Personlig försäljning Kap. 2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vs..
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Anställningsintervjun
Diskussionstillfälle 4
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Källkritisk informationssökning
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Exempel på skriftligt omdöme
Kommunikationspass Jag heter
STUDIETEKNIK.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Lagsammanhållning.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
Föräldramöte 09 röd
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Kundanalysen har flera syften
Resonerande text Använd din elevbok!
STUDIETEKNIK.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Etik & moral.
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Argumenterande text.
Kap. 1 Planera sortimentet
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Personlig försäljning Kap. 2 Lär känna dina kunder

Segmentering Segmentering = dela in marknaden i segment Segment = kundgrupp T.ex. Sportintresserade tonårskillar. Modeintresserade tonårstjejer.

Behovsanalys av segmentet Som säljare måste du känna till segmentets (kundgruppens) behov. Att ta reda på KUNDENS: Kunskap och erfarenhet Tidigare köp av produkten Köpmotiv (kvalitet-pris) Personlighet (tveksam, målinriktad, trendig, strikt?) Hur nära köp? (Behöver kunden mer info?)

Uppgift Gör uppgift 1, sidan 45 ”Vad måste du veta?” (jobba två tillsammans, ni har 10-15 minuter på er)

Kundernas olika personligheter Behandla varje kund som en unik person. ”Behandla inte kunden som du själv vill bli behandlad, behandla dem som De vill bli behandlade” Behandla kunden väl och samtala med dem oavsett deras personlighet. Anpassa dig så att kunden känner sig bekväm. (börja träna här i skolan, försök göra så klasskamrater och lärare känner sig bekväma). Prata med alla.

Lär känna dig själv Gör själv: Uppgift 8 Löst blad RINGA IN DE 10 ADJEKTIV SOM DU TYCKER PASSAR DIG ALLRA BÄST. VAR ÄRLIG STRUNTA I ORD SOM KÄNNS FRÄMMANDE DU HAR 2 MINUTER PÅ DIG, SÅ JOBBA SNABBT!

BLÅ person Jämför varor Säkerhet och kontroll viktigt Frågar om detaljer Formellt språk Kan verka misstänksam och försiktig. Hur bemöta en blå person? Visa att du kan dina saker Om kunden önskar, presentera fakta. En kunnig kund måste få visa vad hen kan. Låt kunden få tid att bestämma sig.

RÖD person Mycket energi Positiva Gillar snabba beslut Snabb service, på deras villkor Irriterad på långa förklaringar Hur känner man igen dem? Går snabbt i butiken Sveper med blicken Försvinner snabbt om man inte hinner hjälpa

GUL person Lätt att få kontakt med Utstrålar positivitet o glädje Känsla o kontakt viktigare än produkten Pratar gärna om sig själva Gillar beröm Bra på att läsa av andra Frågar om din åsikt Hur bemöta? Var positiv o glad. Ge beröm och förslag.

GRÖN person Försiktig Tystlåten Vill känna förtroende för säljaren Svårt att uttrycka sina behov Hur bemöta? DU måste ta kontakt Visa att du bryr dig, var omtänksam Ha inte bråttom Ställ frågor, lyssna uppmärksamt

Uppgift Gör uppgifterna: Gör själv: Uppgift 8, sid 50 Löst blad (Vilken färg är du?) Jobba 2-3 tillsammans: Uppgift 3 sidan 46 Gör uppgift 4 sid. 47. Skriv ner och lämna in. (betygsätts)

Köpprocessen Hur nära är kunden ett köp? (vid köp av dyrare varor) Behovsidentifikation (man kommer på att man behöver något ) 2. Informationssökning (skaffa info om olika alternativ) 3. Alternativutvärdering (vilket alternativ är bäst?) 4. Genomförande av köpet (säljaren kan påverka och skapa merförsäljning) 5. Utvärdering efter köpet (nöjd kund?)

Uppgift Jobba i par. Läs högt för varandra sid. 42-43. Läs ett stycke i taget och sammanfatta för varandra vad stycket handlade om. Gör följande uppgifter: Uppgift 6, sidan 48 Uppgift 7, sidan 49