- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Funderingar kring Långsiktig utveckling av simmare
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Skolan i rörelse
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Träningslära 1 Träningslära kan ses som läran om människokroppens
Tränings och Tävlingslära
Charmtrollen är våra allra yngsta deltagare och där innebandyn ännu inte är i fokus. Tanken är att bli barnens första kontakt med organiserad idrott, känna.
Idrotten vill Idrottsrörelsens idéprogram Antagen av RF-stämman 2009.
Mental träning Mål & Motivation
Rådslag Idrott Mats Enquist, GS Ingemar Nyman, Idrottschef
IUP Individuell UtvecklingsPlan
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Vad har barn och ungdomar för behov förutom att äta och sova?
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Plattformen Idrottens barn- och ungdomsledarutbildning.
Tönus Idrottsmedicinkurs, Visby Måndag den 9 juni 2014 IDROTTSMEDICINSK ETIK Åke Andrén-Sandberg
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Föräldramöte 19/10 P05.
Projektledning.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Talangprogrammet Antal aktiva med dokumenterad medaljkapacitet i sommaridrotter inför respektive år Finns det ett samband mellan pengar och idrottsliga.
Värmdö HC´s U9-U10 Hockeyskola 6-7 år U 8 U11-U12 U13-U14 U15-U16 B-jun A-jun A-lag B-lag Vetsutbildningstrappa Framåt.
Idrottens Grundtränarutbildning GTU, nivå 1
Danssporten Vill Värdegrund, vision och riktlinjer för svensk danssport.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Lyckeby BTK Vision/Mål/Aktiviteter
Barns utveckling Kort introduktion.
En aktiv livsstil.
Drog policy ALKOHOL- OCH DROGPOLICY Som idrottsförening har vi ett stort socialt ansvar för vår verksamhet och hur vi formar idrottens attityder. Syftet.
Föräldramöte F 08/09 30 September Policy, spelarutbildningsplan; hur jobbar BK Höllviken med flickfotbollen? 2.Höstens planering: Tjejcupen,
Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel
Fotboll för alla - så länge som möjligt! 1. STOCKSUNDS IF Stocksunds idrottsförening (SIF) bildades den 3 januari 1935 i Stocksund, Danderyds kommun,
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Säsongen 2013/2014 Nästa säsong Ekonomi Laget.se Prag Föräldramöte 24 April 2014 Innebandy P-02.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
Hemsidans funktioner Lägga in spelares uppgifter Informationsspridning Lok-stöd, statligt stöd.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
VÄLKOMNA!. Profil Akademiska meriter: Fil-kand examen i idrottsvetenskap – Coaching & Sport Management Sportsliga meriter som spelare: SSL (2 slutspel)
Välkommen till Föräldramöte P03 lag 4-6. Spångamodellen Spånga IS Fotboll är en förening vars syfte är att, utifrån Fotbollens spela lek och lär, bedriva.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
1 P06 Föräldramöte AGENDA ● Niklas Pålsson: Be A Pro! ● Utvecklingsmodell enligt Svensk Innebandy ● Träningar ● Poolspel- och träningsmatcher.
Föräldramötes mall, Välkomna till en ny säsong i vårt underbara gäng!
IFK Viksjö F07 united.
P06 Föräldramöte
Fritidshem på Knappekulla
Computational thinking progression F-9
Göteborgs Ishockeyförbund
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Genom glädje och engagemang formar vi tillsammans vår förening!
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
VÄLKOMNA FÖRÄLDRAMÖTE
NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föräldramöte FBC F
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Förälder och ny som ledare
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
JIK F08/09 Föräldramöte
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Örebro Innebandy P 08/09.
Att vara idrottsförälder
Idéseminarium för ungdomsledare Rubecks gymnasium 9 feb 2019
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

- En filosofi, vår filosofi.

FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår idrott. Utgår från utövaren i centrum. En filosofi- Ett sätt att tänka.

vi ska göra. Skapa ett livslångt intresse för idrott & innebandy. Ger alla som vill möjlighet till att delta. Anpassar verksamheten till barnets utveckling på alla plan. Tar stor hänsyn till ungdomar utvecklas och mognar olika fysiskt, mentalt & socialt. Uppmuntrar till allsidigt idrottande samt samarbetar med andra idrotter. Innebandyn vill- vad vi ska göra.

 Behovet av en röd tråd inom svensk innebandy.  För dålig/ lite allsidig träning – skadedrabbade.  Kortsiktigt tänk- för resultatbaserat.  Selekteringsproblematik.  Dropout.  Behovet av rätt kompetens på rätt nivå. Bakgrund

SYFTE - Att bedriva en verksamhet som möter individen på dennes nivå. Syfte

Svenssonmodellen

1 Är baserad på fysisk, emotionell & kognitiv utveckling hos barn och ungdomar. 2 Säkerställer utvecklandet av motoriska & idrottsspecifika färdigheter hos barn och ungdomar. 3 Säkerställer att program för träning, tävling & återhämtning tillgodoses under hela idrottsutövarens karriär. 4 Integrerar elit-, bredd-, barn- & motionsidrott. 5 Bygger på svensk idrotts riktlinjer och värderingar. 6 Förespråkar en hälsosam livsstil med ett livslångt idrottande. Spelarutvecklingsmodellen

Spelarutvecklingsmodellen

års regeln Fysisk grund Utvecklingsålder Träningsbarhet Fysisk, kognitiv & emotionell utveckling Periodisering Tävlingsplanering Medveten utveckling Kontinuerlig utveckling Integrering av modellerna 1 6 Nyckelfaktorer – hur ska vi göra det.

Organiserad idrott Spontanidrott eller lek Skolidrott eller liknande 1-2 h2-3 h 7-10 h6-9 h5-7 h 1-4 h 4-8 h 6-10 h 1 Viktigt med allsidighet framför ensidighet års regeln

2 Fysisk grund Dåligt utvecklade motoriska färdigheter begränsar idrottarens val av fysisk aktivitet senare i livet. (Damsgaard et al. 2005)

3333 Utvecklingsålder Bland utövare i samma ålder mellan 10 och 16 år kan det skilja 4 till 5 år utvecklingsmässigt. Utvecklingsålder refererar till graden av fysisk, kognitiv och emotionell mognad.

4343 Träningsbarhet (omarbetad från Canadian Sport Centres 2010) Det finns individuella skillnader hur unga idrottare svarar på olika typer av träning, beroende på skillnad i tillväxt och mognad. Det finns sensitiva utvecklingsperioder som refererar till när träning av en specifik kvalité har en optimal effekt. Viktigt att komma ihåg att de olika fysiska kapaciteterna alltid är träningsbara!

5353 Fysisk, kognitiv & emotionell utveckling RörelseglädjeLära sig träna Träna för att träna Träna för att tävla Träna för att vinna Sen barndom Sen pubertet Tidig pubertetMogen ålder Träna för att må bra En schematisk bild över mognaden hos individer i de olika nivåerna i spelarutvecklingsmodellen. Det gäller att ha kunskapen att se hela människan. Den kognitiva och emotionella utvecklingen måste gå hand i hand med den fysiska.

Periodisering För att en idrottare skall utvecklas måste den planera sin träning på ett vetenskapligt sätt, vilket görs med hjälp av periodisering. Med periodisering som grund sätter du utvecklings- och träningsprocessen i ett logiskt och vetenskapligt schema i syfte att maximera prestationsutvecklingen. Det finns väldigt lite information om periodisering för barn och ungdomar. 6363

7373 Rekommenderat förhållande mellan träning och tävling på de olika nivåerna i spelarutvecklingsmodellen. Tävlingsplanering På de tre grundläggande nivåerna i spelar- utvecklingsmodellen skall utvecklingen av de individuella fysiska, sociala och mentala kapaciteterna komma före de lagrelaterade taktiska färdigheterna.

8383 Medveten utveckling Schematisk bild över de olika inlärningsfaserna hos idrottarna i de olika nivåerna i spelarutvecklingsmodellen. Tidig specialisering, med ensidig och resultatfokuserad träning reducerar den inre motivationen, vilket i sin tur kan leda till att fler barn och ungdomar slutar med idrott.

Medveten utveckling (Soberlak & Côté 2003) 8383

9393 Integrering av Svenssonmodellen Träna och utveckla rätt kunskaper och färdigheter på rätt nivå!

9 10 Kontinuerlig utveckling Modellen ska svara och reagera på nya vetenskapliga och idrottsspecifika innovationer och observationer. Vi måste dela med oss av praktiska exempel inom vår idrott och även vara öppen för influenser från andra idrotter. Genomföra mätningar på hur de framtagna strategierna slår igenom i vår idrott. Modellen är en levande och växande process, som utan konstant utveckling blir ännu ett dokument i bokhyllan.

Obligatorisk utbildning, gäller alla! Människan Atleten Innebandyspelaren Människan Atleten Innebandyspelaren 1 Innebandyspelaren 2 Människan 1 Människan 2 Atleten 1 Atleten 2 Innebandyspelaren 1 Innebandyspelaren 2 Spelsystemet Målvakten