Hedlundaskolan Hedlundaskolan ligger i centrala Umeå och är en typisk 50- talsskola som renoverades Det är en liten kommunal skola som värnar om en trygg och personlig miljö. Idag består skolan av ca 100 grundskoleelever och ca 70 förberedelseklasselever. Läsåret 08/09 har skolan en förskoleklass, fyra klasser, två fritidsavdelningar och nio förberedelseklasser från förskola till årskurs 9. På Hedlundaskolan finns barn från hela världen. Ett av våra prioriterade mål är hållbar utveckling.
Skolan ligger i gatumiljö med hyreshus runtom. Grundskolans elever kommer i huvudsak från närliggande bostadsområden. På skolgården finns fotbollsplan, basketplan, en kulle med rutschkana, klätterställning, sandlådor och gungor. Det finns också ett uteklassrum/trädgårdsrum med grillplats, buskar, rabatter. Skolan har också ett litet potatisland. Från skolan har man gångavstånd både till centrum och skogsdungar Tvärån och Umeälven.
Hedlundaskolan fick utmärkelsen ”Skola för Hållbar utveckling” i oktober 07.
Hedlundaskolan blev en av Världsnaturfondens modellskolor januari 08.
Mål för Hedlundaskolans arbete med Hållbar utveckling Vi jobbar tillsammans, personal, föräldrar och elever. Vi arbetar utifrån de tre aspekterna social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Vårt stora övergripande mål är att ”rädda världen”. Vi vill ge våra elever kunskaper och framtidstro så att de kan leva och verka för en hållbar värld. Våldets kretslopp – Fredens kretslopp Slöseri – icke kretslopp / sparsamhet - kretslopp Medvetandegöra och synliggöra naturens kretslopp / icke-kretslopp, lokalt och globalt.
Så här arbetar vi konkret för att förverkliga våra mål: Vi arbetar med elevmedverkan. Vi har ett miljöråd med elevrepresentanter från klasserna.
Vi engagerar och inspirerar all personal på skolan. Alla arbetslag arbetar med Hållbar utveckling och bidrar på olika sätt.
Vi försöker få in Hållbar utveckling i allt skolarbete. På fritids har vi miljöspanarkurser. Miljöspanarkurserna finns som temanummer i tidskriften ”Vår Skola”.
Vi arbetar för en bra utemiljö på skolgården enligt en utarbetad modell.
Vi har skolgårdsdagar höst och vår.
Vi har en skolskogsstig vid Tvärån.
Vi komposterar matavfall från köket och i alla klassrum.
Vi sorterar sopor i klassrummen och i personalrummet.
Vi har livskunskap på schemat.
Högstadiets förberedelseklasser gör många studiebesök. På kulturmagasinetPå norrmejeriet
Modellskolorna i Umeå klass 3-4 samarbetar i ett rovdjursprojekt.
Framtidsgruppen är den grupp som driver frågor om Hållbar utveckling. Vi deltar i nätverket för Hållbar utveckling. Vi deltar i kompetensutveckling vad gäller Hållbar utveckling. Vi tar emot studiebesök. Vi har kontakt med universitetet.