IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Metoder och program som fungerar
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Rikskonferensen 2013 Göteborg
17 december Dolda kunskaper 17 december
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Föräldraråd
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Välkommen till Braås skola
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Introduktionsprogram på Hagagymnasiet
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Vad är studiehandledning?
Skolsamverkan - Göteborg.
Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Jämlik psykiatrisk vård
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Personen från Skolverket
Samverkansråd
Bygga svenska åk 1-6.
Enkät i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9

IK Nyanländ elev Elever som inte har svenska som modersmål och inte heller behärskar det svenska språket går först i vår introduktionsklass, där de i en mindre grupp erbjuds en trygg och överskådlig miljö och en anpassad undervisning i svenska som andraspråk. Mål Vårt mål för dessa elever är att de så snabbt som möjligt ska delta i reguljär undervisning genom ett anpassat stöd och en individuell planering, som utgår från elevens resurser och behov, så att varje elev ges möjlighet att lämna skolan med en godkänd kunskaps- och kompetensnivå.

Historik

IK i dag Organisation  Rektor Anna L. Eriksson  Biträdande rektor Ingeborg Hull  Mentorer:  Michel Book, 100%  Viveca Tideman, 75%  Lärare i engelska Katarzyna Brudnowska, 2h/v  Lärare i MA/NO/TK Ala Haddad, 2h/v  Specialpedagog Sten Styrelius, 8h/v Grupp  En klass förskoleklasselever från olika läder

Inskrivnings- och mottagningsmöte  Medverkande  Reguljär klass

Kartläggning av elevernas tidigare kunskaper Start Stockholm Norr

Individuell utvecklingsplan

Lärmiljö  Homogen grupp  Heterogen grupp  Öppenhet, trygghet och arbetsro  Tillåtande klassrumsatmosfär  Bredd och variation av metoder  Höga och positiva förväntningar

Innehåll  Vi koncentrerar oss på det svenska språket i allt vi gör  Grammatisk/Lexikal kompetens  Pragmatisk/Kommunikativ kompetens  Strategisk kompetens  Bas  Utbyggnad  Vardagsrelaterat språk  Ämnesrelaterat sp råk

Tydlig målbild Vårt övergripande mål är att inkludera varje elev i skolans ordinarie undervisning och i det svenska samhället.

Modersmål och studiehandledning  Modersmål  Studiehandledning på modersmål  Studiehandledning på svenska

Samverkan  Utbildning av hög och likvärdig kvalitet  Elev- och föräldrakontakt  Elevhälsovård  Studie- och yrkesvägledare  Kollegor och arbetssätt  Kontinuerlig uppföljning

Integration