Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Temagruppen Unga i Arbetslivet Tar fram, analyserar och systematiserar projektresultat Omvandlar projektresultat till användbara kunskaper.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Verksamhetsstöd gymnasiet
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Nya föreskrifter och allmänna råd
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Agneta Kristensson
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Fördjupningsfrågor kring gymnasieplanering antagning, skolekonomi
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Ansvar gentemot vem/vilka?
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Processbeskrivning för arbete med utbildningskontrakt.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Gymnasieskola/Vuxenutbildning Mattias Olsson, skolchef Barn- och utbildningsnämnden Kommunalt aktivitetsansvar.
Utgångspunkt för insatser – ungdomens behov, förutsättningar och mål
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Lite statistik och några förslag
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Skolsamverkan - Göteborg.
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Kommunala aktivitetsansvaret
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Personen från Skolverket
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker brister eller osäkerhet i tillämpning. Ett allmänt råd ska tala om hur verksamheten kan göra för att leva upp till kraven i bestämmelser. Insatser – viktiga för elevers rättssäkerhet eller då allvarliga brister uppstår inom ett område

De allmänna råden om kommunernas aktivitetsansvar Att styra och leda arbetet Löpande identifiera, informera och kontakta Lämpliga individuella åtgärder Dokumentationsansvar Förande av register

Det här är kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar

Unga i fokus ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” Tranströmer 1989, ur Romanska Bågar

Tidiga insatser – en god investering Andra allmänna råd samt stödmaterial Främja elevers möjligheter att fullfölja sin utbildning, så kan aktivitetsansvarets omfattning begränsas Systematiskt kvalitetsarbete Studie- och yrkesvägledning Elevhälsan Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Diskriminering och kränkande behandling. Att arbeta med särskilt begåvade elever

Lagar, bestämmelser och viktiga begrepp §

Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar Skollagen 29 kap. 9 § En hemkommun ska löpande under året hålla sig informerad om hur de ungdomar i kommunen är sysselsatta som har fullgjort sin skolplikt men inte har fyllt 20 år och inte genomför eller har fullföljt utbildning på nationella program i gymnasieskola eller gymnasiesärskola eller motsvarande utbildning (aktivitetsansvar)………

Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar ………. Hemkommunen har inom ramen för ansvaret uppgiften att erbjuda de ungdomar som berörs lämpliga individuella åtgärder. Åtgärderna ska i första hand syfta till att motivera den enskilde att påbörja eller återuppta en utbildning. Kommunen ska dokumentera sina insatser på lämpligt sätt. ….kommunen ska dokumentera sina insatser på lämpligt sätt ….kommunen ska för ett register över de ungdomar som omfattas av ansvaret….

Författningar 29 kap. 9 § skollagen (s49) Allmänna råd om kommunernas aktivitetsansvar (SKOLFS 2015:62) Förordningen (2006:39) om register och dokumentation vid fullgörandet av kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar (s54) Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2015:61) om innehållet i dokumentationen av insatser för de ungdomar som omfattas av kommunernas aktivitetsansvar (s57) Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2015:28) om insamling av uppgifter för uppföljning och utvärdering av det kommunala aktivitetsansvaret (s56)

Viktiga begrepp Skolplikt Folkbokföring medför skolplikt - läs vidare s 14 Skolplikten upphör – KAA Nyanlända ungdomar som är folkbokförda i landet och således skulle ha omfattats av skolplikt om de varit i skolpliktig ålder, ska också omfattas av kommunernas aktivitetsansvar – när det blir aktuellt. Johan I 29 kap. 9 § 1 st. skollagen ska kommunen hålla sig informerad om ungdomar som har fullgjort sin skolplikt. Vi ska därför reda ut detta begrepp och vilka som kan komma att omfattas. Skolplikt 2-3) Folkbokföringen är en förutsättning för att omfattats av skolplikt. Enligt skollagen har barn som är bosatta i landet som huvudregel skolplikt från höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år. Skolplikten upphör som huvudregel vid utgången av vårterminen det nionde året i skolan. För den elev som inte gått ut högsta årskursen när skolplikten annars skulle ha upphört, upphör skolplikten i stället ett år senare, dock senast när eleven fyller 18 år. Det är först när skolplikten upphör som ungdomar kan bli föremål för kommunernas aktivitetsansvar. (7 kap. 2, 10, 12-13 §§ skollagen.) 4) Enligt förarbetena framgår att asylsökande ungdomar eller ungdomar som vistas i landet utan tillstånd inte ingår i kommunernas aktivitetsansvar, eftersom de inte omfattas av reglerna om skolplikt. Dessa ungdomar är dock bosatta i landet i skollagens mening och har som huvudregel rätt till gymnasieutbildning. Prop. 2013/14:191, sid. 128 och prop. 2012/13:58 Utbildning för barn som vistas i landet utan tillstånd, sid. 19. 7 kap. 2 § samt 29 kap. 2 och 3 §§ skollagen. Med hänvisning till ovan gäller följande. Folkbokföringen är en förutsättning för att omfattats av skolplikt. Detta innebär att… Nyanlända ungdomar som är folkbokförda i landet och således skulle ha omfattats av skolplikt om de varit i skolpliktig ålder, ska också omfattas av kommunernas aktivitetsansvar – när det blir aktuellt. Det innebär att nyanlända ungdomar som inte är folkbokförda i landet inte omfattas av aktivitetsansvaret. Detta kan man läsa mer om i de AR på sid. 15. För att ytterligare belysa detta kommer vi nu visa två ex. Jag lämnar över till Marianne för det första ex.

Viktiga begrepp Genomför eller har fullföljt motsvarande utbildning Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och särskild utbildning för vuxna på gymnasial nivå, motsvarande utbildning vid särskilda ungdomshem, vissa avvikelser inom de nationella programmen i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan, vissa studier på folkhögskola, utbildning vid internationella skolor och utbildning som leder fram till International Baccalaureate (IB), eller individuellt program i gymnasiesärskolan Johan Även utbildning som genomförs eller som efter fullföljd utbildning ger en gymnasieexamen eller ett gymnasiesärskolebevis eller liknande anses vara motsvarande utbildning i fråga om kommunernas aktivitetsansvar. Här ges exempel på motsvarande utbildningar. Vad är då motsvarande utbildning? Det kan ex. vara Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och särskild utbildning för vuxna på gymnasial nivå, motsvarande utbildning vid särskilda ungdomshem, vissa avvikelser inom de nationella programmen i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan, vissa studier på folkhögskola, utbildning vid internationella skolor och utbildning som leder fram till International Baccalaureate (IB), 6) Ett individuellt program i gymnasiesärskolan ska erbjudas elever som på grund av sin utvecklingsstörning inte har förutsättningar att följa undervisningen på ett nationellt program. Ingen ungdom som hemkommunen bedömer kan klara av att följa undervisningen på ett nationellt program ska kunna välja att få sin utbildning på ett individuellt program. Med anledning av detta anses även utbildning som genomförs på ett individuellt program i gymnasiesärskolan eller som efter fullföljd utbildning ger ett gymnasiesärskolebevis vara motsvarande utbildning i fråga om kommunernas aktivitetsansvar. 19 kap. 14 och 29 §§ skollagen. Se även prop. 2011/12:50 En gymnasiesärskola med hög kvalitet, sid. 82.

Målgruppen för kommunernas aktivitetsansvar (s17) är folkbokförd i kommunen, inte längre är skolpliktig, och inte är fyllda 20 år. Och…. genomför utbildning på ett introduktionsprogram i gymnasieskolan,(förslag i Gymnasieutredningen om att introduktionsprogram inte ska omfattas) genomför inte utbildning på ett nationellt program i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan eller motsvarande utbildning, eller har inte fullföljt utbildning på ett nationellt program i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan eller motsvarande utbildning.

Det är möjligt för en kommun att i sin verksamhet också inkludera ungdomar som i formell mening inte omfattas av kommunens aktivitetsansvar. Dessa ungdomar ska dock inte vara föremål för registrering, dokumentation eller uppgiftslämnande inom ramen för bestämmelserna om kommunernas aktivitetsansvar.

Allmänna råd, avsnitt 1 (råd 1-3) Att styra och leda arbetet HEMKOMMUNEN BÖR se till att det finns en ändamålsenlig organisation med en tydlig ansvarsfördelning och en strukturerad handlingsplan för arbetet med aktivitetsansvaret, identifiera vilka myndigheter och andra aktörer som kan vara aktuella att samverka med inom ramen för aktivitetsansvaret, och skapa förutsättningar och ha ändamålsenliga rutiner för samverkan såväl inom kommunen som med berörda myndigheter och andra aktörer.

Kommentarer, avsnitt 1 (råd 1-3) Att styra och leda arbetet Ändamålsenlig organisation Tydlig ansvarsfördelning - Uppföljning - utvärdering Strukturerad handlingsplan Samverkan

Allmänna råd, avsnitt 2 (råd 1-2) Löpande identifiera, informera och kontakta HEMKOMMUNEN BÖR se till att det finns förutsättningar och rutiner för berörd personal att löpande under året identifiera och hålla sig informerad om hur de ungdomar som tillhör målgruppen för aktivitetsansvaret är sysselsatta, se till att tillvägagångssätten för att komma i kontakt med ungdomar anpassas utifrån deras situation och behov,

Kommentarer, avsnitt 2 (råd 1-2) Löpande identifiera, informera och kontakta Informera sig om ungdomars sysselsättning och registrera informationen kontakta ungdomen genom ex. brev, telefonsamtal, sms, hembesök och sociala medier hemkommunen ska erbjuda lämpliga individuella åtgärder.

Allmänna råd, avsnitt 3 (råd 1-2) Lämpliga individuella åtgärder ska erbjudas HEMKOMMUNEN BÖR se till att det finns förutsättningar och förankrade rutiner för berörd personal att aktivt och löpande kunna erbjuda lämpliga individuella åtgärder till de ungdomar som tillhör målgruppen för aktivitetsansvaret, och se till att samverka med berörda myndigheter och andra aktörer för att samordna lämpliga individuella åtgärder.

Kommentarer, avsnitt 3 (råd 1-2) Lämpliga individuella åtgärder ska erbjudas I första hand erbjuda åtgärder som syftar till att motivera den unga att återgå till utbildning …..i andra hand till annan sysselsättning …..introduktionsprogram …praktik …studiebesök ….motiverande samtal ….kontakt med ex Arbetsförmedling ….kontakt med frivilligorganisationer …jobb

Allmänna råd, avsnitt 4 Dokumentationsansvar HEMKOMMUNEN BÖR se till att det finns förutsättningar och rutiner så att berörd personal kan dokumentera insatser till ungdomar som tillhör målgruppen för aktivitetsansvaret.

Kommentarer, avsnitt 4 Dokumentationsansvar ….Dokumentationens innehåll anges närmare i 3 § Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2015:61) …..målet med insatserna …utifrån kartläggning av ungdomens mål, behov och förväntningar Dokumentera för att professionalisera mötet mellan ungdomen och företrädare för kommunen. Ett stöd för att komma överens om lämpliga individuella åtgärder. Skyldigheten att dokumentera gäller de insatser kommunen gör för berörda ungdomar. Känsliga uppgifter ej dokumenteras. Om det ändå förekommer så gäller bestämmelser om sekretess (21 kap. offentlighets- o sekretesslagen)

Allmänna råd, avsnitt 5 (råd 1-2) Förande av register HEMKOMMUNEN BÖR ha rutiner för att inhämta uppgifter om och föra register över de ungdomar som tillhör målgruppen för aktivitetsansvaret, och ha rutiner för att lämna uppgifter till Skolverket för uppföljning och utvärdering av hur kommunen uppfyller sina skyldigheter i fråga om de ungdomar som tillhör målgruppen för aktivitetsansvaret. Syftet är att säkerställa att kommunen identifierar samtliga de ungdomar som omfattas av ansvaret, Det säkerställer i sin tur att ungdomarna kan erbjudas åtgärder och stöd. För att få bättre nationell kunskap om målgruppen, innehåll och effekter av insatser.

Medverkande Kristina.klerdal@skolverket.se Marianne.lindbla@skolverket.se