Önskar vi på Borago med Christian Dolk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Välkomna till information om SRY utbildning.
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Ett arbete med att etablera
AU Digital samverkan LO Process
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Processorienterat förbättringsarbete
Rapport till Produktionsutskottet,
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett processinriktat arbetssätt
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Sören Hansson Kort om mig själv
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Uppdrag validering Björn Scheéle
5S grunden för allt förbättringsarbete
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Förädlad jobbpeng 2015.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Marknadsföring och försäljning
NEA Seminarium 7 december 2004
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Finansiell samordning
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Kemikaliesmarta förskolor. Kemikaliebanta för en giftfri förskola Under genomfördes projektet ”Kemikaliebanta för en giftfri vardag” Två olika.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Metod för produktion av lufttäta byggnader
Östersunds städ.
Länsövergripande gränsdragningslista för vårdpersonal och lokalvårdare
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Presentation av ledningssystemet
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Länsövergripande gränsdragningslista för vårdpersonal och lokalvårdare
Tillämpningsområde och definitioner
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Goda arbetsgivarkontakter och meningsfull praktik
Lokalt jobbspår; Lokalvård
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Klimatsmart och hållbar upphandling
Presentationens avskrift:

Önskar vi på Borago med Christian Dolk Välkomna! Önskar vi på Borago med Christian Dolk

TOTAL STÄDKVALITET

Det här är vi Borago är ett kunskapsföretag som sedan 1994 arbetat med övergripande kvalitetssäkring av städtjänster.

Vårt uppdrag Rent – snyggt – trygg Kunden och brukaren känner trygghet och stolthet för den inre miljön. Borago kvalitetssäkrar och sätter standarden för den totala städkvaliteten. Borago kvalitetssäkrar städprocessen och erbjuder kunskapstjänster för individer, organisationer och beställare.

VÅRA Verktyg Utbildning Utredning Upphandling Uppföljning

Utbildning Borago arbetar med att leverera och utveckla utbildningsprogram och kurser för alla som arbetar med städtjänster Våra målgrupper Fortbildning av yrkesverksamma Yrkesutbildning åt arbetsförmedling, integration och vuxenutbildning Våra utbildningar riktar sig till lokalvårdare, städledare och beställare

Utredning Borago genomför utredningar för att: Utföra benchmark av städorganisationer Utvärdera befintliga städavtal Kartlägga total städkvalitet Vi mäter teknisk kvalité med städkontroller

Upphandling Kvalitetssäkra affären genom bra upphandlingar. Vi kan hjälpa till med hela processen eller utvalda delar. Vi hjälper till med allt inom offentlig upphandling och har idag ramavtal med mer än 30 upphandlande myndigheter. Upphandling av klottersanering, fönsterputs, golvvård, storstädning, maskiner och kemiska produkter.

Uppföljning Vi arbetar med rena städkontroller och kvalitetssäkring av avtal genom revision av gällande avtal. Besiktning kan även göras av golvvård och andra städrelaterade tjänster.

Förr

1912 Lux I Den första elektriska hushållsdammsugaren med fläktmotor utvecklades av Axel Wenner-Gren, grundare av Electrolux.

Nutid

Varför städar vi? För att skapa en ren, snygg och trygg inomhusmiljö. För att rätt underhåll av golv, väggar och övriga ytor är en del av den totala fastighetsförvaltningen, både traditionell städning och Kulturhistoriskt.

Underhålla material enkelt och effektivt Avlägsna smuts med skonsammaste metod för människornas, materialens och miljöns skull. HUR SKA VI Städa? Tänka på hygien och säkerhet ” Du ansvarar för resultatet – allting du gör eller inte gör påverkar resultatet.” Utföra en tjänst och skapa trivsel Ha ett helhetstänkande vad gäller kunden, organisationen och dig själv

Kvalitetssäkring av städprocessen Avtal / Uppdrag Egen regi Entreprenör Traditionell städning Städinstruktioner/ Arbetsbeskrivning Funktionsstädning Kulturhistorisk miljö Alla verktyg i verktygslådan Rätt utrustning

Kvalitetssäkring av städprocessen Teknisk kompetens Engagemang Ansvar Rätt kompetens Verksamheten( städbarhet?) Golvmaterialet Entréer Inventarier Lokalens status Kvalitetskontroller Uppföljning - Utveckling Ledning

Kvalité Kompetens + Effektivitet = Sant ”Att återställer ytorna med minsta möjliga insats” ”Inte bara göra, utan att veta varför och dess konsekvens” ”Yrkesrollen kräver samarbete och kommunikation” ”Att få möjlighet till att arbeta professionellt.” Städbara lokaler, kundkrav?

Hänsyn till kulturhistoriska värden samt lagar och förordningar Rengöringsprocessen Identifiering av smuts Identifiering av ytmaterial och ytskydd MÅL Beslut om vilket slutresultat som ska uppnås vid rengöring, golvvård eller underhåll. Zinners cirkel Hänsyn till kulturhistoriska värden samt lagar och förordningar Vem är ni? Rita er själva Arb uppgifter? Två saker ni är bra på, två ni vill utveckla? Anställa en medarbetare! Städning med vald rengöringsmetod, utrustning och rengöringsmedel Utvärdering av arbetet

Lokalvård av kulturhistoriska miljöer PROBLEM OCH LÖSNINGAR Hänsyn och insyn (Bevara-Bruka) Kompetens Spelregler Förebyggande Metoder

Hur ska vi städa våra kulturhistoriskt värdefulla miljöer? Fråga alltid en konservator vid osäkerhet Välj skonsamma städmetoder, all städning sliter Hur ska vi städa våra kulturhistoriskt värdefulla miljöer? Rengör inte rutinmässigt, städa med ögonen och behovet styr! Funktionsstädning Prioritera att städa ofta där människor vistas ofta! Vi vet att smuts kan ge skador. Men erfarenheten visar att hårdhänt och okunnig städning av våra interiörer kan skada ännu mer. Med rätt sorts utrustning och metoder kan vi undvika onödigt slitage, men ändå hålla rent och fint. STATENS FASTIGHETSVERK Städa med så torra metoder som möjligt Prioritera dammning Genomför punktinsatser Undvik polish och hårda vaxer

Lokalvård av kulturhistoriska miljöer Litteratur: ”Handbok i modern lokalvård” Borago Utbildning Sverige AB ”Skötselanvisning golv” Svenska golvrådet ”Tidens tand” RAÄ redaktör Monika Fjæstad ”Manual of Housekeeping”The National trust UK ”Att vårda en kyrka” Församlingsförbundet. ”Underhåll i känsliga miljöer” Statens fastighetsverk

Christian Dolk, Vice VD Borago Tack från mig! Christian Dolk, Vice VD Borago