Tal, mönster och räkning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att räkna med bokstäver
Advertisements

Manada.se Kapitel 3 Sannolikhet och statistik. 2.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Empowerment i teori och praktik?
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
ARITMETIK – OM TAL.
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Svenska som andraspråk 1
Huvudsats och huvudsats
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
V.41: Veckobrev för förskoleklasserna
INFÖR NATIONELLA PROVET
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Uttal Vokaler dikter.
Lektion om samband.
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
X 4.5 Andelen i procentform (I)
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Wordgenomgång.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Steg för livet
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Iris Rosengren Larsson
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Uppställning addition utan tiotalsövergång
5A - LÄXOR v.11 Vad händer vecka 11? Vad händer längre fram?
Multiplikation Problemlösningar.
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Uttal Vokaler dikter.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
C A B D Vems påstående stämmer?
Kurs mindfulness Studenthälsan
Närvaro Närvaro
Sök uppgifter om släktingar
Barnkonventionen.
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Y 1.2 Addition och subtraktion av bråk
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Café- och lunchteam Info till alla
Problemlösning Några enkla metoder.
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
GRNMATB - KAP 1 DE FYRA RÄKNESÄTTEN.
Helinventering: Nytt system
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Algoritmer.
Multiplikation och division Kapitel 2
Bråk Kapitel 1.
GRNMATC – KAP 4 BRÅK.
Djuren möter ungdomskulturen
ARITMETIK – OM TAL.
Kreativa verktyg och metoder
Catha Glaas Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Tid, vikt och volym Kapitel 4
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Här finns fem geometriska figurer.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Religion Livsåskådning.
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 4
Presentationens avskrift:

Tal, mönster och räkning Mattespanarna 6A kapitel 1 och 2 Lektionsplanering Catha och Lisa

Lektion 1 v. 34 Problemlösning En gul penna är fyra gånger så lång som en blå. Tillsammans är de 21.5 cm. Hur långa är de båda pennorna? Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 35: Hästbilder, se mailen

Lektionsansvar: Räkna s 7 - 8 Addition, subtraktion Lektion 2 v. 34 Börja med: 2,34 + 1,23 = 6,67 -4,25 = 8,7 -2, 46= a – 4 = 11 Lektionsansvar: Räkna s 7 - 8

Multiplikation, division Lektion 3 v. 34 Börja med: 236 ∙4 = 2, 36 ∙ 4 = 486 2 = 357 3 = Lektionsansvar: Räkna s 9-10

Lektionsansvar: Räkna s 11-13 Bråk och procent Lektion 4 v. 34 Börja med: Rita bråken a 1 4 b 2 3 Hur många procent? a b Skriv 1 3 på så många sätt du kan! Lektionsansvar: Räkna s 11-13

E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor Lektion 1 v. 35 Problemlösning E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (limma in och ta hem) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 36: Vattna blommor , se mailen

Samband bråk, decimaltal och procent Lektion 3 v. 35 Samband bråk, decimaltal och procent Börja med: a) Rita av och fyll i tabellen så långt du kan b) Fyll på med rader och kom på egna exempel. Utmana dig själv! bråk % decimaltal bild 1 4 25% 0,25 50% 0,75 1 5

Samband bråk, decimaltal och procent Lektion 3 v. 35 Samband bråk, decimaltal och procent Uppgift: Tallinjen Mattebok s.20-21

Bråkform och blandad form Lektion 4 v. 35 Börja med: 3 personer ska dela på 4 pizzor. Hur mycket får varje person? Skriv svaret på så många sätt du kan. Gör en liknade uppgift och lös den. Lektionsansvar: Räkna s.22-23

E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor Lektion 1 v. 36 Problemlösning E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (limma in och ta hem) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 37: Pengar , se mailen

Beräkningar med bråk och procent Lektion 2 v. 36 Börja med: a. Vad är 1 4 av 20? b. Vad är 2 5 av 35? b. Vad är 2 5 av 150? c. Vad är 60 % av 55? Lektionsansvar: Räkna s 24 Extra s 25 + spår

Mönster – börja med Lektion 3 v. 36 a. Vad gör maskinen med talen? b. Skriv uttrycket c. Endast ett räknesätt har använts. Lektionsansvar: Pararbete: Tändstickshus Räkna s 26-27, Extra s 25 + spår

Repetera Räkna: A 2,3 + 1,23 = B 8,7 -2, 46 = C 4, 36 ∙ 4 = D 357 3 = Lektion 4 v. 36 Rita av och fyll i tabellen Räkna: A 2,3 + 1,23 = B 8,7 -2, 46 = C 4, 36 ∙ 4 = D 357 3 = Bråk Procent decimaltal 1 2 0,25 80% 1 20 0,03 Lektionsansvar: Gör klart tändstickshus Räkna s 26-27 + spår Arbetsblad: Uppställningar

E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor Lektion 1 v. 37 Problemlösning E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (träna inför provet) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till onsdag v 38: Träna inför provet

Ekvationer och uttryck Lektion 3 v. 37 1. Lös ekvationerna a. 23 + x = 29 x = b. 48 – y = 42 y = c. 91 = 79 + x x = d. 10,2 = 12,6 – y y = 2. Vilken ekvation hör ihop med räknehändelsen? I affären köper du godis för 15 kronor och en glass. Du betalar 33 kronor. A 33 + x = 15 B 15 + x = 33 C 15 + 33 = x Lektionsansvar: Par: Räkna s 48-49 Ensam: s 50-51

Ekvationer och uttryck - begrepp Lektion 3 v. 37 Variabel – en bokstav som står för ett okänt tal Uttryck – visar hur något okänt relaterar till varandra Ekvation – ett uttryck är lika med ett annat uttryck a a + a + 4 12 = a - 4 Lektionsansvar: Par: Räkna s 48-49 Ensam: s 50-51

Multiplikation och division med decimaltal Lektion 4 v. 37 Börja med: Räkna A 4 ∙ 10 = B 34 ∙ 10 = C 3,4 ∙ 10 = D 24,36 ∙ 100 = E 24,36 ∙ 1000 = A 23 10 = B 23,1 10 = C 372,4 100 = D 4372,8 1000 = Lektionsansvar: Räkna: 52-53

Division med rest Lektion 1 v. 38 Börja med: Fridas mamma förbereder godispåsar till ett kalas med fem gäster. Hon har 87 godisbitar? Hur många bitar får varje barn? Vad föreslår du att hon ska göra med de bitar som blir över? Peter har kokat 6 1 3 liter saft. Han fyller flaskor som vardera rymmer 1 3 . Hur många flaskor får han? Lektionsansvar: Räkna: 54-55

Träna inför provet Vi kommer att ha prov på kapitel 1 och 2 Lektion 2 v. 38 Vi kommer att ha prov på kapitel 1 och 2 Förslag på hur du kan träna: Bläddra igenom kapitlen och känn efter om du förstår exemplen i de blå rutorna. Ta hjälp av Utvärderingen s 42 och 70 för att fundera på vad du behöver öva mer på. Titta på sammanfattningen s 43 + 71 Gör diagnoserna på s 30-31 och 58-59, Extra: Jobba med spåren Obs: Vi kommer inte ha prov på binära talsystemet Lektionsansvar: Repetera kap 1 och 2