Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning Trailer (1 min)
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Psykosocial arbetsmiljö: konflikt
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 1 Datum:
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
PRESENTATION AV OSS Jag heter… Och jag heter…
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Verktyg för att jobba med OSA
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Avrapportering barn och unga
Individuellt lärande tillsammans
Skyddsombud i Vision
Sjuksköterskedagen 12 maj
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Detta är de parter som står bakom Suntarbetsliv
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Diagnos och delaktighet
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Nästa steg regionkalmar.se.
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Övergripande struktur för
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Arbetsmiljöläget 1989.
Tips för det praktiska ledarskapet
Rekrytering med lokala jobbspår
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen gemensamt av arbetsmarknadens parter Lättsam att genomföra Detta är en grundläggande utbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete speciellt framtagen för kommun- och landstingssektorn. Den som gått utbildningen har alla kunskaper som behövs för att fungera i sin roll som chef eller skyddsombud. Grundtanken är att chefer och skyddsombud går utbildningen tillsammans. Syftet är att få en gemensam bas för fortsatt samverkan och effektivt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen. Utbildningen är kvalitetssäkrad av arbetsmarknadens parter, experter och användare (i verksamheter inom kommun- och landstingssektorn).

Vindelns kommun berättar Vindelns kommun berättar i denna film vad arbetsmiljöutbildningen har gett för resultat hos dem (3 min). Om inte filmen startar – här är länk direkt till filmen på YouTube: https://youtu.be/uPuH_ZXJ9Mg

Vinster med arbetsmiljöutbildningen Startar dialog kring den egna arbetsplatsen/verksamheten som kan fortsätta i vardagen. Skapar gemensamma begrepp och förståelse för systematiskt arbetsmiljöarbete på den egna arbetsplatsen. Stöd för att arbeta systematiskt med arbetsmiljön. Korta steg mellan teori och praktik. Ger konkreta verktyg för att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp. En röd tråd genom hela utbildningen är ”samverkan”. Ett arbetsmiljöarbete som drivs i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare har större möjligheter att fungera framgångsrikt. Genom att utbildningen genomförs i grupp på arbetsplatsen uppmuntras deltagarna till dialog kring arbetsmiljöfrågor. De lär sig använda de verktyg som är till stöd i det vardagliga arbetsmiljöarbetet – så det blir korta steg mellan teori och praktik.

Upplägg och innehåll Sex halv- eller tre heldagar Tillfällena delas upp över lämplig tidsperiod (4-6 mån) Anpassas till den egna verksamhetens behov – använd egna rutiner, policys och exempel. Avsätt en halv dag för varje modul inklusive pauser. Effektiv utbildningstid beräknas till tre timmar per modul. En rekommendation är att sprida ut utbildningstillfällena över tid så det finns lagom tid för reflektion innan nästa gång. Använd gärna era rutiner, policys och exempel från verksamheten i utbildningen så det blir relevant och igenkännbart för deltagarna.

Utbildningen är uppdelad i sex moduler som innehåller centrala delar i det systematiska arbetsmiljöarbetet. ”Introduktion till systematiskt arbetsmiljöarbete” ”Undersöka arbetsmiljön” ”Riskbedöma” ”Åtgärda och följa upp” ”Roller och ansvar” och ”Utveckla arbetsmiljö och verksamhet genom samverkan”. Det finns också en uppgift som introduceras i första modulen och följs upp i den sista. Den handlar om att hitta sin roll i arbetsmiljöarbetet på den egna arbetsplatsen.

Utbildningsledare Lokalt utsedda utbildningsledare Jobba gärna i par med både arbetsgivar- och arbetstagarsida representerad Omfattande vägledningsmaterial till stöd Utbildningsledarna utses lokalt i den egna organisation. Det ger möjlighet att knyta utbildningen till den lokala verksamheten och de utmaningar som finns där.   Det är bra om utbildningsledarna har viss kunskap om systematiskt arbetsmiljöarbete men de behöver inte vara experter. Det viktiga är ett intresse och en ambition att leda gruppens lärande och koppla utbildningens innehåll till den lokala verksamheten. Oavsett om utbildningsledaren är mer eller mindre van att leda en utbildning finns hjälp och stöd. Utbildningsledarna förbereder sig för sin uppgift med hjälp av väglednings­material på sidan ”För utbildningsledare”. Här finns körscheman för varje modul och en stor bank med olika pedagogiska och praktiska tips. En rekommendation är att de lokala utbild­ningsledarna jobbar i par, där den ena personen företräder arbetsgivaren och den andre företräder arbetstagarna i det lokala arbetsmiljöarbetet.

Glimtar ur utbildningen - film I utbildningen levandegörs teorin genom Exempel på vardagliga situationer för chef och skyddsombud Intervjuer med forskare Infografik Film används för att pedagogiskt levandegöra teorin. Utbildningen innehåller filmer som: Illustrerar vardagliga utmaningar för en chef och skyddsombud. Ger kunskap genom intervjuer med forskare. Förklarar komplexa sammanhang och begrepp genom infografik.

Trailer Om inte filmen startar – här är länk direkt till filmen på YouTube: https://youtu.be/iCaX4HZRdqE

Glimtar ur utbildningen – podd Röster från olika verksamheter som ger idéer om hur arbetsmiljöarbetet kan integreras i vardagen. Poddinslagen är samtal med personer som kan ge en glimt av hur olika frågor i arbetsmiljöarbetet kan fungera i praktiken.

Glimtar ur utbildningen - diskussion Deltagarna får själva prata om den egna verksamheten och dela erfarenheter. Det är lätt hänt att utbildningar hamnar långt från verkligheten. Därför finns det löpande i utbildningsmaterialet reflektions- och diskussionsfrågor som utbildningsledaren kan koppla till den egna verksamheten.

Glimtar ur utbildningen - teori Alltid uppdaterat innehåll. Olika pedagogiska grepp skapar en varierad upplevelse. Genom att blanda teori, praktik, reflektion och ta del av hur andra har gjort skapas en tempoväxling i utbildningsflödet. Det blir en variation av text, bild, ljud och egen delaktighet som stimulerar olika lärstilar.

Verksamhetsutveckling Kunskapsmål Arbetsmiljö Verksamhetsutveckling Ekonomi - Arbetsmiljölagen Hälsofrämjande arbetsmiljö Systematiskt arbetsmiljöarbete varje dag Förebygga och hantera risker Kopplingen mellan arbetsmiljö, verksamhetsutveckling och ekonomi Hur chefer, skyddsombud och medarbetare blir involverade och samverkar i det dagliga arbetsmiljöarbetet Här är en sammanfattning av vad deltagarna får kunskap om.

Avsiktsförklaringen Parternas avsiktsförklaring augusti 2016: ”Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting” Arbetsmiljöutbildningen är en av åtgärderna Arbetsmarknadens parter står bakom Suntarbetsliv. I augusti 2016 enades parterna om en avsiktsförklaring: ”Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting” som presenterades för regeringen. Den här arbetsmiljöutbildningen är en av de åtgärder som nämns i avsiktsförklaringen.

Rekommendationer för genomförande 1 Ta beslut i partssamverkan om att genomföra utbildningen 2 Avsätt tid för utbildningsledare, chefer och skyddsombud 3 Jobba i par - en utbildningsledare som företräder arbetsgivaren och en som företräder arbetstagarna Det finns tre rekommendationer för genomförande från parterna: Ta beslut i partssamverkan Det bästa är om ett beslut kan tas i samverkan, till exempel i skyddskommitté eller samverkansgrupp, om att Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning ska användas.   Avsätt tid Arbetsgivaren behöver avsätta resurser och tillräckligt med tid för utbildningsledarna att planera genomförandet av utbildningen. Då får de också möjlighet att anpassa till lokala behov och förutsättningar så det blir så relevant och handfast som möjligt för deltagarna. Avsätt tid för chefer och skyddsombud så att de kan delta i hela utbildningen. Jobba i par Det rekommenderas att utbildningsledarna jobbar i par, där den ena personen företräder arbetsgivaren och den andre företräder arbetstagarna i det lokala arbetsmiljöarbetet. Det kan t.ex. vara någon från HR tillsammans med ett huvudskyddsombud. Företagshälsovården kan också involveras som komplement.

Upptäck arbetsmiljöutbildningen Andras erfarenheter av utbildningen Svar på vanliga frågor Stödmaterial till utbildningsledare På suntarbetsliv.se finns arbetsmiljöutbildningen och även material till hjälp för att förbereda ett genomförande. Detta är alltså arbetsmiljöutbildningen för kommun- och landstingssektorn, som parterna tillsammans tagit fram och erbjuder kostnadsfritt.