Frågeord (en frågA, -n, -or, -na  yhdyssanassa: frågEord) Vad*mikä Varmissä Vartmihin Varifrånmistä Varförmiksi Vemkuka, ketkä Vemskenen, keiden  Ei.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Saker att utveckla / förbättra
Advertisements

Matematiker Fysiker Astronom
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
NO Med Sanna.
Info om vårens studentskrivningar Tisdag
Söndag 2 mars hur utmanande är det inte?! MATTEUSEVANGELIUM KAPITEL 9 FÖLJ JESUS.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Lärande Hur skulle du själv definiera ordet ”lärande”? Hur lär du dig bäst? Har du vissa tekniker eller lärstrategier för olika studieämnen / kurser? Vilka.
SURE visar vägen i förändringen landsrapport Finland Antti Ikonen och Kaisa Isotalo SURE FIRE.
Värdegrund för laget framtaget av spelarna i samband med anti mobbing kvällen. Spelarna har gemensamt kommit fram till de viktigaste värdeorden för: -Spelarna.
Prepositiot ajan ilmauksissa. Perusohje: PÅ + MÄÄRÄINEN MUOTO = -lla, -llä I + EPÄMÄÄRÄINEN MUOTO (ei artikk.) = tänä/ensi I + (ajansana)-S = VIIME.
Jobb & arbetsliv: Egenskaper Ambitiös Ifrågasättande Ansvarskännande Serviceinriktad Språkkunnig Målmedveten Initiativrik Kreativ Resvillig Ärlig Tvåspråkig.
5411_H11 palaute e-post Sanasto: työ&opiskelu -kurs i fysik -studerande i byggnadsteknik -jobba PÅ ett företag: PÅ Skanska, PÅ Nokia -Jag studerar VID.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Adjektiv + substantiv ns. ”nelitaivutus”
Empowerment i teori och praktik?
Arbetsintervju och arbetssökning
Studie- och yrkesvägledning
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Diskussion om jobb (inspiration för e-post)
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Sveriges största företagarorganisation
Frågeord (en frågA, -n, -or, -na  yhdyssanassa: frågEord)
Insändare Vad kan vi om insändare?
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
Adjektiivn ja substantiivin muoto tiettyjen sanojen yhteydessä
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.4 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Konsten att läsa skönlitteratur
Tidsuttryck.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Prepositiot ajan ilmauksissa
Förskoleklassen på Digerbergets skola i Orsa
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 3
Mål v.46 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Att diskutera och argumentera!
B1r3 Pronominit.
Hur kommer du till skolan? Vilka (skol)ämnen tycker du om?
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Studie- och yrkesvägledning
Religion.
5768 visningar på Youtube.
Dagens ledtråd: Läskig dag...
Du som skolelev :D Berätta om dina skolår. Var gick du i skolan och gymnasiet? Hade ni datateknik som valbart ämne på högstadiet eller gymnasiet? Vilka.
Hur skriver man en berättande text
Poster+presentation Jobba tillsammans i ämnesgrupper.
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Kommunala aktivitetsansvaret
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Välkomna till gymnasieinformation
Gymnasievalet 2018 HT 2017.
Bouppteckningar i släktforskning
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Information Språkval.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Gun Hedström Att fungera som egenlärare
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Arbetsmiljö inom restaurang
Aktiv och attraktiv lokalförening!
Jag pallar inte Jag har inte lust Jag vill inte Jag orkar inte
STUDERA UTOMLANDS! Sara Pereira, stephanie jung, internationella avdelningen.
Catha Glaas Herrängens skola
UppföljningsDialog XX VC
Presentationens avskrift:

Frågeord (en frågA, -n, -or, -na  yhdyssanassa: frågEord) Vad*mikä Varmissä Vartmihin Varifrånmistä Varförmiksi Vemkuka, ketkä Vemskenen, keiden  Ei voi olla *vad bok!  VILKEN bok?  VAD gör/läser/studerar du? Närmilloin Hurmiten Hurdan, -t, -a millainen Vilken, -t, -a mikä, kumpi Vilkendera, vilketdera kumpi Vad för en/ett, vad för mikä* lajia tarkentava

Frågesats a) med frågeord b) med frågeverb SJ = yl. käänteinen = K + P + S Vad studerar du (inte)? Var studerar du (inte)? Vart vill du (inte) resa i/nästa sommar? Varifrån kommer du? Varför studerar du (inte) kemi? Vems tjocka bok är det här? När började du dina studier? Hurdant är ditt biämne? Hurdana är dina vänner?

Jag såg en intressant film i går  Vad (var det) för en film (*tarkentaa)? Vilketdera gillar du mer: kemi eller fysik? Vilketdera ska du välja som biämne: XX eller YY? Hovmästaren frågar: ”Vilkendera bil vill du ha i dag, sir, porschen eller lamborginin?”

Frågesats b) med frågeverb SJ = yl. käänteinen = K + P + S Tycker du inte om matematik? Har han inte ett intressant biämne? Vill du hellre åka utomlands? Ska du bli diplomingenjör?