Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Varför granska? Snabb och kraftig ökning av oförbrukade bidrag. Oförbrukade externa forskningsbidrag tecken på ineffektivt resursutnyttjande. – Verkar tar längre tid att omsätta bidragen i forskning idag än tidigare. – Oförbrukade bidrag är inte en likviditet. Revisionsfrågor – Har lärosätena säkerställt att de har kapacitet att ta emot beviljade forskningsmedel från externa finansiärer och garanterat att medlen används som planerat? – Har regeringen följt upp och säkerställt att de medel som avsatts till forskning kommit i bruk som planerat?
Begreppet oförbrukade bidrag Med oförbrukade bidrag avses externa forskningsmedel, men i vissa fall även donerade medel som får användas till forskning, som vid en viss tidpunkt betalats ut till ett lärosäte, men som lärosätet ännu inte har bokfört som en intäkt. Periodiserade oanvända bidragsintäkter som ska användas under kommande år
Redovisning av intäkter Den redovisningsprincip som lärosäten och andra statliga myndigheter använder innebär att intäkter av bidrag i resultaträkningen inte är liktydiga med de medel som faktiskt har betalats in till lärosätet det aktuella redovisningsåret. Gör det svårt att på ett enkelt sätt följa alla externa intäkter till forskning ett visst år. Möjligt att få ut informationen ur ekonomisystemet – men är inte lätt för avnämare att genomföra
Utvecklingen av forskningsfinansiering 2009 uppgick de totala intäkterna för forskning och utbildning på forskarnivå till 29,7 miljarder. Basanslaget för forskning och utbildning på forskarnivå uppgick till 12,9 miljarder Intäktsförda externa forskningsbidrag uppgick till 13,2 miljarder kronor Basanslaget har sedan 2004 ökat med 4 procent i reala priser och intäktsförda bidrag har ökat med 14 procent. Stor del av ökningen av intäktsförda bidrag har skett mellan 2008 och
Totala intäktsförda medel för forskning, basanslag och intäktsförda forskningsbidrag , miljarder kronor i 2009 års pris
Utveckling av undervisande och forskande personal 2009 fanns cirka undervisande och forskande personal. Mellan 2002 och 2009 ökade gruppen med nästan 10 procent. Men mellan 2003 och 2005 sjönk antalet anställda. Förskjutningar i personalgruppens sammansättning har skett. – 33 procent fler professorer mellan 2001 och – Gruppen ”annan undervisande och forskande personal” har ökat med 48 procent
Undervisande och forskande personal vid alla lärosäten uppdelat på yrkeskategori
Visstidsanställda 76 procent av annan undervisande och forskande personal var visstidsanställd 35 procent av all undervisande och forskande personal var visstidsanställd Dubbelt så mycket som på övriga arbetsmarknaden.
Utveckling av oförbrukade bidrag Oförbrukade bidrag som redovisas i lärosätenas årsredovisningar har ökat från 5,5 miljarder år 1997 till 12,8 miljarder Ökning med nästan 130 procent i reala termer. Under samma period ökade de oförbrukade bidragen med 33 procent i reala termer. Alla lärosäten utom två har mer oförbrukade medel 2009 än Det är ingen självklarhet att lärosäten med ungefär lika mycket externa bidrag har lika mycket oförbrukade bidrag
Forskningsråden överrepresenterade bland oförbrukade bidrag. 24 procent av intäktsförda bidrag från råden, 34 procent av oförbrukade bidrag var från råden. Bidrag från privata företag förbrukas i samma takt som de kommer in. Privata icke-vinstdrivande organisationer har förbättras. Intäktsförda bidrag 22 procent, oförbrukade 29 procent
Skattade inbetalade och intäktsförda bidrag för forskning och forskarutbildning vid lärosäten samt oförbrukade bidrag , mdkr i 2009 års pris
Varför ökar oförbrukade bidrag? Mer medel till forskning. – Ökade inbetalade externa bidrag leder till ökade oförbrukade medel. Regressionsanalys ger positiv och signifikant samvariation. Men kan bara förklara en liten del. – Även visst stöd för att förändringar i basanslagets storlek påverkar oförbrukade bidrag. – Korrelation mellan volymen oförbrukade bidrag och volymen intäktsförda externa forskningsbidrag. Lärosäten med mycket externt finansierad forskning har större mängd oförbrukade bidrag
Varför ökar oförbrukade bidrag? Starta projekt – Rekrytering. – Samarbete och miljöbyggande med lång startsträcka. – Sena besked om beviljade bidrag. – Oförbrukade bidrag uppstår inte bara första året
Varför ökar oförbrukade bidrag? Forskares arbetsvillkor och arbetstidens planering. – Andel forskning i arbetstiden oförändrad. – Arbetstidens planering. – Fler forskare har fler än ett forskningsprojekt. – Föräldraledighet och sjukdom
Varför ökar oförbrukade bidrag? Faktorer som skapar osäkerhet för lärosätet, institutionen och forskaren. – Mer otrygga anställningsförhållanden. – Svårt att planera för framtiden. Lärosätenas rutiner för uppföljning av projekt. Ny redovisningsmodell som momentan broms