Tobaksfri Duo - en framgångsrik metod för att förebygga tobaksbruk Anna Nicolaisen, Folkhälsocentrum Jämtlands läns landsting
Vad påverkar ungas livsstil & levnadsvanor? Övergripande attityder och normer - lagstiftning, media & samhällsförändringar Föräldrars och syskons vanor och attityder Kamraters, pojk- och flickväns vanor & attityder Närsamhälle och ”signifikanta vuxna” Relationer och ”anda” i den nära miljön
Den unga människan… …blir rökare i ett socialt sammanhang - inte i ett vaccum Vissa faktorer är individuellt betingade, medan andra hör ihop med det sammanhang som den unga människan finns i. Sociala sammanhang formar attityder och förväntningar.
Argument för tobaksprevention Varje vecka börjar 340 barn röka i Sverige 80-90% blir nikotinberoende (rökning/snusning)i årsåldern Varannan rökare dör av rökningen Rökare förlorar 7-10 år av förväntad livsstid Rökare har 5-10 fler år av förväntad ohälsa Rökning kan leda till annat drogmissbruk
Tobaksfri Duo, Västerbotten
Tobaksfri Duo Förebyggande arbete- som börjar i skolår 6 Det går att minska ungas rökning Både pojkars och flickors rökning sjönk under den sjuåriga utvärderingsperioden av Tobaksfri Duo, medan ingen förändring sågs nationellt. Förändringen var statistiskt säkerställd i skolår 8 och 9, hos både pojkar och flickor.
Resultat – Tobaksfri Duo En bonuseffekt rapporterades som en följd av programmet En vuxen av fyra som stödde en ung medlem i Tobaksfri duo, var en tobaksbrukare som slutade använda tobak för att kunna delta Av dessa var 7,0% dagligrökare och 6,2% var dagligsnusare.
Ungdomars syn… Vad kunde ha motverkat? Vuxnas plikt att bry sig; Trovärdiga vuxna; Närheten viktig; Mor - och farföräldrar viktiga, vara nöjd med- stolt över
Vuxna har en viktig roll att spela Ungdomarna är positiva till att föräldrar ingriper mot barns rökning. De föredrar att föräldrar ingriper genom att - övertala sina barn att inte röka - genom att föräldrarna inte röker själva - genom att de inte tillåter sina barn att röka hemma Och de har blivit mer positiva över tid…/