Sökning – introduktion Blind vs. heuristisk blind – bara strukturen heuristisk – värderar alternativen heuristisk överlägsen vid hög kostnad men värdering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
En progressiv utvecklingsfaktor
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Struktur för självförbättrande system
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
i olika programmeringsspråk
Att få rätt saker att hända
Introduktionskurs för användare Del 1
Pathfinding. –Vad är det? –Sökning från A till B.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
ST inom FK Arbetsplatsfacket
1. Konnektionism – grunderna
Logikprogrammering 21/10 Binära träd
1 Introduktion till AI AI=“Få maskiner att göra sånt som, om…” AI kognitionspsykologi 3 viktiga områden: Kunskapsrepresentation Sökning (och kontroll)
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Problemlösning. Programmeringsmetaforer Instruktion Konstruktion Problemlösning Adaptation Demonstration.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Föreläsning 9 Logik med tillämpningar Innehåll u Semantiska tablåer i predikatlogiken u Klausulform u Herbrandmodeller u Kapitel 3.5,
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
ITM1 Kapitel 8 Datastrukturer Grundläggande datavetenskap, 4p Utgående från boken Computer Science av: J. Glenn Brookshear.
© Anders Broberg, Lena Kallin Westin, 2007 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 14.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Algoritmer och Datastrukturer -- Kap 21,14 Prioritets Köer (Priority Queues ), Graph.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Vilken typ av konflikt står du inför?
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Ruttplanering Vad är det??.
Verktyg för att prioritera rätt saker
Rationalitet och beslutsteori
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
Introduktion till AI AI=“Få maskiner att göra sånt som, om…”
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Målsättning för lektionen
Design & Utvärdering, 5 poäng
Kritiskt förhållningssätt
IT Databas Göran Wiréen
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Träff 11 Välkomna!.
I SciFinder kan du söka referenser efter bl. a
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Helhet och allsidighet
Coachande samtal.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Religion.
Den här presentationen innehåller:
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Sökning – introduktion Blind vs. heuristisk blind – bara strukturen heuristisk – värderar alternativen heuristisk överlägsen vid hög kostnad men värdering kostar också Sökträd schack: kombinationer 10 TFLOPS sedan universums födelse...

Sökning - introduktion Alla söktekniker har för- och nackdelar Val beror på typ av träd: “buskigt”? djupt? var är målnoderna? Önskvärt: garanterad att hitta målnod om det finns optimal lösning effektiv = minstantal undersökta alternativ

Blind sökning Fyra vanliga: Bredden först Djupet först Uniform cost Hill-climbing

Blind sökning Bredden först: alla noder på viss nivå undersöks före de på nästa nivå “försiktig” garanterat hittas kortaste väg till en målnod om målnod djupt ned – slösaktig Djupet först: alla noder i en gren undersöks före nästa de i nästa gren “aggressiv” kan förirra sig ned i grenar utan målnod, eller mycket djupt ofta införs begränsat djup

Blind sökning Uniform cost: en kostnad förknip- pad med varje steg hittar billigastevägen till en målnod väljer alltid alter- nativet med lägst kostnad hittills vid lika kostnad, samma som bredden först Hill-climbing väljer det bästa alternativet bland efterföljande noder lokala maxima platåer garanterar inte att optimal lösning hittas kan förirra sig bland ointressanta alternativ

Heuristisk sökning Blinda sökmetoder utforskar alla alter- nativ (om målnod saknas) Heuristiska metoder använder information om: domänen sökrymden målnoders egenskap! Heuristiska metoder: utforskar bara de intressantaste alternativen vilka är de? tumregler används “avstånd”

Heuristisk sökning A* bygger på Uniform cost utöver kostnad också en evalue- ringsfunktion uppskattar avståndet från aktuell nod till målnod om evalueringsfunk- tionen alltid under- skattar det verkliga avståndet, hittas optimal lösning admissable väljer den nod där kostnad hittills + uppskattad återstå- ende kostnad är minst

Kontroll Kontrollfrågor: hur ska information flöda? hur ska delar sam- arbeta? hur ska delar utformas? 5 kontroll-scheman: regelbaserat agenda frame-procedurer blackboard means–end analysis

Kontroll Regelbaserat 1. matchning 2. konflikt-lösning 3. utförande backward- eller forward chaining vilken regel som väljs beror på konfliktlösnings- schema MYCIN använder backward chaining med sannolikheter

Kontroll Agenda AM ordnad lista av saker att göra ordnad efter: –hur intressanta uppgifterna är –prioritet –viktighet –aktualitet Frame-procedurer HYPO procedur kallas när en “slot” manipuleras ärvning kan förekomma

Kontroll Blackboard central lagringsplats för kunskap –uppdelad i nivåer knowledge sources –bevakar delar av lagringsplatsen –komplexa –kommer bara åt vissa nivåer –kan styra andra mycket flexibelt komplex kommunikation ex: talförståelse –många nivåer fonem syntax semantik pragmatik –information flödar upp och ned mellan KS

Kontroll Means–end analysis väljer vad som ska göras enbart utofrån uppskattning av “avståndet” till målet –ex: hur ta sig till sta’n... GPS, Newell & Simon ingen domänspecifik kunskap “svag”, generell metod liknar mänsklig problemlösning i ovana situationer

Inlärning Det är ganska lätt att uppnå viss fram- gång inledningsvis, men extremt svårt att upprätthålla in- lärningen de första resultaten beror ofta direkt på (bra) val av: –representation –sökstrategi –kontrollmekanism kritik: resultaten är “inbyggda”

Inlärning Inlärning viktigt p.g.a: ökar förståelse för både maskin och människa datorer blir kraftfullare och mer användbara “hjälp till självhjälp” kan behövas när människan inte räcker till, t. ex. vid konstruktion av expertsystem

Inlärning 5 frågor: arkitektur exemplens roll typ av inlärning ursprunglig kunskap algoritmer Arkitektur vilken komponent står för inlärningen? varifrån kommer kritiken? vilken kunskap finns i systemet?

Inlärning Exempel hur används exempel? vem tillhandahåller dem? –externt eller internt? vilka egenskaper bör de ha? vilka typer finns? hur genereras de? i vilken ordning presenteras de? Typ av inlärning “rote” memorization? kan detaljer fyllas i? –deduktivt, induktivt, genom analogier kan osäkerhet hanteras? kan råd tas emot? sker inlärningen steg för steg?

Inlärning Ursprunglig kunskap vilka primitiv finns från början? vilken detaljnivå och omfattning har domänkunskapen? hur är domänkun- skapen strukturerad? finns en “bias” i representationen? Algoritmer generalisering specialisering induktion deduktion analogier “meta”-inlärning: –nya koncept –nya lösningar –ny organisation –misstag...

Inlärning Arkitektur består av: kunskapsbas utförare kritiker inlärare –modifierar kunskaps- bas och utförare problem-generator omvärld –där exempel hämtas Exempel källa –extern –intern tumregler –mest generella –extremfallen kvalitet –att hitta bra exempel är en konst

Inlärning Typ av inlärning kan bl.a. klassificeras efter: använda algoritmer kunskapsrepresen- tationen domänen om det finns en lärare typ av exempel Typ av exempel “rote” memorization –blir tillsagt genom exempel –generaliserar analogier –hittar “mappningar” instruktioner –fyller i detaljer

Inlärning Finns en lärare? supervised –back propagation unsupervised –AM –men koncept kan namnges Förhandskunskap the “right primitives” problem möjligheter till förbättring –the “new terms” problem “bias” –allt som påverkar val av hypotes –skifta “bias” – lära att lära...

Inlärning Generalisering ändra konstanter till variabler släpp villkor lägg till alternativ utöka kvantifierare klättra uppåt i is–a-hierarki