Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Läkaren och det rådgivande samtalet
Advertisements

A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Motivation och förändring
MOTIVERANDE SAMTAL EN INTRODUKTION
MI-Motivational Interviewing
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
Hemsida: Motiverande samtal och återfallsprevention vid samsjuklighet HVB-dagen 18 april 2012 Liria Ortiz MI lärare, leg psykolog,
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Kontakt: Steve Wicks
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Motiverande samtal – illustrationer till färdigheter m m
JME Johan Möller Education
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Motivational Interviewing William R. Miller & Stephen Rollnick
Att jobba med för MI gruppen (info)
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Muntlig presentation.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Socialpsykologi.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika Lunch –
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal Ann-Charlott & Tove.
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
AGENDA dag – Repetition dag 3 Fas Forskning och MITI Att lära sig MI Förändringsplan Kollegial handledning Nätverk Norrbotten Övningar.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Grundkurs MI Åhörarkopior Helena Linder Socionom Psykiatriska kliniken Östersunds sjukhus Region Jämtland Härjedalen Katarina.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika – Lunch –
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Lära för livet!.
Coaching.
Förändringsprocessen
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Kundanalysen har flera syften
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Tips för bättre kommunikation
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI William R Miller & Stephen Rollnick, Motivational Interviewing

Rådgivaren strävar efter att Lyssna Visa empati Visa 100% intresse Visa respekt Vara accepterande Vara icke-dömande Visa optimism Betona personens autonomi/självbestämmande F örhållningssätt i MI

Öppna frågor ”Hur ser du på….? Vad tänker du om.?” Reflektioner ”Så du menar… och du tänker….” Sammanfattningar Bekräftelse ”Du kämpar med det här. Du har många bra idéer ”. R eflektivt lyssnande

–Behov av förändring På vilket sätt blir det problem? –Skäl för förändring Vad blir mindre bra med att…? –Vilja till förändring Vad är viktigt för dig när det gäller detta? –Förmåga till förändring Hur kan du göra? –Åtagande till förändring Hur tänker du göra? F ramkalla förändringsprat – ställ öppna frågor

e A npassa samtalets fokus till klientens nivå av motivation Ointresserad/inte beredd (0-3) Vad är bra nu? Vad är mindre bra? Intresserad/osäker (4-7) Fördelar med förändring? Nackdelar med förändring? Förberedelse/beredd (8-10) Metoder. Planering. Hjälp & stöd? 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 Hur beredd/intresserad är du på en skala 0–10? Prochaska & DiClemente Stages of Change”

A. Hur viktigt är det för dig att… 0–10? B. Hur säker är du på att klara det om du bestämmer dig 0–10? C. Hur beredd känner du dig just nu 0–10? F ramkalla förändringsprat : Skalfrågor

Utforska ”Vad känner du till om sambandet mellan rökning och stress?” Erbjud information ”Är det OK om jag berättar vad jag vet? (om ja, berätta) Utforska ”Vad tänker du om det?” E rbjud din kunskap i dialog

Försök framkalla ett konkret åtagande. Visa att du tror på klienten, men att ansvaret ligger på klienten själv. - ”Vad tänker du nu - hur kommer du att göra?” - ”Vad blir nästa steg för dig?” - ”När tänker du börja?” A vslutningen på samtalet

Visa empati Utveckla diskrepans Stöd tilltron till den egna förmågan Undvik att argumentera/rulla med motstånd P rinciper i MI

MI-samtalet MI-förhållningssätt Reflektivt lyssnande 1.Inledning Skapa samarbetsklimat 2. Utforska hur klienten ser på saken –bedöm beredskap för förändring 3. Framkalla förändringsprat, skapa diskrepans Öppna frågor - anpassade till graden av beredskap för förändring Skalfrågor Erbjud information vid behov Stärk självtillit Rulla med motstånd 4. Avslutning Försök framkalla ett åtagande

Övning Berättaren berättar om ett dilemma - något hon/han eventuellt tänkt att ändra i sitt liv, men är ambivalent till (osäker på) (1 minut). Rådgivaren lyssnar

Instruktion 1 för rådgivaren Rådgivaren talar om för den som har dilemmat Att det är viktigt att förändringen verkligen genomförs. Varför det är viktigt att förändringen genomförs. Ge exempel på fördelar. (fråga inte efter den andras idéer du är experten) www.barbroivarsson.se

Instruktion 2 för rådgivaren Rådgivaren ställer följande frågor och lyssnar intresserat på svaret: Hur kommer det sig att du överväger att göra den här förändringen? Vad talar för att göra den här förändringen? www.barbroivarsson.se

Diskussionsfrågor Instruktion 1 är traditionell rådgivning och instruktion 2 är MI. Vilken metod känns bäst för den som har dilemmat? Diskutera för- och nackdelar med att ha ett eller ett par MI-samtal innan man sätter in en KBT-behandling.