SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Passningsövning - Korset
Advertisements

FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Övningsbank – IK SödraDal
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Spelidé Spelarnas uppgifter.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Backspel.
Toe taps. Hook turn. U turn. Step on. Twist of outside. Inside fake
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Syfte: Övning: Teknikbanan LEDARE A B
PASSNINGSSPEL-SNABBHET- STYRKA-KONDITION. Organisation Den övre övningen är snabbhet utan boll. 3 spelare på den ena långsidan av den mittersta kvadraten.
Spelmodell 11-manna RSF P02. Grundprinciper Anfallsspel (4-3-3) Målsättningen är att spela på motståndarnas planhalva med bollinnehav Spela med fart (passningar.
Föräldrarmöte (P05) 10 september 2015 Välkomna Vem för anteckningar: ???
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Västergötlands FF Övningar för det distriktsläger spelare 13 år VFF - Spelarutbildning Träning 1Träning 2Träning 3Träning 4.
Positionsspel för våra målvakter. Vad är ett bra positionsspel?
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
Övningsbank Ispass VSK F07 ”Övningsbank - ispass VSK F07.pptx”
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
AIK P03, ons 20 nov, bollbehandling, ca. 15 min Bollbehandling i luften Barnen sprider ut sig i en stor ring med gott om plats Låt barnen kasta upp bollen.
Pojkar-09 Övningar och spel
Uppstartshelg 8-9/4 Mål och ambitioner Förväntningar/krav
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – VÄGGSPEL 1
Träningsupplägg IKK-P05
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Anfall – Träningspass-1
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Avfallspell - Finta och driva
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
Starta med övning 7 sedan övning 11 alt övning 9 (”min boll”)
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – DRIVA 2
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 3
Fotbollsträning 20 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL- UTMANA, FINTA,DRIBBLA 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – MOTTAGNINGAR 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING 2
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – SKAPA MÅLCHANS 1
Svårighetsgrad: Medelsvår
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
IK Zenith P-05 Spel på små ytor.
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
SoL övningskompendie Tema: Avslut
SoL övningskompendie Tema: Spelbarhet
Uppvärmning totalt 30 min.
SoL övningskompendie Tema: Driva
SoL övningskompendie Tema: Passning
Tisdag 26/5 Mottagning/Passning
Träningsupplägg maj Stureby SK P07
SoL övningskompendie Tema: Anfallsvapen
SoL övningskompendie Tema: Press
Presentationens avskrift:

SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Var tittar du när du passar bollen? Jag tittar på bollen, med och motspelare innan jag slår bollen. Detta för att få en så bra slagen passning som möjligt och att mottagaren får möjlighet att ta emot bollen. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 2 barn per boll 10 x 5 m A passar bollen till B som tar emot bollen. B passar bollen till a som tar emot bollen. Skillnad att passa någon som är stillastående jämfört med en som har fart. Hur förenklar man genom att orientera sig innan man tagit emot passningen. 1.Barnen passa bollen samtidigt som de är i rörelse. 2.Större yta och flera par som rör sig inom samma yta. MV tr MV

SvFFs ”Arbetsmodell” A2.2SÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du för att veta vart du ska passa? Jag tittar upp innan jag får bollen. När kan du passa? När jag har kontroll på bollen och ser att medspelaren är beredd. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 5 barn, spelplan 12 x 8 meter Spel 4 mot 1 Byt försvarsspelare Tävling. Hur många passningar kan laget göra Återkoppla till vad, varför och hur. Direktpass 5 mot 2 Byta positioner, blåsa av och barnen blundar för att berätta var boll och spelare befinner sig. MV tr MV

SvFFs ”Arbetsmodell” A2.3FÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur sätter du ner stödjebenets fot precis innan du passar? Jag låter foten på stödjebenet peka dit jag ska passa. Hur gör du för att få kraft i passningen? Först pendlar jag bakåt med benet och sedan framåt med hög (anpassad) fart. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 5 barn, 15 x 15 meter, bollar koner. A passar bollen till B som tar emot bollen och passar till C. C tar emot bollen och passar till D osv. Barnen följer bollen efter passning. Byt passningsriktning Hur står man när man tar emot bollen? Om man har en motståndare i närheten hur använder man sin egen kropp? Hur kan man försvåra för motsåndaren så han ej vet vilken sida som han ska markera? Valfri att passa till MV tr MV A B C D E

SvFFs ”Arbetsmodell” A2.4SÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du för att veta vart du ska passa? Jag tittar upp innan jag får bollen. När kan du passa? När jag har kontroll på bollen och ser att medspelaren är beredd. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget Passa boll mot medspelare eller på fri yta 10 barn, 30 x 20 meter med två mål. Spel 3 mot 3 med målvakter + 2 spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. Byt uppgifter och (målvakter). Skriv text här Mindre yta. X antal tillslag MV tr MV Mv

SvFFs ”Arbetsmodell” A2.5FÖ3 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur står man när man ska ta emot boll? Så att man har axlarna riktade mot bollhållaren eller i den riktning där bollen kommer att slås. Hur gör man för att veta vart man ska passa? Tittar upp innan man tar emot bollen för att orientera sig var med och motståndare befinner sig. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 3 barn, yta 15 x 5 m, bollar och koner A passar B som passar tillbaka till A. B förflyttar sig framåt. A slår en passning mellan koner som B tar emot och spelar vidare till C. C tar med sig bollen till A’s position. B tar C position och A tar B. Skriv text här Passiva försvarare Tävling för att se hur många godkända varv på tid. Ledare står vid koner för att avgöra att passningar är OK. MV tr MV A B C

SvFFs ”Arbetsmodell” A4.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att motspelaren ska tro att du själv tänker dribbla förbi? Jag utmanar motspelaren. När passar du bollen till medspelaren? Vid rätt tillfälle: inte för tidigt – då kan försvararen bryta väggens passning till mig. Inte för sent – då kan försvararen bryta min passning till väggen. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 barn, yta 30 x 20 meter, bollar och koner A och B utmanar konerna, tänkta motspelare, och passar till väggspelarna C och D. Väggspelarna passar direkt till A och B som spelar vidare till E och F. E och F passar till väggspelarna och så vidare. Byt uppgifter Återkoppla till vad, varför och hur. Ersätt konerna med passiva motståndare MV tr MV A B C D E F

SvFFs ”Arbetsmodell” A4.2SÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad ska du göra så att du kan få en passning från bollhållaren? Jag ska göra mig spelbar. Hur ska du stå med kroppen när bollhållaren passar? Jag ska stå halvt rättvänd mot bollhållaren så att jag direkt kan spela bollen i anfallsriktningen framför bollhållaren Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 7 barn, spelplan 25 x 20 meter med två mål, bollar, koner och västar Spel 2 mot 2 med målvakter och en spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. För att mål ska räknas måste det anfallande laget först göra ett väggspel. Byt uppgifter och (målvakt). Skillnader väggspel stillastående eller i fart. Mindre yta MV tr MV

SvFFs ”Arbetsmodell” A4.3FÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: När passar du bollen till medspelaren? Vid rätt tillfälle: inte för tidigt – då kan försvararen bryta väggens passning till mig. Inte för sent – då kan försvararen bryta min passning till väggen. Vad gör du direkt efter att du passat till väggen? Jag ökar farten så att jag snabbt kan få passningen från väggen. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 spelare, 30 x 20 meter, bollar, koner, västar. Dela in barnen i 2 grupper – 5 anfallsspelare och 3 försvarsspelare. Anfallsspelarna har 2 bollar tillsammans. Bollhållarna utmanar en försvarsspelare och spelar vägg med en medspelare. Byt uppgifter. Återkoppla till vad, varför och hur. Skriv text här MV tr MV

SvFFs ”Arbetsmodell” A4.4SÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att motspelaren ska tro att du själv tänker dribbla förbi? Jag utmanar motspelaren. När passar du bollen till medspelaren? Vid rätt tillfälle: inte för tidigt – då kan försvararen bryta väggens passning till mig. Inte för sent – då kan försvararen bryta min passning till väggen. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 barn, spelplan 30 x 20 meter med 2 mål, bollar koner och västar. Spel 3 mot 3 med målvakter. Regler: 1 poäng för mål 1 poäng för väggspel. 3 poäng för mål direkt efter väggspel. Hur fungerade det med att göra sig spelbar? Kroppsspråk, tecken rop? Antal tillslag, minska yta öka antal barn. MV tr MV

SvFFs ”Arbetsmodell” A4.5FÖ3 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad ska du göra så att du kan få en passning från bollhållaren? Jag ska göra mig spelbar. Hur ska du stå med kroppen när bollhållaren passar? Jag ska stå halvt rättvänd mot bollhållaren så att jag direkt kan spela bollen i anfallsriktningen framför bollhållaren. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 barn, 2 mål, avstånd 30 meter, bollar och västar. Bollhållaren i lag A får hjälp av en medspelare för väggspel eller kan passera själv och skjuta. Efter avslutat anfall startar lag B. Bollhållaren blir försvarsspelare när andra laget anfaller. Väggen ställer sig sist i sitt lags led. Försvarsspelaren blir vägg när hans lag startar anfall. Återkoppla till vad, varför och hur. Lagen tävlar om vilket lag som gör flest mål under en viss tid. MV tr MV AA A B B B