IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9
IK Nyanländ elev Elever som inte har svenska som modersmål och inte heller behärskar det svenska språket går först i vår introduktionsklass, där de i en mindre grupp erbjuds en trygg och överskådlig miljö och en anpassad undervisning i svenska som andraspråk. Mål Vårt mål för dessa elever är att de så snabbt som möjligt ska delta i reguljär undervisning genom ett anpassat stöd och en individuell planering, som utgår från elevens resurser och behov, så att varje elev ges möjlighet att lämna skolan med en godkänd kunskaps- och kompetensnivå.
Historik
IK i dag Organisation Rektor Anna L. Eriksson Biträdande rektor Ingeborg Hull Mentorer: Michel Book, 100% Viveca Tideman, 75% Lärare i engelska Katarzyna Brudnowska, 2h/v Lärare i MA/NO/TK Ala Haddad, 2h/v Specialpedagog Sten Styrelius, 8h/v Grupp En klass förskoleklasselever från olika läder
Inskrivnings- och mottagningsmöte Medverkande Reguljär klass
Kartläggning av elevernas tidigare kunskaper Start Stockholm Norr
Individuell utvecklingsplan
Lärmiljö Homogen grupp Heterogen grupp Öppenhet, trygghet och arbetsro Tillåtande klassrumsatmosfär Bredd och variation av metoder Höga och positiva förväntningar
Innehåll Vi koncentrerar oss på det svenska språket i allt vi gör Grammatisk/Lexikal kompetens Pragmatisk/Kommunikativ kompetens Strategisk kompetens Bas Utbyggnad Vardagsrelaterat språk Ämnesrelaterat sp råk
Tydlig målbild Vårt övergripande mål är att inkludera varje elev i skolans ordinarie undervisning och i det svenska samhället.
Modersmål och studiehandledning Modersmål Studiehandledning på modersmål Studiehandledning på svenska
Samverkan Utbildning av hög och likvärdig kvalitet Elev- och föräldrakontakt Elevhälsovård Studie- och yrkesvägledare Kollegor och arbetssätt Kontinuerlig uppföljning
Integration