Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Specialpedagogiska skolmyndigheten
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Dövblindhet och Usher syndrom
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Pedagogiska hörselvården
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Barnteamet på Syncentralen Halland
Lärplattform + tillgänglighet = sant
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Handikapp&Habilitering
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
Hörselkonsultation för Barn och Ungdomar i förskola/skola
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
7.Nordiske Kongres for synspaedagogik
Habiliteringen En resurs för personer med varaktiga funktionsnedsättningar.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa
Tidiga insatser för barn i förskolan
VAD ÄR DET ? Kompetens? UtbildningGrundutbildning, vidareutbildning, speciallistutbildning, erfarenhet, praktik KompetensinriktningUppdrag,
Disposition och utgångspunkter
Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc. Resurscenter för vuxna teckenspråkiga personer med utvecklingsstörning inom Stockholms län.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Projekt ”TAKK för Språket”
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
NACKA SKOL- OCH HÄLSOTRÄDGÅRD
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Handikapp & Habilitering
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Särskilt pedagogiskt stöd
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Välkomna till Vänerskolans föräldramöte!
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Alternativ telefoni Uppsala
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Digital plattform Delaktig kommunikation
Arbetsterapeut i skolan
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Konferens E-kommunikation 2017
Tillgängliga lärmiljöer
Samverkan för en hållbar utveckling i ett livsperspektiv
Samverkansråd
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

Specialpedagogiska utredningar vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Resurscenter Syn Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog, Resurscenter Syn Stockholm, SPSM Annika Södergren, synpedagog, Resurscenter Syn Örebro, SPSM

Alla har rätt att lära på egna villkor Vi arbetar för att barn, unga och vuxna, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd undervisning i specialskolor tillgängliga läromedel statsbidrag.

Specialpedagogiskt stöd Vi ger stöd i frågor om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättning. Specialpedagogisk rådgivning Specialpedagogisk utredning Information och utbildning

Specialpedagogisk rådgivning Vi erbjuder specialpedagogisk rådgivning, kompetensutveckling och information för pedagoger, arbetslag, elevhälsa, resursteam, rektorer och skolförvaltningar med fokus på samspelet mellan funktionsnedsättningar, pedagogik och lärmiljö i samverkan med de resurser som finns inom den egna förskolan, skolan eller utbildningen.

Specialpedagogiska utredningar Våra fyra nationella resurscenter genomför specialpedagogiska utredningar för barn och ungdomar med synnedsättning med eller utan ytterligare funktionsnedsättningar dövhet eller hörselnedsättning kombinerad med utvecklingsstörning medfödd eller tidig dövblindhet grava tal- och språkstörningar. Gjorde första stycket som ingress istället för en punkt. Tycker det ser snyggare ut… petitess, jag vet.

Förfrågan om specialpedagogiskt stöd Förfrågansformulär på www.spsm.se Förskolan eller skolan gör förfrågan Orientering Pedagogiska frågeställningar, ”utredningsfrågor” i samråd med vårdnadshavare

Specialpedagogisk utredning En specialpedagogisk utredning är en del av det specialpedagogiska stöd vi ger i form av rådgivning och består av olika delar. De pedagogiska frågeställningarna utgångspunkt Rekvirerade handlingar Dialog och beslut Kartläggning Analys och rekommendationer Specialpedagogisk utredningsrapport Rapportering

Kontakta oss www.spsm.se Tel. 010-473 50 00 Texttel. 010-473 68 00 Följ oss på Twitter: @SPSMsverige Facebook : SPSMsverige

Resurscenter syn Stockholm Specialpedagogiska utredningar och rådgivning Kursverksamhet Föräldrautbildningar Elevkurser Rådgivare/specialpedagoger Psykolog Socionom Konsultögonläkare

Resurscenter Syn Örebro För barn/elever med synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättning Specialpedagogiska utredningar och rådgivning Kursverksamhet Föräldrautbildningar Rådgivare/specialpedagoger Psykolog Synpedagog

CVI (Cerebral Visual Impairment) på Resurscenter syn Örebro CVI kurser: fysiska och nätbaserade kurser för personal De barn/ungdomar vi träffar med flerfunktionsnedsättningar har i de flesta fall CVI Specialpedagogiska utredningar; synbedömning av synpedagog, utvecklingsbedömning och ev. utredning av visuell perception av psykolog, pedagogiska kartläggningar och observationer av specialpedagog Specialpedagogisk rådgivning