STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stilgrepp.
Advertisements

Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Att bygga meningar förra veckan huvudsatser nu bygger vi på bisatserna.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Bildretorik – retoriska bilder. Retorik Det klassiska begreppet retorik handlar om konsten att tala väl och medryckande för att övertyga. Inom bildretoriken.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Empowerment i teori och praktik?
Inför nationella provet i svenska
Språkriktighet.
Tal, mönster och räkning
Återberättande text Kurs C.
De sju intelligenserna
Historiskt Källmaterial
Insändare Vad kan vi om insändare?
STILFIGURER.
Robert Lundqvist Statistiker FoI-enheten
Språkriktighet.
Akademisk litteracitet med fokus på läsning Ett samarbetsprojekt mellan högskolebiblioteket och Avdelningen för språk och litteratur på UKK Lina Andrén,
Skriva meningar i huvudsats
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Bildanalys.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Grafisk form.
Argumenterande text.
Iris Rosengren Larsson
Jag har valt att läsa: ____________________________
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Finland.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Dagens ledtråd: Diktform från Japan.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Robert Lundqvist Statistiker FoI-enheten
Grafisk form.
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Grafisk form.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inför nationella provet i svenska
Kreativa verktyg och metoder
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Berättar om något som har hänt
Grafisk form.
Om buden.
Religion Livsåskådning.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap

Talaren använder ett uttryck som anspelar på ett uttryck som är allmänt känt eller på personer, händelser och litteratur...  Att skolka eller inte skolka, det är frågan? (Allusion till Shakespeares Hamlet)  Tobleronepolitik (allusion till Mona Salin) Allusion/Anspelning

Varje mening inleds med samma fras – en fras som man vill att publiken ska komma ihåg. Det blir ett sätt att verkligen förstärka det budskap som man vill framföra  Jag har en dröm… Jag har en dröm… Jag har en dröm  Det är möjligt att… Det är möjligt att… Det är möjligt att… Anafor

När man säger en sak men menar en annan, ofta det motsatta.  Det är toppen att politikerna valt att skära ner på skolan samtidigt som de höjer sina egna löner. Ironi

En jämförelse där man förklarar och visar hur något är  Klok som en uggla  Min älskling du är som en ros. Liknelse

En metafor är en språklig bild. Metaforer hjälper till att göra en förklaring eller tanke tydligare för publiken.  Livet är en resa och ibland viker man in på fel väg.  Hon är ett riktigt bombnedslag Metafor

Att skapa en kontrast genom att låta två saker stå i motsats till varandra.  Han är en ängel medan hon är en djävul.  Han stod upp för alla, de rika och de fattiga, de starka och de svaga Motsats/Antites

Att upprepa ett eller flera ord men variera en aning. Påminner om anafor men det är inte bara början som är lik utan även resten av innehållet i meningen.  Vad skulle han ta sig till, vad skulle kan göra?  Vem kan ro utan åror, vem kan springa utan mål. Paralellism

En fråga där svaret är givet eller där talaren vill att publiken ska reagera.  Är det rätt att låta oskyldiga barn betala priset? (Nej)  Vad kommer att hända om vi inte gör något snart? (jo det ska jag berätta…) Retorisk fråga

En mening har tre tydliga delar eller det ges tre olika exempel. En klassisk stilgrepp som använts länge, vanligt i sagor och myter.  ”Jag har inget att erbjuda mer än blod, svett och tårar” – Winston Churchil Tretal

Talaren överdriver för att förstärka det den vill säga.  Kalmar FF krossade Malmö FF i matchen i söndags.  Jag har sagt det tusen gånger och jag kommer att säga det tusen gånger till Överdrift/Hyperbol Källa: Markstadt, C-J & Eriksson, S (2010) Svenska impulser 2 Lettland: Bonniers