Social hänsyn i upphandling Projektledare Jörgen Larzon - en modell för Göteborgs Stad
Upphandling av tjänster med social hänsyn ska öka. Uppdrag: Minst 50 procent av stadens tjänsteupphandlingar ska göras med social hänsyn. Ställ krav som underlättar för de som står långt från arbetsmarknaden att få ett jobb. Målgrupper: Ungdomar, personer med funktionsnedsättning & utrikes födda Prioriterade mål i budget EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Upphandling med social hänsyn blir ett arbetsmarknadsverktyg!
Anställningsmöjligheter Arbetsvillkor som uppfyller arbetstagarens rättigheter Social integration Lika möjligheter Pilotprojektets fokus Det handlar om integration och social hållbarhet! EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
AnalysPrognos/dataAvsiktsförklaring 123 Kvantitativa uppgifter inlämnas till stödfunktion. Data om upphandlingar på tre års sikt. Målsättning avseende social hänsyn. Årlig uppdatering. Modellförslag: Planeringsfasen. Sammanställning av prognos Utbildning Genomförs (<2 år) Bedömning av utbildningsbehov I dialog med Arbetsförmedlingen, branscher & fackförbund. För prioriterade målgrupper. Bristyrken. Stadsgemensam. Baserad på uppgifter i steg 2-3 EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
AnalysPrognos/dataAvsiktsförklaring 123 Kvantitativa uppgifter inlämnas till stödfunktion. Data om upphandlingar på tre års sikt. Avseende anställningar via social hänsyn. Årlig uppdatering. Modellförslag: Planeringsfasen. Sammanställning av prognos Utbildning Genomförs (<2 år) Bedömning av utbildningsbehov I dialog med Arbetsförmedlingen, berörda yrkesnämnder, branscher & fackförbund. För prioriterade målgrupper. Bristyrken. Stadsgemensam. Baserad på uppgifter i steg 2-3 EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Byggutbildning med 50 platser startade våren Finansierades av Arbetsmarknads- och Vuxenutbildningsförvaltningen. Eleverna fick bibehållet försörjningsstöd. Utbildningsexempel:
Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen.
Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Dialog med stödfunktionen Varje upphandling är unik: Upphandlingens storlek – omfattar minst 4 månader och fler än en person Möjliga arbetsuppgifter Branschens förutsättningar Hur ser arbetsmarknaden ut? Risk för undanträngning? Möjlighet för sociala företag?
Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Dialog med stödfunktionen Former av krav/villkor: Framtida diskussioner om anställning Krav på dialog om behov och möjligheter att anställa Obligatoriskt krav på anställning Fullständiga mallar finns på: Juridisk kvalitetssäkring: Upphandlingsrätt, arbetsrätt, LAS, kollektivavtal etc.
Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen.
Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Från uppstart till uppföljning Uppstart. Dialog mellan stödfunktion och leverantör. Rekrytering. Leverantör får stöd av kommunal arbetsmarknadsverksamhet, Arbetsförmedlingen eller motsvarande. Matchning och intervjuer. 3 kandidater/ tjänst. Anställning. Under hela avtalsperioden. Uppföljning. Arbetsmarknadsverksamhet följer upp individ. Upphandlande enhet följer upp krav/ villkor.
135 anställningar tillskapade 2015 (i 75 affärer) Vilka går jobben till? EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Låt oss titta på ett par praktiska exempel! Typ av arbeten: Hantlangning, administration, IT, lärlingsanställningar, städ, trädgårdsskötsel, postdistribution m.m.
Upphandling av: Fasadrenovering Typ av anställning: Projektadministratör AVA 9 månader Anställd: Utrikes född kvinna Upphandlande enhet: Higab Leverantör: Tuve Bygg Arbetsmarknadsverksamhet: Angered Typ av krav på social hänsyn: Framtida diskussioner En projektadministratör EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Hon är nu fastanställd!
Upphandling av: Golvläggning Typ av anställning: Hantlangare och lagerarbetare AVA 12 månader Anställd: Utrikes född man Upphandlande enhet: Familjebostäder Leverantör: Göteborgs Golvläggarecentral Arbetsmarknadsverksamhet: Angered Typ av krav på social hänsyn: Krav på anställning EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN En hantlangare Leverantören hjälpte till med lägenhet!
Ekonomiska effekter EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Undanträngning? Produktions- värde Marknadsförings- värde Ökade skatteintäkter Kompetens- försörjning Minskad arbetslöshetsersättning Kvalitetsbrister? Högre anbudspriser? Färre anbud? ”Mättnad" hos leverantören? Minskat försörjningsstöd
Stadens långsiktiga politiska beslut Tidig dialog med branscher och fackliga organisationer Arbetsmarknadsverksamheternas rekryterings- och matchningsarbete och goda samverkan med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Leverantörernas intresse för social hållbarhet Upphandlares engagemang Stödorganisation med koordinerande och samordnande uppgifter Kommunikationsarbetet Framgångsfaktorer i projektet EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Arbetsordningen har i varierande grad följts av upphandlande bolag/förvaltningar - full potential i projektet ej kunnat nyttjas Många skiftande intressen hos aktörer och partners – svårt att skapa trygga och säkra processer som kan möta upp projektdirektiven och budgetmålen Ensidig könsfördelning Social hänsyn som begrepp. Hållbar upphandling ett alternativ? AF:s begränsade möjligheter till samfinansiering i lokala projekt Upphandlares möjligheter att genomföra en ny form av kravställning Utmaningar under projektet EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Förutsättningar för god implementering Organisationers och ledningars acceptans Kommunikation Stegvis och anpassad implementering Få information om planerade och prognostiserade projekt i tillräckligt god tid för att kunna dra igång utbildningssatsningar som matchar efterfrågan? EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Förutsättningar för god implementering Vad händer när de som är ännu längre från arbetsmarknaden ska in? Finansiering och resurser för utbildning/rustning Fortsatt effektutvärdering både gällande individer och affär Flexibel modell som ständigt utvecklas i dialog med berörda aktörer EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
På hemsidan: Fullständiga och juridiskt kvalitetssäkrade kravformuleringar Beskrivningar av alla processer och rutiner Information om social hänsyn överlag Projektbeskrivning Konkreta berättelser om de som fått jobb Prenumeration nyhetsbrev Material för nedladdning EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Mer information: Tack ! Frågor?