Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia
Skrivande inom högre yrkesliv och utbildning Skriva för att dokumentera Skriva för att utveckla kunskap Skriva för att redovisa kunskap Skriva för att kommunicera ett budskap Skriva som ett sätt att delta i den akademiska gemenskapen. Akademiskt skrivande: knäck koden!
Aktionsforskning och skrivstrimman – hur hänger de ihop? ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Kartläggning Övergripande rapportstruktur Aktionen Komplettera rapporten Analys Färdigställ rapporten språkhandlingar referenshantering textstruktur, övergripande analysera mer om referenser textens delar från delar till helhet den röda tråden kamratrespons Kurs 1 Kurs 2Kurs 3
Får du kommentarer på din text som… Texten är rörig Det finns inget sammanhang Det saknas en tydlig röd tråd Det finns delar i texten som inte är relevanta …då behöver du arbeta med din textstruktur
För att få en tydlig struktur så behöver du tänka på följande: Rubriker Kärnbudskapet (den röda tråden börjar här och löper genom hela texten) Kärnmeningar Hur meningarna hakar in i varandra (tema-rema) Metatext Sambandsord Styckeindelning och övergångar mellan stycken (Ur Skrivhandboken av Schött m.fl. 2015)
Exempel på kärnmening Man brukar göra skillnad på primärkällor och sekundärkällor. Primärkällor…... Sekundärkällor..... Citat ur: Erikson, M.G.(2015) Referera reflekterande. Lund: Studentlitteratur. (s.26)
Ett exempel till.. Korrekt källhantering Detta avsnitt kommer först och främst att behandla hur man undviker att utsätta sig för anklagelser om plagiat och fusk. /…/ Det finns med andra ord många goda skäl för att man – oavsett ambitionsnivå i övrigt – ska se till att vara mycket noga med att undvika alla misstankar om att använda källor på olämpligt sätt. Citat ur: Erikson, M.G.(2015) Referera reflekterande. Lund: Studentlitteratur. (s )
Uppgift: placera meningarna i rätt ordning Syften med referenserna 1.Många skulle besvara frågan med att det är det systematiska arbetet, och då inte minst det systematiska relaterandet till vad andra forskare tidigare har gjort. 2.Jag ska nu behandla dessa funktioner i tur och ordning. 3.Vad skiljer vetenskapliga studier från vardagens kunskapsinhämtande? 4.Konsten att referera är kort sagt en mycket viktig del av det akademiska författarskapet, men samtidigt finns det flera funktioner hos referenserna som tillsammans handlar om så skilda saker som förankring i tidigare forskning, gott uppförande, identifikation och retorik. (Ur Referera reflekterande av Erikson, 2015, s. 14
Vad skiljer vetenskapliga studier från vardagens kunskapsinhämtande? (Kärnmening) Många skulle besvara frågan med att det är det systematiska arbetet, och då inte minst det systematiska relaterandet till vad andra forskare tidigare har gjort. (Svaret på frågan) Konsten att referera är kort sagt en mycket viktig del av det akademiska författarskapet, men samtidigt finns det flera funktioner hos referenserna som tillsammans handlar om så skilda saker som förankring i tidigare forskning, gott uppförande, identifikation och retorik. (utvecklat resonemang) Jag ska nu behandla dessa funktioner i tur och ordning. (metatext – framåtsyftande) Efterföljande rubriker? (Ur Referera reflekterande av Erikson, 2015, s. 14)
Förankring i tidigare forskning Referenser som gott vetenskapligt uppförande Referenser som identifikation Referenser som retorik …..det finns gott om ”spoilers” i akademisk text ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)
Textstruktur: stycken Utveckla resonemanget Kärnmening Sammanfattning eller metatext Sammanfattning eller metatext
Tema och rema Tema-remaprincipen innebär att du lägger det du skriver om (känd information) i början av meningen och ny information i slutet. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)
Tema – rema – ett exempel Ännu ett kvalitetskriterium är i vad mån publikationen bygger på så kallad peer review. Det innebär att insända manuskript blir bedömda av andra forskare, som antingen rekommenderar att manuskriptet ska antas efter vissa förbättringar eller som rekommenderar att det inte ska publiceras /…/....peer review. Det innebär.... Det skapas ett driv framåt i texten. (Ur Referera reflekterande av Erikson, 2015, s. 25)
En liten övning i att hålla kvar fokus
Skriv en kort text som passar till kärnmeningen. Använd nyckelord från listan nedan Lejon Lejonet är ett djur som lever på savannen. Savannen Savannen är ett slättområde där det lever lejon. Afrika, däggdjur, lever i flock, gulbrun päls, jagar, äter kött, rovdjur, torrt, savann, slättområde med högt gräs och enstaka träd, djurens konung, skygg, safari, ”big 5”, regnperiod och torrperiod
Två olika texter….. Om du vill laborera mer: pröva med att inleda en text med tre meningar om lejon och därefter inleda tre meningar med att placera ordet savann i början på meningarna. Vad händer då?
Referenser ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)
Referenshantering 1.Operationell kompetens – textens yta 2.Diskursiv kompetens – akademiska stilkrav 3.Kritisk kompetens – kritiskt analytiskt förhållningssätt Att sätta referensparentes på ett korrekt sätt i en mening (1) är en aspekt av referenshantering. Med stöd av referenser byggs exempelvis kärnmeningar upp i inledning av stycken (2) och med hjälp av referenser analyseras forskningsresultat och slutsatser och skribenten kan förhålla sig kritisk till dessa (3). Begreppen har introducerats av Ask (2005/2008) och bygger vidare på Greens kategorier (1999).
Resurser Portalen ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)