Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
Advertisements

FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Enhetschef Fastighetsutveckling
TRYGG LARMMOTTAGNING.
NCC Komplett Industriellt bostadsbyggande NCC Komplett
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Ett processinriktat arbetssätt
Automatiserad läggning av tvärgående vägmarkeringar.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Vad händer i Sverige? Upphandling och krav Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
VÄLKOMNA Deltagare Thomas Hvitfeldt, Ytterman Projekt AB
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Välfärdsteknologi.
Konferens 4S-ledningsnät
Inköp med Librisposter
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Vad är Energy Performance Contracting?
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Förändrad ledningsstruktur.
Information om projektet Operationscentrum Sundsvall
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Stöd av geotekniker på skadeplats med interaktivt webbaserat kartstöd Anders Finn, Bohus Räddningstjänstförbund Mats Öberg, SGI Statens Geotekniska Institut.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Full kostnads- redovisning enligt SUHFs redovisnings- modell? MyndigheterFormas Vinnova SIDA SNV Vetenskapsrådet FAS StiftelserSSF STINT Mistra KK-stiftelsen.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Componenta Wirsbo AB Preliminär rekonstruktionsplan.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Preliminär rekonstruktionsplan
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Projektprocessen, samlingsbild
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Välkomna till SVMF!.
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Infrastruktur Marks kommun
Birgitta Laurent.
Information på Uppföljningsmöte
Årsmöte SVMF Lars Petersson
Fiberinformation.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Fastigher som får lösa separat intrångsersättning till markägare (alt Fastigher som får lösa separat intrångsersättning till markägare (alt. strykas)
Årsmöte SVMF 8 mars 2018.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
samverkan för hållbar stadsutveckling
Information på Uppföljningsmöte
MER PANG FÖR PENGARNA! SOI – MITT 2018.
Hur får vi det att hända?
Extrastämma
Hur styrs landstinget?.
Inledande Möte V53 Infart Eskilstuna
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF

Bakgrund 2008 TRV startar projekt för att förbättra arbetsmiljön för handläggare genom maskinteknik TRV tilldelar SVMF uppdraget att göra en omvärldsanalys av vilka maskinella lösningar som finns för handläggare – inga lösningar finns - SVMF ombeds bilda en referensgrp för projektet - Tre maskinbyggare tilldelas medel för att göra förstudie av maskinell lösning för HL. – Förslag lämnas till ref.grp 2010 Arb grp visar genom analys på stora besparingar pga av de nya HL fordonen, Priset för ett fordon bedöms till 2,5 MSEK, behovet i norden 34 st som ersätter de 137 HL fordon som finns fr Stor besparing TMA, Utsättning, personal Projektet avrapporterar. 3 maskinbyggare har lösning klar för leverans hösten 2012 (RME/SSE, L&N, TM), stora kapacitetsförbättringar, och lägre kostnader TM maskin är i produktion fr med texter och symboler.

Bakgrund 2013 TM:s maskin producerar sedan 2012 med vissa typer av handläggnings markeringar, tankar om utveckling finns. RME/SSEQ avser ha en maskin klar våren 2013, tester återstår vilket görs L & N maskin kan göras klar för produktion fr om beställning görs, tester pågår TRV aviserar i upphandlingen X-län att från 2015 skall all tvärgående vägmarkering på skyddsklassade vägnätet utföras maskinellt från fordonshytt TRV aviserar att maskinell utläggning av Tv. Mark. Gäller Region Mitt övriga landet tas beslut om under april Beslut från TRV I nytecknade avtal med kontraktsstart fr.o.m kommer TRV, att ställa krav på att vid utförande av tvärgående och övriga vägmarkeringar på det skyddsklassade vägnätet samt TEN-T vägnätet får ingen oskyddad personal vistas på vägen. Status MB - TM arbetar med positionering för att kunna lösa övriga HL markeringar. L & N utveckling pågår. SSEQ/RME Utveckling och tester pågår.

Bakgrund SVMF och TRV möte, Branschens största entreprenörer påpekar efter tester av befintliga maskiner att ingen maskinbyggare har en fungerande maskin som kan utföra HL enligt TRV:s krav. TRV uppger att de har klartecken från maskinbyggarna och att kraven ligger fast. 2015

TRV Krav fr 2015 Oskyddad personal Vid utförande av tvärgående och övriga vägmarkeringar på det skyddsklassade vägnätet samt TEN-T vägnätet, ska utsättning för och utläggning av termoplastisk massa utföras maskinellt från säker hytt. Arbetet får inte utföras av oskyddad personal som vistas på vägen.

Status Idag Ingen av de maskiner som finns på marknaden idag kan utföra det som TRV kräver. Maskinbyggarna anser att de kan färdigställa maskiner som klarar TRV:s krav om man får beställning som finansierar utvecklingen Samtliga på marknaden existerande maskinlösningar har använts i produktion under 2015.

EKC – SVEVIA - CLEANOSOL Positiva till en utveckling där arbetsmiljön förbättras och att maskinell utveckling bidrar till detta.

Krav på maskinbyggarna för beställning Klara TRV:s krav Kapacitet högre än HL-lag Ekonomiskt hållbart MB garanterar funktion och kapacitet samt står den ekonomiska risken om det ej uppfylls