Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Ungdomar utanför gymnasieskolan
”LIKA VILLKOR” INFÖR ALMEDALEN. Bakgrund  Från och med 1 juli 2009 förändrades möjligheterna för fristående aktörer, utifrån riksdagens beslut i propositionen.
Stat – Huvudman - Profession
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Nya samlade läroplaner
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Hälsa, lärande och trygghet
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Planering och genomförande av undervisningen
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Disposition och utgångspunkter
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
Betänkandet Skollag för kvalitet och likvärdighet SOU 2002:121 Förlängd remisstid till den 15 september 2003 Arbetsgrupp utsedd av skolchefsgruppen: Bo.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Internbudget 2016 Kommunfullmäktige Barn- och utbildningsnämnd Volymförändringar Resursfördelning Omfördelningar Reduceringar.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Bidrag till fristående huvudmän
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Individuell fördelning - men hur?
Information vid överlämnandekonferens
Tilläggsersättning för nyanlända
SWOT-analys av affärsområde grundskola
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Direktiv till Budget
Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
En skolpeng höljd i dunkel?
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….

Rektorn slår ifrån sig - kommunen ska stå till svars Utslängd från friskolan Luleå. På torsdag är det två och en halv månad sedan sexårige William kastades ut från Nya läroverket i Luleå. - Fruktansvärt att man kan behandla barn så här, säger mamman xxxx. Ur NSD 8 april 2008 Det är det stora dilemmat för fristående skolor, trots stora behov får vi inte resurser, säger Gunvor Selberg. Inte en krona En ligt Selberg har skolan tagit emot många barn med extra behov. Trots det har man inte fått en enda krona från kommunen. Inte ens fast domar slagit fast att kommunen är skyldig att bidra ekonomiskt. Hon frågar sig varför barn som haft assistenter på andra skolor blir av med dessa vid flytt till Läroverket. - Det är fruktansvärt. Jag ser fram emot den dag när vi får samma förutsättningar.

Omfattning i Luleå

För varje elev som genomgår utbildning motsvarande den som ges i grundskolan lämnas bidrag av hemkommunen. Bidraget skall bestämmas med hänsyn till skolans åtagande och elevens behov efter samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till de egna grundskolorna Ur Skollagen 9 kap 6§: Lika villkor

Bidrag till fristående grundskola, ca 60 tkr/elev Undervisningsresurs 60% Lokaler 18% Ledning, elevhälsa, adm mm 22%

Ur överklagan Nya Läroverket 20 februari 2008 Vad är lika villkor? Hur vet vi att det är lika villkor?

Kärnfrågor Likvärdigheten –Jämförelse med SCB –Behov av transparens –Beräkning av lokaler, moms –Barn i behov av särskilt stöd –Omställningskostnader

Vad lär vi oss? Behov av tydlighet ex vid resursfördelning Fria nyttigheter ifrågasätts Behålla viss resurs för individuell prövning Behov av bättre”kvalitetsredovisning” till kunden Ökad frihetsgrad för rektor ”Dialogen” tar tid…och resurser Betänkandet SOU 2008:8