Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik utbildning/klass skapas verksamhetsuppgifter för klassen som ska arbetas med på en specifik arbetsplats Utbildning Arbetsplats ”Lärande arbetsplatser”
Speciellt utvalda steg 3 handledare som arbetar med värdegrund Yrkessocialisation Kultur i arbetsgrupper Handledare för ungdomar, vuxenstuderande studerande validering, lärling Handledare utbildade enligt steg 3 och utsedda av organisationen för uppdraget Lärande arbetsplatsens/utvalda arbetsplatser med språkombud Utbildnings- ledare som utbildar språkombud/s pråkstödjare Handledare Steg 1-2 Steg 3 handledare handledare/ för handledare Steg 3 handledare som inkluderingsh andledare
Våra utmaningar. Brist på kompetens och personal i verksamheten? Vilken kompetens menar vi behövs? Vilka möjligheter finns för nya grupper att komma in och jobba inom välfärdssektorn? Vilken struktur behövs i verksamhet för att göra handledarskapet tydligt och ingå som en del i framtidens kompetensförsörjning? Vilken struktur för attraktionsarbetet behöver vi ha inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland? Vilka fler stora frågor ser vi inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland?
Vi tror regionala arbetsgrupper behövs! Regional arbetsgrupp har specifikt uppdrag Regional arbetsgrupp arbetar på strategisk nivå Sammankallande för regional arbetsgrupp från regionala styrgruppen –arbetsgivarledamot. Bestämt antal personer i arbetsgruppen ? Funktioner? Arbetsgrupperna ska finnas på hemsidan. Sammankallande lokal ordförande???? Personerna ska prioritera arbetet i arbetsgruppen Sammankallande rapporter till regionala styrgruppen, Vid vissa tidpunkter utifrån verksamhetsplanering Den tidigare regionala arbetsgruppen upphör. Reflektioner?
Hur når vi resultat? Vi tror att vi behöver regionala arbetsgrupper. Förslag: Bransch, Handledarskap, Attraktionsarbete, mfl. Vilka funktioner behövs i arbetsgruppen?