Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård
Centrala innehåll och kunskapskrav
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Modellen
Högskoleförberedelse
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ledarstilar och gruppdynamik
Centrala innehåll och kunskapskrav
Stöd för inkludering.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Socialpsykologi.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Valideringsprocessen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Klipp: olika människosyn
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Elevdemokrati i praktiken
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Personalpolitisk inriktning
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Matts Dahlkwist 0707/
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad är studiehandledning?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Leda och organisera Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Individen i organisationen
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Kommunikationsprocesser
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Planering och organisering
Presentationens avskrift:

Yvonne H:son Tapper

Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt agerande och en god förmåga när det gäller: Organisation, Produktion, Kommunikation Yvonne H:son Tapper

GODA LEDARE: Begåvade Dominerande till en viss gräns Självförtroende Ansvarskänsla Kreativitet Social kompetens ( ) Yvonne H:son Tapper

Fyra Ledarfunktioner 1.Planering: ledning av ped. arbetet 2.Organisation: samverkansrutiner 3.Handledning: förklarar, uppmuntrar, motiv – mål 4.Kontroll och Utvärdering – planer, utv. arbete Yvonne H:son Tapper

Tre Ledarfärdigheter 1.God fackkunskap 2.Kommunikationsfärdigheter 3.Helhetssyn ”Ledarskap innebär att sätta igång och vidmakthålla en kontinuerlig grupprocess, att vara katalysator för individers och gruppers utveckling, så att uppställda mål kan uppnås i ömsesidig samverkan” ( ) Yvonne H:son Tapper

Ledarskap i klassrummet En ledare i dagens skola bör ha tre typer av kompetenser: 1.Ämneskunskap – begrepp, fakta, teorier 2.Didaktisk kompetens – planera, genomföra, utvärdera 3.Ledarkompetens – organisera, leda, disciplin Yvonne H:son Tapper

Tre former av ledarskap (Kurt Lewin) -Auktoritär -Demokratiskt -Låt gå Formellt Ledarskap Informellt Ledarskap Yvonne H:son Tapper

CM – Classroom management Fem roller för pedagogen/ledaren (Cliff Turney) 1.Planering – visioner/uppdrag/mål 2.Kommunikation - samtal 3.Motivation – uppmuntra 4.Organisering – utveckling 5.Kontroll - utvärdering Yvonne H:son Tapper

Ledarstilar Relationsorienterad ledarstil – relationer / samvaro / trivsel Produktionsorienterad ledarstil – uppgiften / mål / arbetsresultat R + P  Personbaserad / Situationsbaserad varierar beroende av situation Yvonne H:son Tapper

Uppgiftsorienterad roll – planera / organisera / administrera / producera / skapa visioner! Personorienterad roll – omsorg / öppenhet / kommunicera / stimulera / kreativitet / handleda / integrera När dessa roller förenas  DYNAMISKT LEDARSKAP Yvonne H:son Tapper

Ledarskapets kontext Yvonne H:son Tapper

Den dolda läroplanen – utöver ämnen / lär sig något om det sociala livets villkor, att sitta still, vänta på sin tur Synligt (kognitivt lärande) Läroplan Osynligt (socialt lärande) Pedagogen / Läraren är gruppens Formella ledare  Ledarskapet Informella ledare  Elev? Yvonne H:son Tapper