Yvonne H:son Tapper
Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt agerande och en god förmåga när det gäller: Organisation, Produktion, Kommunikation Yvonne H:son Tapper
GODA LEDARE: Begåvade Dominerande till en viss gräns Självförtroende Ansvarskänsla Kreativitet Social kompetens ( ) Yvonne H:son Tapper
Fyra Ledarfunktioner 1.Planering: ledning av ped. arbetet 2.Organisation: samverkansrutiner 3.Handledning: förklarar, uppmuntrar, motiv – mål 4.Kontroll och Utvärdering – planer, utv. arbete Yvonne H:son Tapper
Tre Ledarfärdigheter 1.God fackkunskap 2.Kommunikationsfärdigheter 3.Helhetssyn ”Ledarskap innebär att sätta igång och vidmakthålla en kontinuerlig grupprocess, att vara katalysator för individers och gruppers utveckling, så att uppställda mål kan uppnås i ömsesidig samverkan” ( ) Yvonne H:son Tapper
Ledarskap i klassrummet En ledare i dagens skola bör ha tre typer av kompetenser: 1.Ämneskunskap – begrepp, fakta, teorier 2.Didaktisk kompetens – planera, genomföra, utvärdera 3.Ledarkompetens – organisera, leda, disciplin Yvonne H:son Tapper
Tre former av ledarskap (Kurt Lewin) -Auktoritär -Demokratiskt -Låt gå Formellt Ledarskap Informellt Ledarskap Yvonne H:son Tapper
CM – Classroom management Fem roller för pedagogen/ledaren (Cliff Turney) 1.Planering – visioner/uppdrag/mål 2.Kommunikation - samtal 3.Motivation – uppmuntra 4.Organisering – utveckling 5.Kontroll - utvärdering Yvonne H:son Tapper
Ledarstilar Relationsorienterad ledarstil – relationer / samvaro / trivsel Produktionsorienterad ledarstil – uppgiften / mål / arbetsresultat R + P Personbaserad / Situationsbaserad varierar beroende av situation Yvonne H:son Tapper
Uppgiftsorienterad roll – planera / organisera / administrera / producera / skapa visioner! Personorienterad roll – omsorg / öppenhet / kommunicera / stimulera / kreativitet / handleda / integrera När dessa roller förenas DYNAMISKT LEDARSKAP Yvonne H:son Tapper
Ledarskapets kontext Yvonne H:son Tapper
Den dolda läroplanen – utöver ämnen / lär sig något om det sociala livets villkor, att sitta still, vänta på sin tur Synligt (kognitivt lärande) Läroplan Osynligt (socialt lärande) Pedagogen / Läraren är gruppens Formella ledare Ledarskapet Informella ledare Elev? Yvonne H:son Tapper