Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla - Ett sätt att hantera stickrädsla Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Målsättning Att hjälpa barn och unga med injektionsrädsla att hantera sin rädsla. Att stegvis närma sig behandlingens mål, som vanligtvis är att klara av att ta ett blodprov eller få en vaccination. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Behandlingsupplägg Första kontakten Föräldrar, ofta via telefon Tar upp grad av problem Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Första besöket Förmedlar att rädslan är normal och går att göra något åt Att man inte tar sprutor etc. på lekterapin Beteendeanalys på det senaste injektionstillfället Berättar hur träningen går till, hemuppgift etc. Målsättning Startar med något förstärkningssystem Sjuksköterskan presenterar sig Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Andra besöket Funktionell beteendeanalys Sjukhuslek för mindre barn. Arbetar med bilder – händelseförlopp vid provtagning etc. Hierarki - kort för äldre barn. Klar med skattning, börjar arbeta praktiskt med ”lite svårt” Besöker sjuksköterska Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Tredje besöket Fortsatt träning/exponering/sjukhuslek, kontakt med sjuksköterska Ångest och exponeringskurva Rollspel/rollek för att hantera ”rädsla, ”motstånd” Knep att ta till vid rädsla Föräldraträning Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Uppföljning och utvärdering En månad efter avslutad behandling Genomgång av behandlingsresultat Faktorer som gör att träningen/behandlingen vidmakthålls Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Metod för yngre barn Barnet får stegvis i sin egen takt närma sig sjukhusmiljö i en situation då injektioner inte behöver tas. Stegvis exponering med hjälp av bildserie 1. Öva på docka 2. Öva på sig själv 3. Öva tillsammans med pedagog 4. Öva tillsammans med sjuksköterska Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Metod för äldre barn Praktiska och konkreta övningar Förändring av beteende och tankar kopplat till injektionsrädslan Lära om - göra på nytt sätt utan flykt och undvikande Stegvis exponering med hjälp av hierarkikort Injektionsrädslan kartläggs med hjälp av korten Barnet får sortera korten i tre kategorier med stigande svårighetsgrad, lite svårt, ganska svårt, mycket svårt Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Känsla av kontroll GOTT BEMÖTANDE TID DELAKTIGHET BILDER KUNSKAP SAMARBETE Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Stickrädd - vad kan vi göra? Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Före Ta barnets rädsla på allvar utan att för den skull förstärka rädslan. Avdramatisera men ändå möta barnet med respekt. Kolla med barnet före t.ex. provtagning hur han/hon vill ha det. Förbered efter barnets mognadsålder, ej biologisk ålder- möt barnet där det är! Gör en lista tillsammans med barnet på hur han /hon vill ha det vid provtagning etc. Bildstöd med händelseförlopp. Var tydlig med vad föräldern kan hjälpa till med. Den förälder som känner sig tryggast i situationen är med och stöttar barnet. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Under Lugnt i rummet, allt framplockat och förberett Prata inte för mycket Bilder som stöd En har fokus på barnets reaktioner, en på provtagningen etc. Avledning om barnet vill ”magiska stenar” Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut Efter Gör något som barnet gillar efteråt. Ge möjlighet till bearbetning en stund efter, genom samtal och/eller sjukhuslek. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Avsluta med något roligt! Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut