Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Möjligheter, risker och praktik!
Myndighets-presentation
Klicka här för att ändra format LOV att välja Klicka här för att ändra format LOV att välja Facklig dialoggrupp LOV i norra Bohuslän Välkomna till Vann.
Klicka här för att ändra format LOV att välja Klicka här för att ändra format LOV att välja LOV i norra Bohuslän ur brukarens perspektiv Välkomna till.
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Valfrihet i Leksands och Rättviks kommun
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Klicka här för att ändra format LOV att välja Klicka här för att ändra format LOV att välja ”Om man är stor får man vara snäll, om man är liten får man.
Valfrihet Greger Bengtsson 08 –
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Översyn av kundvalet inom hemtjänst, ledsagning och avlösning.
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
Kommuner och valfrihetssystem Mars Kommuner och valfrihetssystem mars 2010 Beslut införa LOV - 72 kommuner Ännu ej beslut - 79 kommuner LOV i drift.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
LOV -möjlighet att välja Full koll på LOV? Kungshamn den 14 april 2010 Amie Stobenius.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
LOV och LUF.
Eget val inom hemtjänsten enl. LOV
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ett nytt team av kvalitetsansvariga
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vård- och omsorgsnämnden Månadsrapport augusti 2015 och prognos 2.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst Amie Stobenius, LOV-utredare

LOV Gäller från 1 januari 2009 Frivillig för kommuner Alternativ till upphandling (LOU) Obligatoriskt för primärvården Sätter fokus på brukaren, maktförflyttning Ger fler utförare och större mångfald Nya möjlighet för kvinnors företagande Stöds av statliga stimulansmedel

Lite LOV-fakta: I januari 2010 hade 208 kommuner beviljats statliga stimulansmedel 82 kommuner har beslutat att införa LOV 67 kommuner fattar beslut i vår 8 har sagt nej efter utredning Socialstyrelsen bedömer att varannan kommun i Sverige beslutat införa LOV före sommaren

Vilka områden har kommunerna valt? 55 st Hemtjänst enbart service 64 st Hemtjänst service och omvårdnad 26 st Hemtjänst och hemsjukvård 35 st Avlösning för anhörigvårdare 3 st Särskilda boenden 30 st Dagverksamhet

Vad innebär LOV? Kommunen tecknar kontrakt med alla godkända leverantörer som uppfyller kraven Den enskildes biståndsbehov bedöms som tidigare = Kommunens myndighetsansvar Samma taxa oavsett vem som utför Icke-valsalternativ skall erbjudas Ingen konkurrens om priset Ersättningsnivån fastställs av kommunen

Tidsplan 2010 Januari - Juni Processarbete med mål om ett gemensamt förfrågningsunderlag i norra Bohuslän Juni Kommunernas ON fattar beslut Juni - September Förfrågningsunderlaget läggs ut på Valfrihetswebben September Godkända företag kan starta LOV- verksamhet

Processarbetet Jan - Juni Gemensamt NoBo Lov styrgrupp Lov projektgrupp Referensgrupper Politiker KHR/ KPR Brukare Facklig grupp Yrkesprofessioner Företag Interna aktiviteter Inventering av: Organisation Styrdokument Datasystem Dokumentation Kvalité – hur har vi koll? Avgifter Förbereda förfrågningsunderlag

Vilka verksamheter kan komma i fråga hos oss? Projektgruppen LOV utreder följande områden, ON-politikerna beslutar: 1.Hemtjänst –service/omvårdnad/delegerad HSL och instruktion HSL 2.Boendestöd 3.Ledsagning 4.Familjerådgivning 5.Daglig verksamhet/funktionshinder

Vilka yrkesgrupper berörs aktivt av LOV? Biståndsbedömare Systemadministratör MAS och Sjuksköterskor Rehabpersonal Avgiftshandläggare Ekonomikontor och upphandlare Informationsansvarig Näringslivsansvarig

Varför kan LOV ta mer tid? Brukaren ska ges objektiv information ur kundvalskatalogen när biståndsbeslut fattats Kommunen ska kvalitetskontrollera egen och extern verksamhet Fler aktörer inkommer med fakturaunderlag Fler aktörer för avgiftshandläggare och systemadministratör att hantera Fortlöpande dialog /information med nya utförare

LOV-processen –steg för steg Intresserade utförare hämtar kommunens förfrågningsunderlag på Valfrihetswebben Ansökningar behandlas i samverkan med grannkommunerna Uppfylls alla ”skall-krav” går ansökningar till ON för godkännande Godkända utförare införs i kommunens kundvalskatalog Utföraren kan nu marknadsföra sig som LOV-företag Brukarna väljer utförare ur kundvalskatalogen

Fortsättning: Beställningen går till den utförare brukaren valt Arbetet påbörjas Utföraren fakturerar månadsvis utifrån bistånds- bedömd tid eller utförd tid. Ej klart ännu! Kommunen följer upp egen och extern verksamhet genom brukarenkäter, Nöjd kund Index, dialoger, inspektioner och gör kvalitets- redovisningar. Här kan kommunerna samverka! Missnöjda brukare kan välja om

Medför LOV några nackdelar? Om kommunen ansvarar för trygghetslarm och natttillsyn, och brukaren väljer extern utförare, kan hon få två aktörer Troligen ökad administration - kan hållas nere med samarbete över kommungränserna Verksamhet i egen regi kan inte få högre timersättning än externa utförare Initiativrika medarbetare kan välja annan arbetsgivare

Vilka fördelar medför LOV? Brukaren får inflytande över vem som utför Brukaren kan köpa tilläggstjänster Fler företag än idag kan erbjuda tjänster som inte ges via biståndsbeslut Vårdpersonal startar eget /ges alternativa arbetsgivare Samma krav på kvalitetsredovisning av egen regin och externa utförare Kommunen konkurrerar på samma villkor som externa utförare och tvingas att bli varse sina egna kostnader

Vill du veta mer? Mer information kan du hitta på: