ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk 2015-2016 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Vad bedöms i ämnet bild? Klicka manuellt för visning!
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bedömning och betygsättning
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Kvalitet i grundutbildningen1
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Möte beträffande kvalitetsgranskning
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Urval presentation av Christel Persson avhandling ”Sfärernas symfoni i förändring?...”
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att införa nya IT-stöd utan trassel - utmaning eller utopi? Thomas Lind Uppsala universitet Institutionen för informationsteknologi.
Framtidskompetenser Ditt namn här börja här:
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Validering inom Lärarlyftet
Planering i matematikundervisning
Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Från Försäkringskassan till dig
Vad betyder Social Kompetens
The director of education and Research-Based Education
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk

ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk

3 BAKGRUND

DESIGNKULTUR 4

EXAMINATIONSKULTUR? 5

FUNDERING 6 EXAMINATION OCH UTSTÄLLNING, STUDENTER ÅR 2, MALMÖ STADSHUS, VÅREN 2015

BEHOV: förenkla 7 Exempel på ännu inte ifylld bedömningsmatris…

Processkriterier: 1.Undersökande arbete 2. Uppfinningsförmåga 3. Förmåga att utnyttja förebilder 4. Förmåga till självvärdering Produktkriterier: 1. Förverkligande av intention 2. Färg, form och komposition 3. Hantverksskicklighet + sammanfattande omdöme - Lars Lindström- 8 UTGÅNGSPUNKT

UPPSTART 9 EXAMINATION OCH UTSTÄLLNING, STUDENTER ÅR 2, MALMÖ STADSHUS, VÅREN 2012

PROJEKTETS MÅL Ett generellt ”verktyg” att använda som underlag vid utvecklingssamtal med studenter. Verktyget ska användas för att samtala om kompetenser och hur de hänger samman med resultatet. 10

PROJEKTETS SYFTE Formativt; att medvetandegöra studenten om dennes arbetssätt, kompetenser och utvecklingsbehov. Möjliggöra strategiska val för studenten 11

12 VÅRA UTVECKLINGSSAMTAL Gruppdynamikövning år 1

13 UNDERLAG Urval: Björklund, L-E. (2008) Från Novis till Expert. Förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning, Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Norrköping, s. Bonollo, E & Lewis, W.P. (2002) An analysis of professional skills in design: implications for education and research, Design Studies Vol 23. No. 4 July, s Johnsey, R. (1995). The Design Process – Does it Exist. International Journal of Design and Technology Education, 5, 199–217. Kimbell, R., MIller, S., Bain, J., Wright, R., Whealer, T., & Stables, K. (2004). Assessing Design Innovation. London: Goldsmits university of London, department for education and skills. Kolko, Jon (2010), ”Abductive Thinking and Sensemaking: The Drivers of Design Synthesis ur Design strategy, product management, education & writing”. MIT´s Design Issues: Volume 26, No 1 Winter, Lindström, L. (2002). Produkt- och processvärdering i skapande verksamhet, Bedöma eller döma – tio artiklar om bedömning och betygsättning, Skolverket, s Mawson, B. (2003). Beyond ‘The Design Process’: An Alternative Pedagogy for Technology Education. International Journal of Technology and Design Education(13), Pye, D. (1987). The Nature and Aestetics of Design. The Herbert Press Ltd, London, 3:e upplagan (1995). Sadler, D.R. (1987) Specifying and Promulgating Achievement Standards, Oxford Review of Education, Vol. 13, No. 2, s Stolterman, E. (2007), Designtänkande, Under ytan: en antologi om designforskning, SVID, Rasters förlag, ansvarig utgivare Sara Ilstedt Hjelm.

ORDVAL 14

KATEGORIER OCH KRITERIER 15 PROCESS:  Klargöra  Utforska  Analysera  Tänka nytt  Förverkliga  Organisera RESULTAT:  Syfte  Sammanhang  Utförande  Kreativitet KOMMUNIKATION:  Dokumentera för kommunikation  Använda design för kommunikation  Professionella sociala relationer FÖRSTA UTKASTET TILL UTFORMNING

DELAR UT LÄRARLAGET PRODUKTDESIG FEEDBACK KOLLEGOR 16

RESULTAT, dags dato… 17

FUNDERING 18

STUDENTPROJEKT 19

UPPLÄGG SAMTAL 20 Vernissage, MALMÖ STADSHUS, VÅREN 2015

FRAMTIDEN: 21 VÅREN 2016: Genomföra utvecklingssamtal Utvärdera

22