SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Swot - analys.
Hur handlägger vi er Leaderansökan?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kommunikationsplan.
Att använda sig av massmedier
Den nationella ungdomspolitiken
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer NVF11 Kompetansegruppe Nordisk Marknad Sommermøtet juni 2005.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Kontaktsjuksköterskemöte 13 december 2013
HR perspektivet.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Konferens och evenemang
PA Consulting group ab.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Intressenter OL108A.
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Från idé till projektplan
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
Föreläsning
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Miljöteknik i Värmland
Kap 10 Marknad för turism •
För tre veckor sedan gick vi igenom:
Systematiskt förbättringsarbete
Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
Pilotprojekt i Jönköpings län 2015 och Projektet: Den första ingenjören Det här vill vi: Ökad konkurrenskraft genom att ingenjörerna utvecklar.
Affärsplan 2010/2011 Förskolan Karlavagnen. Innehåll Företagets Vision Analys Målsättningar Strategier Planer Prioriteringar.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
“Counter-marketing” vad finns det för evidens
Att starta, planera och driva projekt
LTUs SWOT Mats Westerberg Centrum för entreprenöriellt lärande
Ulf Tynelius.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
SWOT-analys av affärsområde grundskola
POX i höger hand och en fot
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Arenabolaget i Linköping AB
Kommunikationsplan.
Realistiskt teori.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Bättre brukarinflytande 2017
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Projekt Processhantering
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Marknadsanalys en analys i fyra steg
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Varför bör man byta klassifikationssystem
Presentationens avskrift:

SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi och/eller hitta de viktigaste aspekterna. Den används för att analysera den interna och externa miljön kring en organisation, och ger ofta mycket användbar information. Den interna miljön utgörs av S och W i SWOT och består av styrkor (strengths) och svagheter (weaknesses). Den externa miljön utgörs av O och T vilket står för möjligheter (opportunities) och hot (threats).

Möjligheter (Opportunity) SWOT Positiva faktorer Negativa faktorer Interna faktorer Styrkor (Strenght) …. ….. Svagheter (Weakness) …. ….. Externa faktorer Möjligheter (Opportunity) …. ….. Hot (Threat) …. ….. SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi och/eller hitta de viktigaste aspekterna. Den används för att analysera den interna och externa miljön kring en organisation, och ger ofta mycket användbar information. Den interna miljön utgörs av S och W i SWOT och består av styrkor (strengths) och svagheter (weaknesses). Den externa miljön utgörs av O och T vilket står för möjligheter (opportunities) och hot (threats). SWOT kan med fördel även användas i andra projekt där modellen kan anses vara lämplig och bidra med information. De externa faktorerna kan även sättas in i ett PEST/PESTLE-analys för en mer utförlig analys av den externa miljön i förhållande till politiska, ekonomiska, sociala, teknologiska, rättsliga och miljömässiga faktorer.