet får sortera korten i tre kategorier med stigande svårighetsgrad, lite svårt, ganska svårt, mycket svårt Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Känsla av kontroll GOTT BEMÖTANDE TID DELAKTIGHET BILDER KUNSKAP SAMARBETE Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Stickrädd - vad kan vi göra? Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Före Ta barnets rädsla på allvar utan att för den skull förstärka rädslan. Avdramatisera men ändå möta barnet med respekt. Kolla med barnet före t.ex. provtagning hur han/hon vill ha det. Förbered efter barnets mognadsålder, ej biologisk ålder- möt barnet där det är! Gör en lista tillsammans med barnet på hur han /hon vill ha det vid provtagning etc. Bildstöd med händelseförlopp. Var tydlig med vad föräldern kan hjälpa till med. Den förälder som känner sig tryggast i situationen är med och stöttar barnet. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Under Lugnt i rummet, allt framplockat och förberett Prata inte för mycket Bilder som stöd En har fokus på barnets reaktioner, en på provtagningen etc. Avledning om barnet vill ”magiska stenar” Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Efter Gör något som barnet gillar efteråt. Ge möjlighet till bearbetning en stund efter, genom samtal och/eller sjukhuslek. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut

Avsluta med något roligt! Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut