Vad är på gång i SIMAIR under 2017? SIMAIR-användardag, Stefan Andersson E-post: Tel: 011 –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
Advertisements

Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Enkel Tidrapportering på nätet.
Från Allgunnen till Hertta VISS och öppna API:er Niklas Holmgren Workshop 25 april kring webbtjänster inom vatten SLU Uppsala.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
PARTIKLAR PM2,5 EMISSIONSKARTERING OCH
Omväxlande molnighet 1 Olika lösningar för webbtjänster inom vatten Niclas Hjerdt och Per Lewau, SMHI.
Avrinningsområdesvisa
Lync-möte 5 februari 2014 Indikatorer för miljömålen.
Vattenförvaltningens kvalitetsfaktorer som indikatorer i miljömålsuppföljningen Smidigt uttag från en databas: VISS Ingen ytterligare bearbetning av materialet.
Åtgärdsplanering i VISS - principer
Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
RIB Karta Ny medlem i RIB-familjen!.
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Förstudie: Hållbar konsumtion
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Greppa Fosforn Johan Malgeryd Växtnäringsenheten, Linköping.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Pris på utsläpp Skatter och eller utsläppshandel Olle Björk Miljödepartementet.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Miljöbelastningsprofilen (MBP) Per Levin, Carl Bro AB
N.N Dataflödet från manual till användning Datafångst Validering Lagring, Fil-arkiv Data- läggning Manual, Metod API producent API konsument Leverans StnRegKemRegMetodRegDyntaxaToBSVARAnläggn.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Luftvårdsprogrammet i Göteborgsregionen Gårda Viktoria Viklander
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Vedrök i Östergötland - vad vet vi om det? SMHI rapport Identifiering av potentiella riskområden för höga halter av benso(a)pyren Nationell kartläggning.
Utblick luftkvalitet Luftkvalitetsmodellering i stadsmiljö – preliminära resultat från SCAC presenteras av Lars Gidhagen med stöd från - Christer Johansson,
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Vedrök i Kalmar län - vad vet vi om det?
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Indikatorer för miljömålen
Hur tänker vi i Västernorrland?
Sampers användardag Christian Nilsson
Förstudie: Hållbar konsumtion
Nyttjande av SIMAIR i Trafikverket
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Grunddata i nya Ladok Webbutbildning
Smidigt uttag från en databas: VISS
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Vad är Svenska HALT? Den här presentationen ger en introduktion till Svenska HALT-mätningen.
Varför SIMAIR? Vägverket Behov Behövde en ersättning till föråldrade modeller (AIG, Landsvägsmodellen) Enkelt för användaren Ett bra komplement.
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Läget med översynen av EU:s luftvårdspolitik
Hur skapar vi export och import data
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Åtgärdswebb för miljömålen
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
”Skyddande ozonskikt”, 4 september 2018.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Lokala indikatorer - del av RU miljömåls-indikatorer
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
Nollvisionen går åt fel håll
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
EU-Kommissionens förslag till ny luftvårdspolitik
Presentationens avskrift:

Vad är på gång i SIMAIR under 2017? SIMAIR-användardag, Stefan Andersson E-post: Tel: 011 –

Innehåll 2  Ny funktionalitet: Källfördelning för urbant haltbidrag  Ny emissionsmodell för vägtrafikens slitagepartiklar: NORTRIP  PDF-rapporten kommer uppdateras  Validering mot mätdata för basår 2014 och 2015

Ny funktionalitet: Källfördelning 3  Det finns ett behov av att dela upp haltbidrag i olika källor, exempelvis vid åtgärdsprogram.  På regional skala - nationella, gränsöverskridande och naturliga källor.  Urbana och lokala halter - vägtrafik, industri, jordbruk, uppvärmning, sjöfart, arbetsmaskiner, naturliga källor, gränsöverskridande källor och övriga källor. Källfördelning av urbant haltbidrag i SIMAIR Projekt med finansiering från Naturvårdsverket

4 SIMAIRs spridningsmodell för urbant haltbidrag (1 km × 1 km) BUM-modellen 1. Marknära utsläpp  Beräkningar på 1 km x 1 km upplösning  Trajektoriemodell  Emissioner i ett uppströms influensområde läggs samman för att beräkna halten i en receptorpunkt. 2. Höga punktkällor  Gaussisk spridningsmodell  Baseras på SMHIs spridningsmodell Dispersion (Omstedt, 1988). Referenser: Andersson, S., Omstedt, G. och Robertson, L., 2010: Känslighetsanalys, vidareutveckling och validering av SIMAIRs urbana spridningsmodell BUM. SMHI Meteorologi, Nr. 142, 37 pp. Berkowicz, R., 2000: A simple model for urban background pollution. Environment Monitoring and Assessement, Vol. 65, pp.259–267.

Vilka emissioner används? 5  SMEDs Geografisk fördelade emissioner till luft  Upplösning: 1 km x 1 km  Sveriges nationella emissionsdatabas  Rapporteras internationellt, används för regional miljömåls- och klimatuppföljning  Användbart för spridningsmodellering på urban skala och uppåt Emissioner av NOx för 2014

Hur gör vi en geografisk fördelning inom SMED? 6 Nationell totalemission X [Gg/år] FördelningsnyckelEmissionsraster Summa = 1.0Summa = X [Gg/år]

Hur tar vi fram fördelningsnyckeln? 7 Koordinatsatta källor  Exempelvis punktkällor, utsläpp från en viss industri  Sorteras direkt in i rätt rutor Geografiska data  Andel industrimark  Åkermark  Vägnät Intensitetsdata (aktivitetsdata)  Antal anställda inom järn- och stålindustrin  Antal kor (djurplatser) per kommun  Trafikarbete från TRV/SIMAIR Statisk från bland annat:  SCB  Jordbruksverket  Sjöfartsverket  Transportstyrelsen  Trafikverket  SGU  Handelssystemet för utsläppsrätter

Hur tar vi fram fördelningsnyckeln? 8  Ofta kombinerar vi aktivitetsdata på t.ex. läns- eller kommunnivå med geografiska data Exempel: Arbetsmaskiner inom byggsektorn  Aktivitetsdata: Viktning efter antal bygglov per län  Geografisk data för fördelning inom län: Befolkningstäthet Befolkningstäthet, 2012Antal bygglov per län

Koderna aggregeras sedan till RUS- sektorer 9 8 huvudsektorer  Energiförsörjning  Industriprocesser  Transporter  Arbetsmaskiner  Produktanvändning  Jordbruk  Avfall och avlopp  Internationell luftfart och sjöfart 55 undersektorer197 koder

Mer om Geografisk fördelning av utsläpp till luft 10 Metod- och kvalitetsbeskrivning Tillgänglig via RUS webbsida: Statistik%20och%20data/Nationell%20emissionsdatabas/ Metod_och_kvalitetsbeskrivning_Geografisk_f%C3%B6rde lning_sub2016.pdf

Publik presentation av Geografisk fördelning av utsläpp till luft 11 Utsläpp i siffror (Naturvårdsverket) RUS webbsida data/nationell-emissionsdatabas/Pages/default.aspx/ Kartpresentation Tidsseriediagram Excel-filer (ner till kommunnivå)

Ny funktionalitet: Källfördelning 12  I SIMAIRs visualisering kommer det vara möjligt att visa urbant haltbidrag över tätorten (1 km x 1 km) för olika källbidrag.  I PDF-rapporterna kommer det även finnas en bilaga där det urbana bidraget redovisas för olika källbidrag.  Vi gör separata körningar med BUM för olika källbidrag. Exempel på källor:  Vägtrafik, avgas  Vägtrafik, slitagepartiklar  Småskalig uppvärmning  Sjöfart  Industri

Ny funktionalitet: Källfördelning 13 Tidplan  Lanseras med basår 2016 (nästa år i april)

Ny emissionsmodell för vägdamm och slitagepartiklar: NORTRIP 14 SIMAIRs nuvarande resuspensionsmodell  Utvecklad av Omstedt et al. (2005)  Fördelar: Enkel, intuitiv, går att tillämpa nationellt i Sverige, har visat god överensstämmelse med mätdata

Ny emissionsmodell för vägdamm och slitagepartiklar: NORTRIP 15 SIMAIRs nuvarande resuspensionsmodell  Några nackdelar: Empirisk modell, tar enbart hänsyn till slitagepartiklar från personbilar, inget hastighetsberoende, delar ej upp i olika processer och därmed kan man inte studera olika åtgärders effekter

Ny emissionsmodell för vägdamm och slitagepartiklar: NORTRIP 16 Ny emissionsmodell håller på att implementeras i SIMAIR  Nordiskt forskningssamarbete där SMHI ingår har lett fram till en ny förbättrad modell för vägtrafikens slitagepartiklar  Håller på att implementeras i SIMAIR (projekt på uppdrag av Trafikverket och Naturvårdsverket).

Ny emissionsmodell för vägdamm och slitagepartiklar: NORTRIP 17 Exempel på åtgärder/processer:  Användning av dammbindningsmedel t.ex. CMA  Minskad dubbdäcksanvändning  Städning/sopning av gator  Olika asfaltsbeläggning  Hastighetsberoende  mm Indata  Möjlighet att ändra indata för den avancerade användaren.  Det ska även finnas förinställningar och defaultvärden tillgängliga där man i stort sett kan slå på och av funktionaliteter (”by rule” tillämpas, t.ex. så att det kan styras av meteorologi)

Ny emissionsmodell för vägdamm och slitagepartiklar: NORTRIP 18 Tidplan  Lanseras preliminärt i början av 2017

Uppdatering av PDF-rapport i SIMAIR 19 Kommer uppdateras när Källfördelning och NORTRIP är klart  Urbant haltbidrag visas källfördelat  NORTRIP-parametrar (i synnerhet Excel-tidsserier)  Egen bilaga för indata, så dessa blir spårbara!

Ny validering av SIMAIR mot mätdata för basår 2014 och Syfte  SIMAIR har validerats mot mätdata för 30-talet tätorter för basåren  Det finns ett behov av att utvärdera SIMAIR mot mätdata för senare basår  Säkerställa kvalitet i beräkningarna i SIMAIR och identifiera områden där förbättringar behövs. Detta tar vi sedan med oss och kommer jobba med i kommande utveckling.  Projekt finansierat av Trafikverket, Naturvårdsverket och SMHI Femmanhusets tak, Göteborg Hoppets torg, Jönköping

Ny validering av SIMAIR mot mätdata för basår 2014 och Omfattning och genomförande  Projektet utförs under hösten 2016 och rapport tillgängliggörs under våren  Sammanlagt kommer validering göras för ca orter, både i gaturum och urban bakgrund.  Ni är välkommen att delta!  Det vi behöver är indata i form av trafikdata och gaturumsdimensioner – resten utför SMHI.

Tack för uppmärksamheten! 22 Frågor? Kommentarer? Framtida möjligheter och era behov?