Social hänsyn i upphandling Projektledare Jörgen Larzon - en modell för Göteborgs Stad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Supported Employment & Customized Employment
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Social hänsyn i offentlig upphandling En modell för Göteborgs Stad
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
En guide för effektutvärdering
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Strategiskt utvecklingsarbete
Strategiska perspektiv på verksamheten
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Angeles Bermudez-Svankvist G eneraldirektör, Arbetsförmedlingen
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Finansiell samordning
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Stadens organisation INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
Kompetens i samverkan. Utlysning - "Kompetensutveckling för att stärka särskilt utsatta företag, organisationer och geografiska platser i region Övre.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Fråga Delegationen Webbinarium 3 november Dagens program Inledning Samarbete Mål Budget Frågestund.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Upphandling med social hänsyn och Idéburet Offentligt Partnerskap: Möjligheter, metoder och process Jörgen Larzon och Lisbeth Ringdahl
Uppdrag Socialt företagande
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Uppstart arbetsgrupper
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Omställningen av hälso- och sjukvården
Goda arbetsgivarkontakter och meningsfull praktik
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

Social hänsyn i upphandling Projektledare Jörgen Larzon - en modell för Göteborgs Stad

Upphandling av tjänster med social hänsyn ska öka. Uppdrag: Minst 50 procent av stadens tjänsteupphandlingar ska göras med social hänsyn. Ställ krav som underlättar för de som står långt från arbetsmarknaden att få ett jobb. Målgrupper: Ungdomar, personer med funktionsnedsättning & utrikes födda Prioriterade mål i budget EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Upphandling med social hänsyn blir ett arbetsmarknadsverktyg!

 Anställningsmöjligheter  Arbetsvillkor som uppfyller arbetstagarens rättigheter  Social integration  Lika möjligheter Pilotprojektets fokus Det handlar om integration och social hållbarhet! EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

AnalysPrognos/dataAvsiktsförklaring 123 Kvantitativa uppgifter inlämnas till stödfunktion. Data om upphandlingar på tre års sikt. Målsättning avseende social hänsyn. Årlig uppdatering. Modellförslag: Planeringsfasen. Sammanställning av prognos Utbildning Genomförs (<2 år) Bedömning av utbildningsbehov I dialog med Arbetsförmedlingen, branscher & fackförbund. För prioriterade målgrupper. Bristyrken. Stadsgemensam. Baserad på uppgifter i steg 2-3 EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

AnalysPrognos/dataAvsiktsförklaring 123 Kvantitativa uppgifter inlämnas till stödfunktion. Data om upphandlingar på tre års sikt. Avseende anställningar via social hänsyn. Årlig uppdatering. Modellförslag: Planeringsfasen. Sammanställning av prognos Utbildning Genomförs (<2 år) Bedömning av utbildningsbehov I dialog med Arbetsförmedlingen, berörda yrkesnämnder, branscher & fackförbund. För prioriterade målgrupper. Bristyrken. Stadsgemensam. Baserad på uppgifter i steg 2-3 EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Byggutbildning med 50 platser startade våren Finansierades av Arbetsmarknads- och Vuxenutbildningsförvaltningen. Eleverna fick bibehållet försörjningsstöd. Utbildningsexempel:

Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen.

Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Dialog med stödfunktionen Varje upphandling är unik:  Upphandlingens storlek – omfattar minst 4 månader och fler än en person  Möjliga arbetsuppgifter  Branschens förutsättningar  Hur ser arbetsmarknaden ut? Risk för undanträngning?  Möjlighet för sociala företag?

Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Dialog med stödfunktionen Former av krav/villkor:  Framtida diskussioner om anställning Krav på dialog om behov och möjligheter att anställa  Obligatoriskt krav på anställning Fullständiga mallar finns på: Juridisk kvalitetssäkring: Upphandlingsrätt, arbetsrätt, LAS, kollektivavtal etc.

Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen.

Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Från uppstart till uppföljning Uppstart. Dialog mellan stödfunktion och leverantör. Rekrytering. Leverantör får stöd av kommunal arbetsmarknadsverksamhet, Arbetsförmedlingen eller motsvarande. Matchning och intervjuer. 3 kandidater/ tjänst. Anställning. Under hela avtalsperioden. Uppföljning. Arbetsmarknadsverksamhet följer upp individ. Upphandlande enhet följer upp krav/ villkor.

135 anställningar tillskapade 2015 (i 75 affärer) Vilka går jobben till? EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Låt oss titta på ett par praktiska exempel! Typ av arbeten: Hantlangning, administration, IT, lärlingsanställningar, städ, trädgårdsskötsel, postdistribution m.m.

Upphandling av: Fasadrenovering Typ av anställning: Projektadministratör AVA 9 månader Anställd: Utrikes född kvinna Upphandlande enhet: Higab Leverantör: Tuve Bygg Arbetsmarknadsverksamhet: Angered Typ av krav på social hänsyn: Framtida diskussioner En projektadministratör EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Hon är nu fastanställd!

Upphandling av: Golvläggning Typ av anställning: Hantlangare och lagerarbetare AVA 12 månader Anställd: Utrikes född man Upphandlande enhet: Familjebostäder Leverantör: Göteborgs Golvläggarecentral Arbetsmarknadsverksamhet: Angered Typ av krav på social hänsyn: Krav på anställning EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN En hantlangare Leverantören hjälpte till med lägenhet!

Ekonomiska effekter EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Undanträngning? Produktions- värde Marknadsförings- värde Ökade skatteintäkter Kompetens- försörjning Minskad arbetslöshetsersättning Kvalitetsbrister? Högre anbudspriser? Färre anbud? ”Mättnad" hos leverantören? Minskat försörjningsstöd

 Stadens långsiktiga politiska beslut  Tidig dialog med branscher och fackliga organisationer  Arbetsmarknadsverksamheternas rekryterings- och matchningsarbete och goda samverkan med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.  Leverantörernas intresse för social hållbarhet  Upphandlares engagemang  Stödorganisation med koordinerande och samordnande uppgifter  Kommunikationsarbetet Framgångsfaktorer i projektet EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

 Arbetsordningen har i varierande grad följts av upphandlande bolag/förvaltningar - full potential i projektet ej kunnat nyttjas  Många skiftande intressen hos aktörer och partners – svårt att skapa trygga och säkra processer som kan möta upp projektdirektiven och budgetmålen  Ensidig könsfördelning  Social hänsyn som begrepp. Hållbar upphandling ett alternativ?  AF:s begränsade möjligheter till samfinansiering i lokala projekt  Upphandlares möjligheter att genomföra en ny form av kravställning Utmaningar under projektet EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Förutsättningar för god implementering  Organisationers och ledningars acceptans  Kommunikation  Stegvis och anpassad implementering  Få information om planerade och prognostiserade projekt i tillräckligt god tid för att kunna dra igång utbildningssatsningar som matchar efterfrågan? EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Förutsättningar för god implementering  Vad händer när de som är ännu längre från arbetsmarknaden ska in?  Finansiering och resurser för utbildning/rustning  Fortsatt effektutvärdering både gällande individer och affär  Flexibel modell som ständigt utvecklas i dialog med berörda aktörer EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

På hemsidan:  Fullständiga och juridiskt kvalitetssäkrade kravformuleringar  Beskrivningar av alla processer och rutiner  Information om social hänsyn överlag  Projektbeskrivning  Konkreta berättelser om de som fått jobb  Prenumeration nyhetsbrev  Material för nedladdning EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Mer information: Tack ! Frågor?