Så gör företagare fel med momsen En sammanställning av BDO Sverige
Bakgrund Varje år hanterar BDO Sverige tusentals skattedeklarationer för svenska företag. Det ger företaget en god överblick av vanligt förekommande fel. Nu delar företaget med sig av de fem vanligaste felen.
Fel 1 Missar att fakturera moms av internationella kunder när försäljningen sker i Sverige – men det är bara när försäljningen sker utomlands som det kan bli frågan om momsbefrielse.
Fel 2 Det finns en del fall, till exempel vid EU- handel, när köparen ska betala moms men inte säljaren. Många tror att denna moms är ”fiktiv” och inte behöver redovisas i deklarationen, men så är det alltså inte.
Fel 3 Hanterar momsen vid andrahandsuthyrning eller delade hyreskostnader felaktigt. Hyra kan vara momsbefriad eller inte, det beror på omständigheterna.
Fel 4 Missar att en vidarefakturerad kostnad inte alltid har samma momssats som när företagen själva betalt den. Till exempel kan en taxiresa som normalt har 6 procents moms istället få 25 procents moms om den ingår som en del i en tjänst som har 25 procents moms.
Fel 5 Vill felaktigt få tillbaka momsen för kundförluster trots att förlusten inte helt fastställts eller fortfarande ses som tvistig.
Avslutning Många ser deklarationsarbete som endast en fråga om att fylla i blanketter. Det många företagare inte tänker på är att man automatiskt påstår en mängd förutsättningar bara genom att ange en siffra eller till och med genom att inte ange den.
Om BDO Sverige BDO hjälper företag och offentliga uppdragsgivare med rådgivning, revision, skatt och företagsservice. Företaget har mer än 400 anställda på 17 kontor över hela landet och är en del av BDO International.