© Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector
© Trivector FYLKESTINGET DEN 20 OKTOBER Kollektivtransporten på Nord-Jæren skal være fossilfri innen Bussveien bygges for trolleybussdrift fra Opsjonen for biogassdrift av 60 busser fra 2016 bestilles ikke. 4. Batteribusser tas gradvis i bruk frem mot «SlideIn» drift på rute 6 og «Sola Link» fra Bruk av biodiesel, kontra biogass eller biogass- hybrid, vurderes fortløpende i de neste driftsanbudene. 7. Fylkestinget ber fylkesrådmannen undersøke muligheten for anvendelse av biogass innen fylkeskommunens virksomhet.
© Trivector RÄTT FORDON FÖR RÄTT KAPACITET …
© Trivector TURTÄTHETEN SKA VARA ATTRAKTIV 6-12 AVGÅNGAR PER TIMMA – KOL-TRAST 6-12 avgångar per timma
© Trivector RÄTT FORDON FÖR RÄTT KAPACITET TÄTARE ÄN VAR 5:E MIN TÄNJER MÖJLIGHETEN… … men kraven på infrastrukturen och framkomlighet ökar dramatiskt Resenärer/timma och körfält
© Trivector Varför finns det så många olika elbussar? Seriehybrid Trolleybuss Batteri lång tilläggsladdad Laddhybrid Batteri kort tilläggsladdad Batteri tilläggsladdad under drift Nattladdad
© Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – EN FÖREBILD ”De olika förnybara drivmedlen bör användas där de passar bäst.” Alla har sin plats! Inget antingen-eller! 7
© Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – EN FÖREBILD Alla har sin plats! Inget antingen-eller! 8
© Trivector BUSSAR EN JÄMFÖRELSE TypÅrMotorTj.viktTotviktplatsTotplTjvikt/m VDL 12 diesel hk Solaris 12 tråd hk ExquiCity 24 el/gas hk Solaris 12 diesel hk Solaris 12 gas hk BYD 12 batteri hk Volvo 12 laddhybrid hk Volvo 10,7 batteri hk Solaris 12 SlideIn hk HAW led 18 batteri hk Solaris 12 batteri hk
© Trivector ELBUSSAR Trolleybuss – kontinuerlig strömtillförsel Stora fordon, oändlig körsträcka Tilläggsladdade på ändstation Batterivikt måste minimeras för hög kapacitet Körsträcka upp till ca 13 km Ingen standard för laddstationer Köln prövar ledbussar på en 7 km lång linje Tilläggsladdade på sträcka – TOSA Testas i Geneve Lägre medelhastighet – måste stanna på hållplats Depåladdade Batterivikt måste minimeras Energitätare batterier än tilläggsladdade Körsträcka max 300 km, worst case 160 km 10
© Trivector KOSTNADSJÄMFÖRELSE ELBUSSAR Alla har sin plats! Inget antingen-eller! 11
© Trivector 20 Oktober 2015 – punkt 4 Batteribusser tas gradvis i bruk frem mot Finansiering og teknologiutvikling avgjør innfasingstakten. Tilläggsladdad Depåladdad
© Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – BATTERIBUSSAR Flera linjer är lämpliga för batteridrift Längd max ca 13 km Turtäthet glesare än15 min Totalt behov batteribussar 12-(18) meter långa Tilläggsladdade turtäthet min Standard saknas för laddning Depåladdade glesare än 20 min Europas största batteribussprojekt 13
© Trivector Umeå Tilläggsladdade batteribussar Körsträcka ca 12,5 km Turtäthet 15 min Försök på en linje från ledbussar och 5 korta bussar
© Trivector 20 Oktober 2015 – punkt 2 Bussvei2020 bygges for trolleybussdrift fra meter lång 24 meter lång
© Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – BUSSVEIEN Långa linjer Linje A 35 km Linje B 25 km Totalt behov trolleybussar 18 och 24 meter långa Hög turtäthet 7,5 min Europas största trolleybussprojekt 16
© Trivector 20 Oktober 2015 – punkt 5 Fylkeskommunen søker Enova om støtte til «SlideIn» drift på rute 6 og «Sola Link» fra meter i Landskrona 18 meter i Esslingen
© Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – SLIDEIN Långa linjer Linje C 14 km Linje 6 18 km Totalt behov 20 SlideIn-bussar 18 meter långa Lägre turtäthet 15 min Europas största SlideIn-projekt 18
© Trivector ELBUSS I FLERTAL, TÄTORT DÅ ÄR DET TROLLEYBUSS Shanghai byter till trolley Peking väljer trolley för BRT För dyrt att byta batterier Dyrt batteribyte ställde in batteri/trolleybuss i Rom 19 Källa: Modern Stadstrafik
© Trivector ELEKTRISK DRIFT – RÄTT BUSS PÅ RÄTT PLATS Stora bussar, hög turtäthet Trolleybuss Mindre bussar, 12-(18) meter, glesare än 10 min Tilläggsladdade bussar Mindre bussar, 12 meter, glesare än 20 min Depåladdade bussar Finns trolley – utnyttja SlideIn Nord-Jæren får Europas största elbusstrafik! 20 Tack för mig!