1 Medborgare och civilsamhälle Förvaltning och offentlig sektor Kanaler för politisk påverkan Statens centrala institutioner 2009-03-26 Förvaltning och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kommunala utvecklingstrender
Valfrihet som något i sig viktigt Det är bra och önskvärt att privatiseringar och konkurrens- utsättning i välfärden leder till större effektivitet. Men.
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Aktör / Struktur.
Från teori till praktik
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Granskning, kontroll och utvärdering
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Internationell Ekonomi
Politikens och politikerns roll över tid Föredrag av Jörgen Oskarsson vid konferensen ”Delaktighet för brukare och anställda” i Växjö
Befolkningsföreträdare och behov
Ramverk för patientmedverkan
Stig Montin Förvaltningshögskolan Göteborgs universitet Främjar granskningssamhället den kommunala demokratin?
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Välfärd och styrningsideal – vad har gällt och vad gäller?
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Demokrati och diktatur
Demokrati och diktatur
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Organisering och ledning av Evidensbaserad Praktik
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Delaktighet.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Tillsynsuppgiften & Tillsynsrollen
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
Det här är Jusek AKADEMIKER- FÖRBUNDET FÖR JURISTER, EKONOMER, SYSTEMVETARE, PERSONALVETARE, KOMMUNIKATÖRER OCH SAMHÄLLS- VETARE.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Ramverk för patientmedverkan
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
1980 och 2011 Kommunal politik och förvaltning: förändring, kontinuitet och forskningsfrågor Stig Montin När jag skulle komma på vad jag lämpligen.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Organisationsteori: Introduktion
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Varför all denna utvärdering?
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Brukarinflytandets olika nivåer:
Delat beslutsfattande och SIP
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Presentationens avskrift:

1 Medborgare och civilsamhälle Förvaltning och offentlig sektor Kanaler för politisk påverkan Statens centrala institutioner Förvaltning och politik

2 En enkel definition av offentlig förvaltning Den organisation som bereder och/eller verkställer politiska beslut (NE)

3

4 Förtroende 2005Trend ( ) Sjukvården Riksbanken+ 46 i.u. Universitet, högskola+ 44 i.u. Polisen Grundskolan Säkerhetspolisen (SÄPO)+ 16i.u. Domstolarna Försvaret Kommunstyrelserna- 16 i.u. Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS)- 35 i.u. EU-kommissionen- 43 i.u. Förtroendet för delar av den offentliga förvaltningen (Källa: SOM-institutet)

5 Förvaltningsblocket på MSoP

6 Varför bör vi som statsvetare bry oss om förvaltningen? (Se t.ex. Rothstein och Ahlbäck Öberg) Politik handlar om de processer som avgör vem som får vad, när, hur och varför (Lasswell 1936) Detta bör i en demokrati i hög grad bestämmas av valda företrädare Förvaltningen har inte ett demokratiskt mandat Förvaltningen är inte en ”neutral implementeringsmaskin”

7 Ett exempel: ”Flyktingmottagandet på väg att falla samma” (DN 1/ ) personer inskrivna i systemet: personalen hinner inte med personer har fått uppehållstillstånd, men kan ej lämna systemet p.g.a. att de inte kan erbjudas boende i någon kommun Migrationsverkets chef skyller på (i) kommun och (ii) polis Migrationsverket fattar vägledande beslut om huruvida personer från Afghanistan ska utvisas

8 Max Webers (1922) legalbyråkratiska modell (Se t.ex. Hague & Harrop samt Rothstein) Noggrann arbetsfördelning Hierarki Opersonlighet Expertis Kontinuitet och trygghet för personal –OBS! Idealtyp

9 Policyprocessen: När har förvaltningen inflytande? (Se t.ex. Ahlbäck Öberg) InitieringBeredningImplementeringEfterkontroll Beslut

10 Politiska beslut genomförs inte så som beslutsfattarna avsett Pressman & Wildavsky (1973) Det är inte så enkelt som att politikerna styr och förvaltningen verkställer. Det är snarast förvånande att politiska beslut någonsin genomförs så som beslutsfattarna avsett (Sannerstedt) Implementeringsproblemet (Se Sannerstedt)

11 Arbetsförmedlares tolkningar av ”lämpligt arbete” (Lundin 2000) Vilka krav på bortavaro från hemmet ställs i normala fall på ensamstående utan små barn? Upp till 7 h 8 h9 h10 h11 h12 h13 h eller mer Snitt 6 %3 %2 %32 %12 %42 %3 %10,7 h

12 Förklaringar till (lyckat) implementeringsutfall (Se Sannerstedt) Tillämparen ska... 1.…förstå beslutet –entydig styrning (klara mål) 2.…kunna genomföra beslutet –riktig kausalteori, tillräckliga resurser, en lämplig organisering av verksamheten, förvaltningens omgivning obstruerar inte 3.…vilja genomföra beslutet –förvaltningens egenintresse

13 Policyprocessen (igen) InitieringBeredningImplementering Efterkontroll Beslut

14 Vad är det som gör att förvaltningen har makt? Kunskap (utbildning, erfarenhet, nätverk, systemkännedom etc.) Mängden uppgifter och storleken på förvaltningen Kontinuitet Kontroll över policyprocessen

15 Förvaltning i u-länder (Blomkvist, s ; se även H&H) ”Den mjuka staten” (Myrdal): existerande lagar och regler åsidosätts –Värdefördelning äger rum i förvaltningen i hög grad –Korruption –Samband mellan dåligt fungerande byråkrati och BNP/capita

16 Hur kan förvaltningens aktiviteter legitimeras? Sex legitimitetsmodeller (Se Rothstein) Byråkrati - Tjänstemän följer precisa regler Plus: Förutsägbarhet Minus: Inflexibilitet, orealistisk, ej resultatorienterad Professionell - Yrkeskår med kunskap baserad på vetenskap fattar beslut Plus: Flexibel, kunskap tas tillvara Minus: Kunskap vs. politik – teknokrati tar överhand? Korporatism - Representanter för grupper som berörs fattar beslut Plus: Kompromiss, utnyttja sakkunskap Minus: Dominans av särintressen, bara etablerade intressen

17 Legitimitetsmodeller (forts.) Brukarinflytande - De som direkt berörs av besluten får vara med och påverka Plus: Delaktighet, närdemokrati Minus: Intresseskillnader, kräver aktivitet, bör klienten bestämma? Politikerorienterad - Valda politiker deltar i avgörandet av enskilda beslut Plus: Demokratisk legitimitet, politiskt ansvarsutkrävande Minus: Politiserad förvaltning, partitaktik Lotteri - Slumpen avgör förvaltningsbeslut Plus: Statistisk objektiv Minus: Slår ”blint”, värderingar och kunskap utnyttjas ej

18 Några förvaltningspolitiska vägval utifrån legitimitetsmodellerna….. Hur ska man se på hierarkisk regelstyrning? Hur ska expertkunskaper användas? Vilken roll ska organiserade intressen spela i offentlig förvaltning? I vilken grad ska brukare få inflytande? Bör politiker involveras direkt i förvaltningsbeslut? Två andra vägval (av många)….. I vilken grad bör beslut centraliseras/decentraliseras? Hur ska man se på privata aktörer i offentlig sektor?

19 Decentralisering Definition: Besluts- och/eller handlingsbefogenheter flyttas mellan nivåer i en organisation Olika dimensioner: reglering, huvudmannaskap och finansiering Några potentiella positiva konsekvenser –Bättre anpassning till lokala preferenser –Större medborgerligt engagemang –Bättre användning av lokal information –Mer flexibilitet Några potentiella negativa konsekvenser –Mindre enhetlighet –Sämre utnyttjande av stordriftsfördelar –Risk för att starka lokala särintressen dominerar politiken –Konsekvenser utanför den lokala enheten bortses ifrån

20 Privatisering (Se t.ex. Lundqvist) Tre dimensioner av privatisering –Reglering –Finansiering –Produktion Potentiella konsekvenser av privatisering Plus: Högre effektivitet genom konkurrens, individuell valfrihet Minus: ”Bör inte få tjäna pengar på välfärdstjänster”, likabehandlingen minskar, minskad insyn, minskad demokratisk kontroll, inte säkert att effektiviteten förbättras

21 New Public Management (NPM) (Se t.ex. Hague & Harrop) Ett motbud till Webers byråkrati; inspiration från privat sektor Privatisering och decentralisering Styr i form av (mätbara) mål istället för regler Chefer får stor handlingsfrihet men hålls ansvariga för resultat Utvärdera resultat Fördela resurser och löner utifrån resultat Konkurrensutsätt verksamheten Medborgarna som kunder som kan välja mellan alternativ