Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för 2011 - 2015: Minst 59 000 bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
När du har synpunkter och frågor på vården/tandvården i Region Skåne
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre mat och hälsa för äldre
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
Patientnämnden.
Program Genomgång av Synpunkten
Systemkarta.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Brukarmedverkan i kvalitetsutveckling Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa (NSPH) 1.
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
Välkommen till Ledardagen!
Ramverk för patientmedverkan
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Landstinget Kronoberg
Detta är God Vård.
Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Målbild 2012 Mariestad
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Strategisk inriktning för Trafikverket
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Medarbetarundersökning
Finansiell samordning
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Slutversion nr 1. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Slutversion nr 4. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
BN§ Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Beslut i kommunfullmäktige
Samordnad utveckling för god och nära vård
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Ramverk för patientmedverkan
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Timrå – en stark kommun i en växande region
Enheten för uppföljning och utvärdering
Presentationens avskrift:

Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd ligger i nivå med rikets genomsnitt Gotland är den naturliga mötesplatsen i Östersjön Självskattad hälsa och psykiskt välbefinnande ligger över riksgenomsnittet Miljö- och klimatarbete på Gotland rankas topp tio i landet Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Synliggöra patientnämndens verksamhet för vården, patienten, anhöriga och samhället i övrigt. Minst fem informationstillfällen till vården per år Minst två informationstillfällen till medborgarna per år Genom god återkoppling bidrar vi till vårdens kvalitetsutveckling och till hög patientsäkerhet Genom analys bidrar vi till vårdens kvalitetsutveckling och till hög patientsäkerhet Genom information till psykiatrin om stödpersonsverksamheten bidrar vi till att personalen informerar patienterna om deras rätt till stödperson Minst fem informationstillfällen till vården per år Utskick av ärendesammanfattningar varannan månad 100 % av resurs- verksamhetsområdeschefer, läkarchefer och enhetschefer har fått ärendesammanfattningar för sin verksamhet Minst en utredande skrivelse innehållande analys delges vården per år Minst två informationstillfällen om stödpersonsverksamheten per år Samhällsutveckling

Mål: ”Brukarna/kunderna upplever att de får tjänster av god kvalitet, är informerade, delaktiga och respektfullt bemötta” Mål: ” Processer ger resultat av god kvalitet till kostnader i nivå med jämförbara kommuner och landsting” Mål: ”Medarbetare/ledare trivs, är engagerade, tar ansvar och utvecklas för att möta framtidens utmaningar” Mål: ”Ekonomin är uthållig och i balans ur ett generationsperspektiv.’’ Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Tydlig information utifrån patientnämndens uppdrag Lätt tillgänglig information utifrån patientnämndens uppdrag Hög tillgänglighet Minst 90 % ska vara nöjda med informationen Minst 90 % ska vara nöjda med tillgänglighet av information Minst 90 % ska vara nöjda med tillgängligheten Brukare/kunder bemöts professionellt Ärenden handläggs på ett snabbt och effektivt sätt Minst 90 % ska vara nöjda med bemötandet Minst 95 % av inkomna ärenden ska påbörjas inom fem arbetsdagar Minst 90 % av inkomna ärenden ska påbörjas inom fem arbetsdagar Minst 80 % av ärendena ska avslutas inom två månader Tillsättning av stödperson ska ske till 100% inom fem arbetsdagar från det anmälan inkommit. Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Ständigt pågående förbättringsarbete av verksamhetens processer Kvalitetsutveckling av verksamhetens processer så att de är ändamålsenliga och effektiva Omvärldsbevakning: mäta, utvärdera, jämföra, lära av andra Verksamhetens huvudprocesser uppdateras minst två ggr per år Verksamhetens huvudprocesser samordnas med berörda förvaltningar Verksamhetens huvudprocesser revideras efter nationell förebild Huvudprocessernas effektivitet för resultatet granskas årligen Process för bidrag till vårdens kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet upprättas Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Patientnämnden har inte några anställda utan köper tjänsten för att bemanna kansliet från Serviceförvaltningen. Patientnämnden hänvisar till styrkortet för avdelningen Ekonomi och kansli. Bevaka att tjänstemännen får erforderlig kompetensutvecklingPatientnämnden hänvisar till styrkortet för avdelningen Ekonomi och kansli. Stödpersonerna får utbildning och stödMinst en stödpersonsutbildning ska genomföras varje år Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Kostnadseffektiv användning av budgetmedel med fokus på en budget i balansÅrsprognos och utfall ska vara positivt Nämndens verksamheter