Tal, mönster och räkning Mattespanarna 6A kapitel 1 och 2 Lektionsplanering Catha och Lisa
Lektion 1 v. 34 Problemlösning En gul penna är fyra gånger så lång som en blå. Tillsammans är de 21.5 cm. Hur långa är de båda pennorna? Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 35: Hästbilder, se mailen
Lektionsansvar: Räkna s 7 - 8 Addition, subtraktion Lektion 2 v. 34 Börja med: 2,34 + 1,23 = 6,67 -4,25 = 8,7 -2, 46= a – 4 = 11 Lektionsansvar: Räkna s 7 - 8
Multiplikation, division Lektion 3 v. 34 Börja med: 236 ∙4 = 2, 36 ∙ 4 = 486 2 = 357 3 = Lektionsansvar: Räkna s 9-10
Lektionsansvar: Räkna s 11-13 Bråk och procent Lektion 4 v. 34 Börja med: Rita bråken a 1 4 b 2 3 Hur många procent? a b Skriv 1 3 på så många sätt du kan! Lektionsansvar: Räkna s 11-13
E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor Lektion 1 v. 35 Problemlösning E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (limma in och ta hem) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 36: Vattna blommor , se mailen
Samband bråk, decimaltal och procent Lektion 3 v. 35 Samband bråk, decimaltal och procent Börja med: a) Rita av och fyll i tabellen så långt du kan b) Fyll på med rader och kom på egna exempel. Utmana dig själv! bråk % decimaltal bild 1 4 25% 0,25 50% 0,75 1 5
Samband bråk, decimaltal och procent Lektion 3 v. 35 Samband bråk, decimaltal och procent Uppgift: Tallinjen Mattebok s.20-21
Bråkform och blandad form Lektion 4 v. 35 Börja med: 3 personer ska dela på 4 pizzor. Hur mycket får varje person? Skriv svaret på så många sätt du kan. Gör en liknade uppgift och lös den. Lektionsansvar: Räkna s.22-23
E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor Lektion 1 v. 36 Problemlösning E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (limma in och ta hem) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till måndag v 37: Pengar , se mailen
Beräkningar med bråk och procent Lektion 2 v. 36 Börja med: a. Vad är 1 4 av 20? b. Vad är 2 5 av 35? b. Vad är 2 5 av 150? c. Vad är 60 % av 55? Lektionsansvar: Räkna s 24 Extra s 25 + spår
Mönster – börja med Lektion 3 v. 36 a. Vad gör maskinen med talen? b. Skriv uttrycket c. Endast ett räknesätt har använts. Lektionsansvar: Pararbete: Tändstickshus Räkna s 26-27, Extra s 25 + spår
Repetera Räkna: A 2,3 + 1,23 = B 8,7 -2, 46 = C 4, 36 ∙ 4 = D 357 3 = Lektion 4 v. 36 Rita av och fyll i tabellen Räkna: A 2,3 + 1,23 = B 8,7 -2, 46 = C 4, 36 ∙ 4 = D 357 3 = Bråk Procent decimaltal 1 2 0,25 80% 1 20 0,03 Lektionsansvar: Gör klart tändstickshus Räkna s 26-27 + spår Arbetsblad: Uppställningar
E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor Lektion 1 v. 37 Problemlösning E: Sätt dig in i problemet P: Jobba i par/treor A. Redovisa lösningar i helklass Ny läxa (träna inför provet) Välj strategi! Steg för steg Gissa och pröva Rita en bild Arbeta bakifrån Sätta upp en tabell Läxa till onsdag v 38: Träna inför provet
Ekvationer och uttryck Lektion 3 v. 37 1. Lös ekvationerna a. 23 + x = 29 x = b. 48 – y = 42 y = c. 91 = 79 + x x = d. 10,2 = 12,6 – y y = 2. Vilken ekvation hör ihop med räknehändelsen? I affären köper du godis för 15 kronor och en glass. Du betalar 33 kronor. A 33 + x = 15 B 15 + x = 33 C 15 + 33 = x Lektionsansvar: Par: Räkna s 48-49 Ensam: s 50-51
Ekvationer och uttryck - begrepp Lektion 3 v. 37 Variabel – en bokstav som står för ett okänt tal Uttryck – visar hur något okänt relaterar till varandra Ekvation – ett uttryck är lika med ett annat uttryck a a + a + 4 12 = a - 4 Lektionsansvar: Par: Räkna s 48-49 Ensam: s 50-51
Multiplikation och division med decimaltal Lektion 4 v. 37 Börja med: Räkna A 4 ∙ 10 = B 34 ∙ 10 = C 3,4 ∙ 10 = D 24,36 ∙ 100 = E 24,36 ∙ 1000 = A 23 10 = B 23,1 10 = C 372,4 100 = D 4372,8 1000 = Lektionsansvar: Räkna: 52-53
Division med rest Lektion 1 v. 38 Börja med: Fridas mamma förbereder godispåsar till ett kalas med fem gäster. Hon har 87 godisbitar? Hur många bitar får varje barn? Vad föreslår du att hon ska göra med de bitar som blir över? Peter har kokat 6 1 3 liter saft. Han fyller flaskor som vardera rymmer 1 3 . Hur många flaskor får han? Lektionsansvar: Räkna: 54-55
Träna inför provet Vi kommer att ha prov på kapitel 1 och 2 Lektion 2 v. 38 Vi kommer att ha prov på kapitel 1 och 2 Förslag på hur du kan träna: Bläddra igenom kapitlen och känn efter om du förstår exemplen i de blå rutorna. Ta hjälp av Utvärderingen s 42 och 70 för att fundera på vad du behöver öva mer på. Titta på sammanfattningen s 43 + 71 Gör diagnoserna på s 30-31 och 58-59, Extra: Jobba med spåren Obs: Vi kommer inte ha prov på binära talsystemet Lektionsansvar: Repetera kap 1 och 2