DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Välkomna till information om SRY utbildning.
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Block 4: Att driva företag
Marknadsplan för HälsoFreak
Kravspecifikation och IT-upphandling
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
1:a Möte Offert process Avsluts process
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
De nya affärsrelationerna
Intressententmodellen.
Volymavtalen ur ett Kommersiellt Perspektiv. Arvid Welin.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
NEA Seminarium 7 december 2004
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Fiberföreningar i samverkan
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN ”Tranåsmodellen” En mäklartjänst som sänker trösklarna för energieffektivisering Magnus Andersson & Fredrik Skaghammar.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
Anna Blomquist, Pernilla Larsson, Jenny Fiskàare & Clara Frost
Produkt, pris, plats och påverkan
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Seminarium Affärsidé & Budget
Arbetslöshet och utanförskap
Kloka arbetsmiljöinvesteringar
Christian Berner Tech Trade
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Presentation av affärsplan
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna Blomquist Jenny Fiskaare Clara Frost

AGENDA  INLEDNING  ARTIKELN  HOTBILD & MOTBILD  3-STEGSMODELL  UTMANINGAR  IKT – INFORMATIONS – OCH KOMMUNIKATIONSTEKNOLOGIER  UTVECKLING AV AFFÄR OCH FÖRETAG  FRÅN PRODUKT TILL KOMPLEXT ERBJUDANDE  SAMMANFATTNING

INLEDNING Ökad globalisering Ökad konkurrens De nya affärsrelationerna Heltäckande lösningar Nyförsäljning kopplad till eftermarknadstjänster Delaktighet under hela produktens livscykel

HOTBILD & MOTBILD Hotbild:  Lågpriskonkurrens  Offentlig upphandling  Centrala inköp  E-handel Motbild:  Ökad ”tjänstefiering”  ”Service encapsulator”  Dålig planering

3-STEGSMODELL Kategori 1: Produkt Kategori 2: Process Kategori 3: Affär Kundbasen ofta spridd under dessa steg  Ex. Volvo bussar

UTMANINGARAFFÄR OCH FÖRETAG Varför behövs attraktiva servicekontrakt? Tjänster  Krav på ökad interaktivitet med kund  Möjligheter med Lock-in & Lock-out - långsiktiga konkurrensfördelar och livscykelperspektiv  Produktföretags konkurrensfördel – kontroll, låga priser och direktkontakt med kund  Bundling – det räcker inte med att addera nya produkter och tjänster  Krav på omorganisation inom företag  Krav på att skapa mätbarhet  Företag måste trycka på tjänstefieringens relevans Kunder underskattar kostnader relaterat till produkters användning Ökat fokus på service och tjänster kan leda till lägre marginaler men även snabbare kapitalomsättningshastighet

IKT - INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNOLOGIER Skapa nya tjänster och helhetserbjudanden Möjlighet till automatisering av rapporter -> billig kundanpassning Centrala databaser möjliggör globalt perspektiv och skalfördelar Förbättrade relationer för stora och små företag Problem – motivera investeringar i IKT?

”FRÅN PRODUKT TILL KOMPLEXT ERBJUDANDE” 1. Identifiera och klassificera tjänster som erbjuds. 2. Utgå från steg 1 och utforma och genomför följande med fokus på företagets affärsstrategi: Marknadsanalyser Kostnadsberäkningar Processbeskrivningar 3. Företaget genomför sin planer som planerats i steg 1 och 2. Personal och kundreprepresentanter måste utbildas Tjänster och erbjudanden ska skalas upp -> skapa lönsamhet kommersiellt -> ökad försäljning 4. Tjänsterna ska leverara värde både till kund och leverantör. Förstå hur kunden mottar/upplever tjänsten Jobba med anpassningar

UTÖKAD TJÄNSTEUTVECKLINGSPROCESS

SAMMANFATTNING De nya affärsmöjligheterna kan leda till ökad tillväxt och lönsamhet, och kan vara betydande för företagens överlevnadsförmåga Dock ställs stora krav på företaget gällande bland annat:  Omorganisation  Satsningar på teknologi  Planering – långsiktigt tänk  Skapa mätbarhet  Att affärsstrategin följs  Fokus på att skapa värde både för kund och leverantör  Samarbetspartners

TACK FÖR OSS! Frågor?

KÄLLOR Brege, Staffan, Kindström, D och Brehmer, P-O (2009), "De nya affärsrelationerna" i "Marknadsföring: Myter och Möjligheter", ed Lars-Gunnar Mattsson, MTC, Stockholm.Marknadsföring: Myter och Möjligheter