För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuell läggning Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet
Advertisements

Skolverkets allmänna råd
Likabehandlingsarbete
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Skolans ordningsregler
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Några följder av heteronormativitet:
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Caroline Dyrefors Grufman
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
Vad är identitet?.
1 Mångfald Har vår sexuella läggning någon betydelse i arbetslivet?
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Välkomna!.
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Arbetar er kommun utifrån styrdokument eller policydokument, i vilket/vilka sexuell läggning uttryckligen nämns i arbetet med att motverka diskriminering.
Har klimatet på skolorna hårdnat?
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Välkommen till föräldramöte
Diskrimineringslagen
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Fair race – en kampanj för en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Barn och elevers rätt till en trygg skolmiljö
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Skolinformation från RFSL
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Vad är diskriminering? att hantera och utreda diskrimineringsärenden.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
LIKA VILLKOR VID MITTUNIVERSITETET KORT INTRODUKTION FÖR ANSTÄLLDA.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Tillit, Trivsel och Trygghet i förskolan En översyn av rutiner mm.
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
Normer och identitet Mötesplats Engagemang, Sigtuna —02 // Anette Sjödin,
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Vi har olika intressen, behov, erfarenheter och möjligheter…
HBTQ-certifiering inom
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Studeranderätt och diskriminering
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Trakasserier och sexuella trakasserier mellan barn
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Likabehandlingsplanen
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Föräldra- och elevmöte
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
LikabehandlingsplAnen
§ 1 Ändamål Mom 1 Dyslexiförbundet har till ändamål att stödja personer med funktionsnedsättningarna läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och/eller matematiksvårigheter/dyskalkyli.
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung eller gammal, invandrad eller infödd, troende eller icketroende och oavsett sexuell läggning – så skall man också känna att den egna identiteten respekteras och tolereras. Ingen skall utsättas för eller mötas av åsikter och handlingar som kränker och sårar – vare sig från andra elever, eller från personal.

En elev kan känna sig missgynnad eller kränkt av många olika skäl. För att det ska kallas diskriminering eller trakasserier måste det finnas ett samband med någon av de diskrimineringsgrunder som skyddas i lag. De diskrimineringsgrunder som skyddas i lag är:  Kön  Könsidentitet eller könsuttryck  Etnisk tillhörighet  Religion eller annan trosuppfattning  Funktionsnedsättning  Sexuell läggning  Ålder

 Etnisk tillhörighet: Att någon tillhör en grupp av personer som har samma nationella eller etniska ursprung

 Sexuell läggning: Homosexuell, bisexuell, heterosexuell läggning samt transpersoner

 Funktionsnedsättning: Varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga

 Trakasserier: Ett uppträdande som kränker en elev och som har samband med något av följande:  – etnisk tillhörighet  – religion eller annan trosuppfattning  – sexuell läggning  – funktionsnedsättning  – kön

 Annan kränkande behandling: ett uppträdande som kränker en elev kränkningarna kan vara av fysiska (t.ex. knuffar och slag) verbala (t.ex. svordomar, könsord och hot), psykosociala (t.ex. utfrysning och ryktesspridning) bildburna (t.ex. klotter, brev, lappar, e-post, sms och mms)

 Mobbning : En person är mobbad när han eller hon upprepade gånger och under en längre tid, blir utsatt för kränkande behandling från en eller flera personer.

 När känner man sig trygg?  Hur kan man få andra att känna sig trygga?  Vad gör man om man ser någon göra någon ledsen?  Vad är respekt? Hur visar man respekt?  Elev-elev  Elev-lärare  Lärare-elev  Vad är Likabehandlingsplanen?